Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva syns dere om makulering av bøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-09, 01:56   #41
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

For øvrig er det ikke lett å selge gamle (vanlige) bøker, så jeg skjønner godt at Fretex må kvitte seg med mye av det de får inn. Vi prøvde å bli kvitt en del bøker for noen år siden og oppdaget at antikvariatene i Trondheim overhodet ikke er interessert i ordinære, brukte bøker. Min erfaring er at den eneste måten å bli kvitt bøker på, er å gi dem bort, kaste dem eller eventuelt å prøve å selge dem privat, så at Fretex har mye til overs, skjønner jeg godt. (Det var der de fleste av våre havnet.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 10:45   #42
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Uproblematisk for meg, enten det er lindgren, bibler eller førsteutgaver. Om man vil ha dem, får man kjøpe dem, eller akseptere at papiret kan brukes til mye nyttig. Faktisk syns jeg det er mye værre dersom man skal hugge ned masser av skog for papirproduksjon, fordi man ikke vil kværne opp bøker ingen vil ha.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:25   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.289
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Rent forretningsmessig så virker det forresten smartere å ha et boksalg en gang i blant, med alt usolgt på halv pris, før det går til makulering? Men hva vet jeg - jeg er ingen bruktbokspesialist, just.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:30   #44
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvorfor er dette så vanskelig å tro? Hva skal Fretex med gamle salmebøker?

Det var mer en musering rundt det at Fretex som eies av Frelsesarmeen neppe ville kverne gamle bibler. Salmebøker er kanskje et litt annet case.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:37   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Det var mer en musering rundt det at Fretex som eies av Frelsesarmeen neppe ville kverne gamle bibler. Salmebøker er kanskje et litt annet case.

Jeg tror FA kverner det de ikke har bruk for av både bibler og salmebøker. Nye oversettelser kommer med jevne mellomrom og det ville være rart om de ruget på alt det gamle.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 11:39   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.289
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Neinei, Fretex betaler selvsagt i dyre dommer for et Hellig Gravsted for gamle bibler. Et vakkert bokbygg med bibler fra gulv til tak, i vakre hyller og med tente lys overalt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 12:23   #47
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av dagmar, her.

Jeg har med mine egne øyne sett hva som blir sendt til makulering.
Ting som har blitt sendt til makulering fra min lokale Fretex butikk siste uken innkluderer barnebøker av Astrid Lindgren en røys med andre bøker av typen hardy guttene bobsey barna og frøken detektiv. En bibel fra 1840 årene samt en salmebok fra samme periode. Samt mye lokal historiske skrifter.

En bibel eller en salmebok fra 1840 årene er da ikke det verste om det går tapt. Det er ikke akkurat førsteutgaven av Hamsun for å si det sånn. Dessuten tviler jeg på om førsteutgaver ville havne hos Fretex i utgangspunktet.

  Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 13:57   #48
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neinei, Fretex betaler selvsagt i dyre dommer for et Hellig Gravsted for gamle bibler. Et vakkert bokbygg med bibler fra gulv til tak, i vakre hyller og med tente lys overalt.

Tente lys overalt i et rom med masse gamle støvete bøker? Da er makulering bedre for miljøet.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 14:27   #49
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Neinei, Fretex betaler selvsagt i dyre dommer for et Hellig Gravsted for gamle bibler. Et vakkert bokbygg med bibler fra gulv til tak, i vakre hyller og med tente lys overalt.

Ja, det ville jo ganske raskt gjøre slutt på bokoverflodsproblemet, skulle man tro.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 14:49   #50
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.351
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Jeg ser det er flere enn meg som trigget på de tente lysene. Uansvarlig, Polyanna.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 18:37   #51
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.289
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 19:59   #52
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Jeg ville synes det var bedre om de kunne levere endel av bøkene til sykehus og bibliotek istedet for å kaste dem. Men, det kan jo leddet før gjøre også. Vi har gitt bøker til biblioteket som har tatt i mot med takk.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 20:28   #53
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.401
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Jeg gleder meg allerede til den neste tråden dagmar skal starte ...

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 02:17   #54
dagmar
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 17
dagmar har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Så kjekt at du gjør det?

Liker du flambert flodhest med vaniljesaus?

dagmar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 08:15   #55
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av dagmar, her.

Liker du flambert flodhest med vaniljesaus?

Tema for ny tråd?

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 08:18   #56
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis dette er en viktig sak for deg kan du vel ta det opp i Fretex. FP er nok ikke rette stedet for å ordne opp i dette.

Fordi det er imot forumreglene?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 18:44   #57
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Fordi det er imot forumreglene?

Oh yess. Det strider mot opptil flere paragrafer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 18:48   #58
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg ville synes det var bedre om de kunne levere endel av bøkene til sykehus og bibliotek istedet for å kaste dem. Men, det kan jo leddet før gjøre også. Vi har gitt bøker til biblioteket som har tatt i mot med takk.

Sykehus og biblioteker er ofte ganske selektive i forhold til hva de tar i mot. Jeg kan fint finne på å gi bøker til slike steder, men de gamle landstads reviderte salmebøker tror jeg ikke slike steder gidder å ruge på, ei heller gamle middelmådige romaner. Biblioteker makulerer jo store mengder bøker selv. Noe selges ut med jevne mellomrom, men det er ikke mye av bibliotekenes overskudd som blir solgt. Jeg har nettopp lett gjennom 7 kasser med femkronersbøker på et bibliotek. Det var 1 bok som var av interesse og mesteparten der blir nok makulert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 18:58   #59
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.847
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Hvis ikke Fretex resirkulerer noen av alle de tusenvis av bøkene de får inn i løpet av et år, så lurer jeg på hvor store bokutsalgene hadde blitt etterhvert.

Og Dagmar, hvis du så første utgaver av Hamsun gå i søpla. Hvorfor tok du de ikke?

Jeg synes forøvrig det er helt greit å resirkulere.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-09, 21:17   #60
Rabarbra
Superaktiv
 
Rabarbra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 330
Rabarbra er litt kul
Standard

Sv: Hva syns dere om makulering av bøker

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg gleder meg allerede til den neste tråden dagmar skal starte ...

Hva skjer´a? Bruker da ikke å være sånn stemning på forumene her...
Jeg synes ikke det er problematisk at Fretex destruerer bøker, men det må da gå an å stille spørsmålet...? Tipper Dagmar sitter med urimelig høy selvsensur neste gang hun vurderer å legge ut et innlegg nå


Sist redigert av Rabarbra : 20-04-09 kl 21:24.
Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no