Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hva heter det - sånn egentlig?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva heter det egentlig?
I grunn 64 41,83%
I grunnen 76 49,67%
Igrunn 5 3,27%
Igrunnen 4 2,61%
Annet/nerdepoll 4 2,61%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-10, 19:11   #41
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva heter det - sånn egentlig?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Trekanten markerer at noe er uspiselig, men ikke direkte livstruende farlig.

- Nei, sorry, det var sopp, det ja.

Kjekk huskeregel.

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men det ser jo ut som jeg tar feil da, og burde ha skrevet "Nessie er teit i grunnen". ()

Godt eksempel i denne sammenhengen, i grunnen. Du glemte forresten et komma, med mindre du mente at Nessie er teit i grunnen sin.

Selv har jeg helt glemt hva jeg ville skrevet, etter å ha lest de forskjellige svarene her. Det er dessuten et uttrykk jeg sjelden bruker, så jeg er i grunnen bare innom denne tråden for å knegge av dere som har svart her.

Gammel 15-09-10, 19:54   #42
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg sier vel i grunnen og skrive det. Og jeg elsker disse språkfunderingene på FP.

Gammel 15-09-10, 20:10   #43
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver "i grunn".

Gammel 15-09-10, 20:27   #44
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville skrevet i grunnen, men jeg er ikke kvalifisert til å si at det er det (eneste) riktige.

Gammel 15-09-10, 20:35   #45
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sier & skriver i grunnen.

Gammel 15-09-10, 21:15   #46
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

I grunnen.

Gammel 15-09-10, 23:16   #47
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg skriver det sjelden, men jeg sier "i groen" som jeg tipper blir til "i grunnen".

Gammel 15-09-10, 23:22   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver i grunnen. Men jeg ble litt usikker på om det var nok et utslag av bergensernes overdrevne affinitet mot en-endelser.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-10, 23:25   #49
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg vil si: I grunnen. Men jeg aner ikke om det stemmer.

Gammel 16-09-10, 02:05   #50
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hmm... Jeg skriver nok igrunn, når jeg mener egentlig. Jeg blir litt forvirret av disse språktrådene, igrunn må være beskrivelsen for egentlig, mens i grunnen er beskrivelse på f. eks jordsmonnet/ hva som befinner seg f.eks. under sålen på ett hus :s nei, i fremtiden skriver jeg egentlig, så slipper jeg og lure...

Sist redigert av Fløyel : 16-09-10 kl 09:21.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 09:26   #51
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg var så teit at jeg leste denne tråden før jeg svarte, og nå er jeg søren ikke sikker på hva jeg sier og skriver lenger, men innbiller meg jo at jeg benytter meg av det korrekte "i grunnen".

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 09:34   #52
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Jeg skriver i grunnen. Men jeg ble litt usikker på om det var nok et utslag av bergensernes overdrevne affinitet mot en-endelser.

Ja, vi prolletara skriver «i grunna», selvfølgelig.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 10:04   #53
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skriver i grunnen og sier i grunn. Men min dialekt har jo knapt uttalte -en endelser.

Gammel 16-09-10, 11:23   #54
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ja, vi prolletara skriver «i grunna», selvfølgelig.

Vi med litt maritim erfaring skriver gjerne « grunna». Eventuelt «på grunn» når vi snakker om landkrabber.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 11:35   #55
baltie
Den paranoide androide

baltie sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
baltie er populærbaltie er populærbaltie er populærbaltie er populær
Standard

Jeg trodde "på grunna" var tilstanden man var i når de med ikke fullt så mye maritim erfaring som de burde hatt hadde kjørt båten .. på grunn.

baltie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-10, 11:37   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, "på grunna" er vel bare at man er et sted der det er forholdsvis grunt? Sånn i motsetning til "på [d]jupta"? :nesten like maritim som Chiffre:

Gammel 16-09-10, 12:02   #57
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vet ikke helt hva jeg ville skrevet. Tror ikke jeg skriver dette uttrykket særlig ofte.
Sier "i grunn" da

Gammel 17-09-10, 10:17   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå synes jeg dere er litt grunne, i grunnen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 09:58   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jøss. Henger det ikke sammen?
Kan jeg gjemme meg bak at jeg har dialekt her?

Jeg tenkte at I grunnen er der man gjør av folk man skal begrave jeg. Mens igrunnen var det derre andre.

Svar med sitat
Gammel 19-09-10, 09:59   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jøss. Henger det ikke sammen?
Kan jeg gjemme meg bak at jeg har dialekt her?

Jeg tenkte at I grunnen er der man gjør av folk man skal begrave jeg. Mens igrunnen var det derre andre.

Se der ja. Tre sekunder på flisespikkerforumet så tror jeg at det er stor I i Norge også.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.