Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er en ordentlig GOD hverdagsmiddag i dine øyne?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-10, 23:07   #41
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er en ordentlig GOD hverdagsmiddag i dine øyne?

Dette har vi hatt denne uken:

- Fullkornpasta med grønnsaksaus (tomat, spinat, brokkoli osv)
- Wok med kylling, nudler og grønt
- Omelett
- Fiskegrateng
- Kylling Tikka med nanbrød

Ellers er Glitters parmesankylling en slager her i huset. Og Isets seigryte!

Gammel 24-09-10, 23:35   #42
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Noe av det enkleste, raskeste, sunneste og beste jeg vet er kokt laks med potet, agurksalat og rømme. (Jeg som spiser lavkarbo tar lite eller ikke noe potet og desto mer laks og agurksalat.)

En ekte lavkarbo-favoritt er lasagne med skiver av grillet aubergine i stedet for pasta.

Om vinteren lager jeg ofte middag i min elskede crock pot. Som regel gjøres det meste av forberedelsene kvelden i forveien. Om morgenen setter jeg gryta klar, beordrer mannen (som har hjemmekontor) til å sette den i gang i løpet av formiddagen, og når jeg kommer hjem er maten ferdig. I denne lager jeg chili con carne, boeuf bourgignon, bacalao og en rekke andre gryteretter.

Ellers er jeg så heldig at det ligger både en førsteklasses ostehandler og et prisbelønt bakeri på veien hjem fra jobb, og den perfekte fredagsmiddag (når jeg bare vil hjem og slappe av) er en enkel suppe av noe slag, etterfulgt av et par forskjellige sorter deilig nybakt brød og et utvalg av sesongens beste oster. Ikke helt lavkarbo, men akk, så deilig og ikke minst lettvint.

Sist redigert av Mistral : 15-10-15 kl 23:36.
Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-10, 23:50   #43
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Her var det mange gode forslag. :abonnerer:

Gammel 25-09-10, 00:30   #44
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Her i huset er linsesuppe, hjemmelagde burgere, ovnsbakte kyllingfileter i tomatsaus, ovnsbakt laks eller grønnsakswok populære og kjempegode hverdagsmiddager. Ja, og så kyllingkjøttboller.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 00:38   #45
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Dette er ukesmenyen vår denne uka. Alt er lagd fra bunnen av:
Lettsaltet Uer med rotmos og sandefjorssmør
Grønnsakssuppe med hjemmelagde kjøttboller av svin
Pollo al ajillo med potet- og tunfisksalat og alioli
Rester grønnsakssuppe
Albondigas av lammedeig i sherrytomatsaus med rødløk. Potetbåter.
Hjemmelagde Fajitas med marinert kyllingfilet stekt sammen med løk/paprikasalsa og hjemmelagd guacamole.

Søndagen er ikke planlagt enda.

Gammel 25-09-10, 00:43   #46
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg ser det er mange som har ukemenyer, og god planlegging er nok alfa og omega hvis man vil gjøre hverdagsmaten mer spennende. Det fungerer dårlig å begynne å tenke på hva man skal ha til middag når alle er sultne allerede og det ikke fins en eneste spennende ingrediens i kjøle- eller kjøkkenskapet.

Gammel 25-09-10, 00:44   #47
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Tror sikkert det har vært spurt om dette før - hvorfor bruker man - ja hvorfor finnes det et marked for hvit saus på pose??? Hva er det som er lettere med å bytte ut mel og smør med litt pulver?

Gode hverdagsmiddager hos oss kan være:
kyllinggryter (med masse grønnsaker, saus av chili, tomat, eplejuice, hvitvin eller hva man har i den gata)
gratinert blomkål med skinke eller bacon - da har vi gjerne bare dette og et litt luksuriøst brød fra åpent bakeri til.
Noe med hjemmelaget potetmos
Svinefilet stekt i skiver med potetbåter, tzatziki og boller med rå grønnsaker til gnafsing.

Gammel 25-09-10, 00:45   #48
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ellers må jeg slå et slag for sodden. Det er jo en ferdig-rett, men skikkelig mat allikevel. Den fra frossent spann vel og merke.

