Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det smokktvang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-09, 21:43   #41
Blåklokketrollet
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Det kommer vel helt an på ungen om det er lurt med smokk eller ei. Min eldste gråt døgnet rundt til hun tok smokk, så det var kjekt når hun begynte og ikke brukte meg som smokk. Men tannlegen sa at hun hadde smokkemellomrom mellom fortennene oppe og nede når hun var tre. Etter mye gråt og sending av smokk til sabeltann sluttet hun. Nummer to ville ikke ha, men hun ville holde hånden hele natten. Nå vil babyen ha, og det er både positive og negative ting med det.

  Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 14:32   #42
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Ingen av barna har brukt smokk og ingen av barna har tottet. Prøvde smokk litt da de absolutt ikke har sovet om natta heller, men den ville de hvertfall ikke ha.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 00:35   #43
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Tvinge i dem smokk?
Jeg tenker at de er heldige de som ikke trenger smokk, slipper hele styret.
Førstemann slutta da hu var 3 mnd, nr to er fortsatt sykelig opptatt av sutten sin, og han bi 3,5 år... Mine forsetter om å ta den vekk forlenges med ett halvt år av gangen.
Nå sier jeg "skal vi sove?" JAA!! SUTT!!!!
Hva da når jeg må ta de vekk? 4-5åringer med sutt er lite sjarmerende... !

jaja, det ordner seg alltids, men, tvinge i dem? Det blir for dumt!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 08:58   #44
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Jeg syns det er fantastisk med smokk, og selv om jeg aldri ville tvunget snupsen til noe som helst, har jeg himlet litt med øynene over enkelte venner som sier barna ikke vil ta smokk, siden det faktisk krevde litt innsats, det var ikke bare å putte den inn og så satt den, liksom.
Ang ammeteorien din elinm, så stemte den ikke her, iallfall. Akkurat som kanina, hadde jeg et barn som hadde større sugebehov enn magemål, og det førte til utrolig mye gulping og skriking og ubehag for henne, selv om hun i utgangspunktet ver selvregulert.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 10:19   #45
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.896
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Min 3-åring har aldri brukt smokk eller fingre å putte i munnen. Det går helt greit. Vi prøvde smokk da hun var baby, men ville ikke ha.
Nå er jeg sjeleglad for at hun ikke ville ha det. Smokk er en uting.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 11:03   #46
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Min 3-åring har aldri brukt smokk eller fingre å putte i munnen. Det går helt greit. Vi prøvde smokk da hun var baby, men ville ikke ha.
Nå er jeg sjeleglad for at hun ikke ville ha det. Smokk er en uting.

Hvorfor?
Jeg syns det er en fin ting!

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 11:12   #47
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.715
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Jeg synes heller ikke at smokk (til babyer) er en uting, tvert imot. Smokk til unger på 4-5-6-7 år, da synes jeg det begynner å nærme seg en uting, men ikke til babyer/småbarn. Tvert imot en fantastsik oppfinnelse.

Jeg har altså også en sønn med stort suttebehov. Han fikk aldri smokk som erstatning for puppen, han fikk pupp når han ville ha pupp. Men når han spytter ut puppen fordi det kommer melk av den, og melk vil han jo ikke ha, han er mett, men vil så gjerne sutte på den likevel, fordi han har suttebehov... ja da er en smokk god å ha!

Vi innførte smokk ganske tidelig. Tidligere enn vi hadde tenkt. Vi følte bare for å prøve, for det var så ille å høre på at han gråt og gråt. For det var det han gjorde da, når å sutte på puppen ikke ga ham det han ville ha. Eller rettere sagt, ga ham mer enn han ville ha. Så da fikk han smokk ti dager gammel. Vi måtte prøve oss litt frem til vi fant hvilken han liker, og vi putta den inn igjen og igjen og igjen når den falt ut eller han spytta den ut. Men når han fikk taket på det... Ja, det er absolutt en lettelse at han tar den, og trøstes av den.

Også er det jo faktsik av krybbedødsforskning funnet ut at å sove med smokk reduserer risikoen. Så å si at smokk er en uting er for meg ikke akkurat et helt nøyanset bilde av virkeligehten....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 11:31   #48
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Hannah fikk smokk på sykehuset hun. Etter et lite døgn havnet hun på barneavdelingen pga infeksjon, mens jeg lå på barsel (ks). Da kom sykepleierne og spurte om det var greit at de ga henne smokk på natta, siden det så ut til at hun hadde stort sugebehov, og jeg ikke kunne være der.

Sommeren før hun fylte tre år sa hun at hun skulle slutte med smokk en dag vi kjørte hjem fra bhg, og det gjorde hun. Jeg hadde i mitt hode forberedt en skikkelig senanse med at vi skulle sende bort/gi bort smokkene og sånn, men neida.

Peder har aldri brukt smokk. Ville ikke. Nektet.
Samme med flaske. Noe som var litt sjokkerende for en mor som hadde brei erfaring med både smokk og flaske på barn nr 1. Men han har heller ikke brukt tommel eller andre ting å sutte på. Så nå er det helt ok.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 12:16   #49
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Jeg synes smokken er en god ting
De to første tok smokken 2.-3. leve-døgn. Førstemann ville bare suge på puppen hele tiden og det var uaktuelt pga sårhet. Andremann fikk på nyfødt intensiv som trøst fordi han måtte ligge alene i lyskasse.
Tredjemann tok ikke smokken like lett, men vi prødve flere typer og øvde til og fra et par uker så var den god Jeg ønsket rett og slett at hun skulle begynne siden vi hadde så god erfaring med de to andre.

