Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Landsdelene i Norge - Fordommer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 23:57   #1
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landsdelene i Norge - Fordommer

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

1. Sørlendinger? KrF-stemmende kristenfanatikere med bedehustendenser
2. Østlendinger? Navlebeskuende heimføinger hvor kun et fåtall har vært lenger nord enn Hemsedal, og likevel kaller de seg verdensvante og bereiste
3. Vestlendinger? Stort sett trivelige folk, bare man ikke beveger seg for langt mot nordvest, der har de en tendens til storsnutethet. Vestlendinger liker norsk kønntrimusikk og sauehau
4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori) Dialekten er ikke så pen akkurat, og det er heller ikke duoen Tor Endresen/Rune Larsen. Vi har mye å straffe Bergen for
5. Midt-Norge? Brautende, karskdrikkende DDE-fans i skinnvest og med bart
6. Nordleninger? Edle, eiegode med velklingende dialekter. Raushet og hjertevarme preger den gjennomsnittlige nordlending, samt humor og en diger dose selvironi

Jeg er selvsagt nordlending

Flubby sa det!

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 00:26   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er nordlending og vet ikke om jeg har så mange fordommer mot noen landsdel egentlig. Det måtte eventuelt være at mange vet svært lite om nordnorge.

Synes generelt at det bildet som presenteres av nordnorge i media ofte er veldig ensidig basert på gamle klisjeer.

Når det er sagt så føler jeg meg ofte annerledes her på østlandet. Har bodd her i 8 år nå og har unger som snakker østlending, men likevel er det noe der som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Men føler samtidig at det går bedre og bedre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 12:24   #3
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg er nordlending og vet ikke om jeg har så mange fordommer mot noen landsdel egentlig. Det måtte eventuelt være at mange vet svært lite om nordnorge.

Synes generelt at det bildet som presenteres av nordnorge i media ofte er veldig ensidig basert på gamle klisjeer.

Når det er sagt så føler jeg meg ofte annerledes her på østlandet. Har bodd her i 8 år nå og har unger som snakker østlending, men likevel er det noe der som jeg ikke helt kan sette fingeren på. Men føler samtidig at det går bedre og bedre.

Må si meg enig. Selvom jeg kom hit som 12 åring så føler jeg meg ikke som østlending. Tror aldri jeg blir det fullt og helt. Jeg liker måte nordlendinger omgås på og den direkte måten å være på og du vet alltid hvor du har en nordlending.

Media elsker å finne nordlendinger som lever opp til fordommer og klisjeer. Det er synd. Nord-Norge er ikke bare fisk og øl og banning. Det er vel det jeg ser minst av når jeg er der.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 07:33   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken landsdel er du fra? Vestlending, Rogaland.

Hva tenker du om:
1. Sørlendinger?
Blide og godt voksne, de eier en snekke Det finnes ikke ungdom på sørlandet.

2. Østlendinger?
Språklig utfordrede. De hverken forstår eller snakker noen andre språk enn sitt eget. Tror at resten av landet ønsker å være som dem.

3. Vestlendinger?
Litt trauste, men vet det ikke selv. Tror gjerne nyheter kommer til vestlandet først. Bedre på ironi enn politisk humor.

4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori)
Behandler alle som turister, og tror gjerne du vil kjøpe en t-skjorte med elg på.

5. Midt-Norge?
Tror at deres dialekt og vaner er forståtte og satt pris på i resten av landet. Ivrigste bunadbrukerne.

6. Nordlendinger?
Skriver ting som "jeg blir å komme" og gjerne på dialekt. Må drikke for å ha det gøy, driter i utdanning og kjøper fiskebåt for sparepengene.

Gammel 13-09-10, 08:20   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken landsdel er du fra? Nordre del av Østlandet

Hva tenker du om:
1. Sørlendinger? Litt træææge, enfoldige, religiøse og harry. De liker sørstatsflagg, kaller ungene sine Kåre Kevin og er veldig tradisjonelle.
2. Østlendinger? De urbane: Siviliserte, men også snobbete, uvitende om alle andre og alt annet enn dem selv og der de bor. Mye veiving med vinglass og mas om design. Skjønner ingen annen dialekt enn sin egen og tror alle utenfor Oslo er bønder.
De rurale: Litt langsomme, fordomsfulle mot byboere, fulle av konspirasjonsteorier om hvorfor De Høye Herrer som lager mange regler som ikke er kule for dem på bygda, av type aldersgrenser, fartsgrenser, begrensinger i fri ferdsel, jakt osv. Glorifiserer livet på landet, sprit, barnerov og er lite selvkritiske.
3. Vestlendinger? Stort sett veldig fredelige folk som setter pris på enkel køntrimusikk, sauekjøtt, en god fest, joggedress til hverdags og gigantiske nyrik-hus som preges av pengeflashing enn smak. Jeg ville normalt skilt mellom nord- og sunnhordlendinger, folk fra Sunnmøre og Nordmøre. Det er forskjeller.
4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori): Støyende, selvopptatte, navlebeskuende, konfliktorienterte og selvhevdende mot det pinlige. Men også hjertelige, direkte, positive og morsomme.
5. Midt-Norge? Utrolig harry. Sprit, kaffe, skinnjakke med frynser, DDE, og RBK. Særlig nordtrøndere snakker som om de har permanent innlagt snus.
6. Nordlendinger? Vulgære, fulle og påtrengende direkte ("rett fra levra") og banner hele tiden.

