Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spin off; for hundre år siden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-06, 20:22   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

(på tide med en gaffelbutton, admins!)

Enig!! Aaaaadmins?? Dette forumet burde jo iallefall ha gaffelknapp.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:29   #42
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Enig!! Aaaaadmins?? Dette forumet burde jo iallefall ha gaffelknapp.

Gaffelbuttons? skjønner ingenting jeg nå...

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:32   #43
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Ok, hvilken klasse var en bankmann i for 100 år siden? Gubben jobber i bank.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:46   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Gaffelbuttons? skjønner ingenting jeg nå...

Avsporingsknapp. Istedetfor å hele tiden lage nye tråder innenfor samme tema, kan man trykke på "avsporing" på en diskusjon og diskutere videre på et emne i en ny tråd. Eh, jeg er ikke særlig flink til å forklare. Eneste stedet jeg har sett det til nå er på www.pratekompaniet.net og det er rett og slett en genial funksjon.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 20:51   #45
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Jeg hadde nok ikke vært til i det hele tatt. Tviler sterkt på at min nedre middelklassemor hadde sett to ganger på arbeiderklassepappaen min.

Gubben sitt etternavn er fra en husmannsplass, så vi hadde vel hatt mulighet til å være sammen hvis jeg hadde blitt til.

__________________

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 21:21   #46
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Jeg har vel stått på et lite småbruk i nord-trøndelag og plukket bringebær
Både mors- og farssiden er arbeiderklasse - mammas familie hadde småbruk (og oldefaren min var "bringebærkongen" )

bestefaren min var litt "skrotnisse" (jobbet på Trondheim Mekaniske Verksted og laget "kunst" på fritiden)...men det er jo ikke hundre år siden da

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 21:40   #47
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Jeg ville vært Pippi Langstrømpe!!! For pappa ville vært sjørøver. (Det fantes vel pippier for hundre år siden også?)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 23:10   #48
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.242
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Jeg må forresten si at det slo meg ikke engang at man kunne relatere "sin" klasse til mannens jobb... Enten ville jeg definert det ut fra hva JEG gjør nå, eller tilbake til forfedrene. :ødelagt av feministmamma:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-06, 23:51   #49
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Jeg skjønte heller ikke helt om man skulle regne ut fra seg selv eller fra forfedre.

Polyanna og Hattifnatten: Det å regne seg fra sin manns stilling må da være relevant når man går så langt tilbake i tid. Det er under hundre år siden at folk ble begravet som fru.bankdirektør.

Jeg og mannen her yrker som ikke eksisterte for 100 år siden, så det lar jeg ligge. Vi hadde heller ikke møtt hverandre fordi vi kommer fra to forskjellige klasser. Jeg hadde heller ikke vært født hvis jeg skulle vært født for 100 år siden ... Faren min var i en ulykke før jeg ble født som muligens ikke hadde endt så bra for 100 år siden ...

Men på min side er det bare bønder så jeg hadde sikkert vært bondekone.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 00:09   #50
Tøsa
Bølle
 
Tøsa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 591
Tøsa er litt kulTøsa er litt kul
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Sett i fra det sambo jobber med, som sjømann, så hadde vel vi vært langt nede med tanke på klassene. Ugift, tre barn vel det var vel ikke vanlig.

Sett utfra mine oldeforelde ståsted, så hadde jeg bodd på gård, på en øy i havgapet utenfor Bergen. Eller kjøpmannsfrue eller politifrue.

Min oldemor døde i aug i år, 99 år gammel. Hun jobbet kun før hun fikk barn, noe hun fikk som 18 åring. Hun giftet da hun var fire mnd gravid. Oldefar var politi, så de levde godt. Hun var fint kledd, de gikk ofte til fotograf og de flyttet litt rundt i Norge. Da hun døde hadde hun sien egne tenner i behold. Hun var nok litt forut sin tid, da hun var nøye på tannpuss ifølge min morfar.

Ene oldemoren min ble enke som 30 åring, med fire barn. Bodde trangt, i et smauhus i Bergen sentrum. Der måtte barna tidlig ut i jobb.

__________________
TØSA
Tøsa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 00:17   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.242
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Men man giftet seg jo ikke på tvers av klasser for 100 år siden. Så det var ikke mye lett å gifte seg til stand.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 09:51   #52
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Hadde nok vært en bondekone jeg.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 11:20   #53
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Avsporingsknapp. Istedetfor å hele tiden lage nye tråder innenfor samme tema, kan man trykke på "avsporing" på en diskusjon og diskutere videre på et emne i en ny tråd. Eh, jeg er ikke særlig flink til å forklare. Eneste stedet jeg har sett det til nå er på www.pratekompaniet.net og det er rett og slett en genial funksjon.

Aha, nå ble alt så meget klarere. Det var slett ikke dårlig forklart!

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-06, 11:23   #54
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spin off; for hundre år siden

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men man giftet seg jo ikke på tvers av klasser for 100 år siden. Så det var ikke mye lett å gifte seg til stand.

Det hendte vel det også, men sjelden.

Dersom vi skal oversette vår egen hverdag til 100 år tilbake - så blir det litt vanskelig. Temmelig sjeldent med yrkesaktive mødre, som hadde nesten like god lønn og anseelse som mannen/samboeren/faren...

Museumsdamer fantes vel også for 100 år siden - sett fra mitt eget ståsted hadde jeg nok definitivt tilhørt overklassen. (Men altså ikke om man ser på familie og mann: som var det som talte for 100 år siden). Ikke lett å være feminist og historisk oppdatert på en gang.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no