Smokken har roet, trøstet og kost tiltross for at de har fått pupp lenger enn de fleste.
De to eldste har sluttet uten problemer rundt 3 årsalder.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 12:18   #50
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.392
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Hvorfor?
Jeg syns det er en fin ting!

Enig

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 12:22   #51
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.392
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Tre av mine fire barn har brukt smokk, alle sluttet mer eller mindre av seg selv rundt 2,5 års alder. Var aldri noe problem det Nå bør det kanskje nevnes at ingen av dem brukte smokken mye, det var kun på lengre bilturer og ved soving, stort sett.

Vesla vår bruker ikke smokk, men hun har en koseklut hun bare _må_ ha når hun skal sove i sengen sin (den blir altså kun brukt i sengen om natten).

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 14:37   #52
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.885
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Her er smokk løsningen på alle problemer.
Om han har slått seg, er trøtt eller sliten roer han seg med smokken.
Jeg er veldig glad for at min tok smokk.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:29   #53
Hulda
Bør lage seg en tittel selv
 
Hulda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.823
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er det smokktvang?

En av mine fire har brukt smokk, og jeg har fått hørt utrolig mye rart ja...

Ingen av de startet med tott.

Har ikke hatt problemer med å roe dem ned, eller få dem til å sove heller...

__________________
Firebarnsmor.
Hulda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 17:43   #54
Trulte
:)
 
Trulte sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 9.022
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

ulemper med alt. Synes personlig det er ekkelt å suge på tommelen. Det er også ekkelt med snorr hengende ut av nesa. Ekkelt er det også med uhygieniske sutter. Og unger som henger i puppen på mor er jo mildt sagt litt forstyrrende. Ergo sum. Noen kameler svelger man og velger det som er best for sitt barn.

__________________
Tuppa 04, Tassen 06, Spiren 09
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 19:30   #55
Skjevo
Erfaren
 
Skjevo sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 859
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Ingen har mine har godtatt smokk eller flaske. De er begge prematurfødte og jeg ble anbefalt å vente med smokkeintrodusering til ammingen var skikkelig på plass, så de ikke ble sugeforvirret. Jeg prøvde ganske iherdig fra 4 ukersalderen, men det var nytteløst. Det var et stort savn det første halvåret, de var ofte urolige og utrøstelige.

__________________
Plutten (04) og Tullegull (07)
Skjevo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 20:25   #56
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.091
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det smokktvang?

S har aldri tatt smokk, det første halve året skulle jeg ønske han gjorde det, etterpå har jeg aldri savnet det. Han tottet litt fram til han var ett, sluttet av seg selv.
Det er utrolig ulekkert med unger som tasser rundt med smokk i tide og utide, samt at man må få til avvenning og smokkeslutt. Vi har sluppet alt, og jeg er slett ikke sikker på at jeg kommer til å introdusere smokk for en evt nestemann i det hele tatt.

Uansett har da ikke andre noe med dette, og det er absolutt tilfelle at noen barn ikke vil ha smokk.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 21:56   #57
Martemor
Fullverdig medlem
 
Martemor sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 42
Martemor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Minstefrøkna mi tok totten allerede før vi kom hjem fra sykehuset. Smokken var ikke noe for henne. Når hun er sliten totter hun og koser nesa.
Håper virkelig å få vendt henne av med det snart, hun fyllte 4 4. juli.

Men over til spørsmålet:

Jeg ville aldri ha tvunget barna mine til å bruke smokken. Prøve litt i ny og ne, men vil de ikke bruke smokken, så vil de ikke.
Og ingen andre har noe med om babyen bruker smokk eller ikke!

Martemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-07-09, 21:58   #58
Cabrel
Aktiv
 
Cabrel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 230
Cabrel er litt kulCabrel er litt kul
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Datteren vår hadde et veldig sugebehov fra første dag. Hun pleide å lure inn en tommel sammen med puppen! Hun var vel en 3-4 dager gammel da hun fikk smokk, og hun prøvde gjerne å snike inn en tommel sammen med den også. Jeg tok konsekvent tommelen ut igjen, for jeg regnet med at det var lettere å bli kvitt smokkebruken enn tommelen.
Hun ga seg kjapt med tommelen, og sluttet greit med smokk rett før hun ble 3.

Kommer til å gi smokk til nestemann også.

Cabrel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 13:11   #59
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Jeg har hatt to smokkofile gutter, og har nå ei lita jente som brekker seg bare hun ser smokken, omtrent. Problemet er at hun bruker puppen som smokk, overspiser og får vondt i magen, og illskriker... Kommer til å fortsette å prøve, i håp om at hun etterhvert tar smokken.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 13:19   #60
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Jeg kan skjønne at det er praktisk med smokk som en hjelp til å roe små babyer, for eksempel. Vi prøvde litt halvhjerta å gi den lille smokk, men han har aldri villet ha. Noe som en liten periode opplevdes fryktelig frusterende, fordi han sov lite og nesten bare var rolig ved puppen eller når han ble båret. Nå er jeg imidlertid veldig glad for det. Synes 2-åringer med smokk ser uhygienisk ut, pluss at vi nå slipper avvenningen.

__________________
2007 2010


Sist redigert av rajraj : 07-11-09 kl 13:26. Årsak: Litt moderasjon er lov...
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no