[disclaimer]Ingen enkeltindivider jeg kjenner lever opp til gruppefordommene mine, altså. De bryter, alle som en. Jeg tror fordommene mine kommer fra en blanding av betraktninger i det offentlige rom og media.[/disclaimer]

Gammel 13-09-10, 08:25   #6
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Mim sa.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:02   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

1. Sørlendinger?
Mye bedehus og sjøliv.
2. Østlendinger?
Vi er selvsagt perfekte. Noe annet skulle bare mangle.
3. Vestlendinger?
Også endel religion tror jeg. I overkant pessimistiske noen ganger.
4. Bergensere? (jupp de er en egen kategori)
Bråkete. Og morsomme.
5. Midt-Norge?
Karsk, hjemmebrent og bart.
6. Nordleninger?
Mye banning. Bråkete. Sosiale og generøse.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:04   #8
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Hvorfor tror alle at jeg bannes så mye?

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:06   #9
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Hvorfor tror alle at jeg bannes så mye?

Bainnes mykje? Nei førr hællvette, det gjør vi fan ikkje!

Gammel 13-09-10, 14:11   #10
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Bainnes mykje? Nei førr hællvette, det gjør vi fan ikkje!

Ikke satan om æ bainnes så jævlig mye som de fans søringan trur. (ja, Alle er søringer)

Gammel 13-09-10, 14:06   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Det måtte eventuelt være at mange vet svært lite om nordnorge.

Det er helt sant! Jeg pleier å si at søringene (altså østlendingene) skulle fått skattefradrag for en studiereise nordover.

Gammel 13-09-10, 14:07   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært nordover mange ganger. Det er derfor jeg vet at dere banner så fælt

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:11   #13
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Jeg har vært nordover mange ganger. Det er derfor jeg vet at dere banner så fælt

Jeg gjorde nok det. Til jeg var omtrent 17. Etter det har det ikke vært særlig mye.

Gammel 13-09-10, 14:19   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en periode var jeg i Tromsø mange ganger i året og jeg VET at de banner mye. I Tromsø samles jo folk fra alle de tre nordligste fylkene, og du verden for et "frodig og fargerikt" språk.

Gammel 13-09-10, 14:45   #15
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I en periode var jeg i Tromsø mange ganger i året og jeg VET at de banner mye. I Tromsø samles jo folk fra alle de tre nordligste fylkene, og du verden for et "frodig og fargerikt" språk.

Vi bainnes ikkje mykje i byen, nei. Husk at her er vi jo urbane, hippe og kule. Tromsø er en by med høyt utdanningsnivå og mange søringer, ergo lite bannskap.

Vi tar det derimot ut når vi er "hjemme" på helgebesøk.

Gammel 13-09-10, 21:37   #16
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du var nok i dårlig selskap Mim Mulig det er mer bannskap lenger nord, men i Bodø der jeg opprinnelig kommer fra bannes det ikke mye.

Det var ikke lov å banne hjemme og mine foreldre bannet aldri. Så banning gjorde man bare ikke. Broren min prøvde seg en gang, men da fikk han klar beskjed om den slags

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 14:52   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tromsøfolk banner ikke nødvendigvis mye, nei. Jeg er vokst opp i Tromsø, og bor i Oslo nå, og blant dem jeg kjenner, er det mer banning hos folk sørfra. (Joda, klart det er mange nordlendinger som banner mye, men av mine bekjente er det en fyr fra Telemark som banner desidert mest. Og østlendingene jeg kjenner banner minst like mye som nordlendingene jeg kjenner.)

Jeg har ellers masse fordommer mot nordlendinger selv også, og i stor grad de samme som dere andre, ser jeg - nordlendinger er store i kjeften, vulgære, banner mye, er direkte, morsomme/frekke (alt etter hvor nærtagende mottageren er) og rimelig åpne og gjestfrie. Og mange av dem har veldig mange fordommer mot "søringer". (De fleste av dem stemmer riktignok. )

Gammel 13-09-10, 21:24   #18
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

- nordlendinger er store i kjeften, vulgære, banner mye, er direkte, morsomme/frekke (alt etter hvor nærtagende mottageren er) og rimelig åpne og gjestfrie.

Skal vi se. Må nesten sjekke litt her nå.
- store i kjeften? Nope, lavmælt og introvert
- vulgær - Ehh..
- banner mye - Er oppvokst i et hjem der bannskap ble sett på som lavmål
- morsom/frekk - Nei er dessverre lite morsom, og mer opptatt av høflighet enn mange andre
- åpen og gjestfri - Nope, ikke i nærheten av det.

Kanskje jeg er adoptert?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:34   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje jeg er adoptert?

Jeg er ikke så skrekkelig åpen, skrytete, bannende eller vulgær selv heller, i grunnen. Men nå snakket vi jo om fordommer, ikke om individer.

Gammel 13-09-10, 22:48   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Vulgære, bannende, høyrøstede og breiale er de på østlandsbygda. Høland, lissom.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.