Gammel 25-09-10, 00:46   #49
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Taco er alltid populært her i huset, uansett om det er hverdag eller helg.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 00:50   #50
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Jeg ser det er mange som har ukemenyer, og god planlegging er nok alfa og omega hvis man vil gjøre hverdagsmaten mer spennende. Det fungerer dårlig å begynne å tenke på hva man skal ha til middag når alle er sultne allerede og det ikke fins en eneste spennende ingrediens i kjøle- eller kjøkkenskapet.

Dette er veldig sant!
Man må slippe å vrenge hodet å finne på noe spennende i full fart når man egentlig skulle vært hjemme og i gang med middagen. Da er det alt for lett å ty til lettvintløsningene.
Har du kjøpt inn alt og følger en plan er det bare å dra hjem og sette i gang.

Jeg ukeshandler på mandager og da har vi allerede satt sammen menyen kvelden før. I tillegg handler jeg nok brød, melk,pålegg, bleier osv. til hele uka så slipper jeg å småhandle.
Det eneste jeg utsetter å kjøpe inn før den dagen det skal brukes er enkelte typer frukt og grønnsaker som ikke tåler å ligge.

Gammel 25-09-10, 00:53   #51
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Jeg har et forsett om å lage suppe litt oftere, men det er bare tomatsuppe jeg 'kan' og har ingredienser til i hus til en hver tid. Hadde purre- og potetsuppe her om dagen. De andre likte den godt, men jeg synes det var litt bob-bob.

Lager en del kjøttsuppe på vinteren, men det er vel strengt tatt ikke hverdagsmat med mindre man har hjemmekontor. Det krever jo sine timer for å det skikkelig.

Gammel 25-09-10, 07:55   #52
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg lager kvelden før (eller flere uker i forveien - lager så mye at jeg fryser ned flere middager). Når vi kommer hjem så setter vi bare fiskegratengen i ovnen og leker oss frem til middagen er ferdig.

Har du en oppskrift?

Gammel 25-09-10, 07:57   #53
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Stekt laks med masse gode grønnsaker til.
Bacon og brokkoligrateng.
Hjemmelagde hamburgere.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 08:18   #54
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjemmelagde supper har jeg virkelig oppdaget - før syntes jeg supper ikke var noe særlig. Men en ordentlig god, hjemmelaget suppe er veldig bra høst/vintermat.

Posesupper er ingen høydare, men i Sverige har jeg kjøpt ferdig "hjemmelagde" supper i frossen blokk (pose) som er kjempegode. Gulasj- og currysuppe bl. annet.

Gammel 25-09-10, 08:40   #55
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmelaget lasagne, hjemmelaget potetstappe med kjøttboller/kjøttpudding er en slager her i huset, taco/fajitas/enchiladas, kyllingsuppe, spagetti og kjøttdeig. Kylling og ris. Mye god mat.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-10, 12:37   #56
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Lager en del kjøttsuppe på vinteren, men det er vel strengt tatt ikke hverdagsmat med mindre man har hjemmekontor. Det krever jo sine timer for å det skikkelig.

Hva med å lage den kvelden før? Mange supper og gryteretter blir jo bare bedre av å stå en stund. Eller skaff deg en crock pot du også (ikke så enkelt i Norge har jeg skjønt), så lager maten seg selv mens du er på jobb.

Gammel 26-09-10, 21:56   #57
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Esme at det ofte er tilbehøret som setter spissen på middagen og løfter den fra helt grei til veldig god.

En typisk god hverdagsmiddag er det storesøster og jeg hadde på fredag. Hver vår stekte laksefilet, stekt med mye sojasaus. Til det hadde vi ris, tomatsalat (tomat, selleri og basilikum, med litt olivenolje på), og jeg hadde tyrkisk yoghurt med hakket hvitløk i. Raskt, billig, enkelt og vi synes begge at det er kjempegodt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-10, 22:57   #58
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette var en fin tråd, kanskje jeg kan finne motivasjon her. For jeg må innrømme at hverdagens mas og kjas om mat på bordet til enhver tid oppleves mest som et pes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.