Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er det mye arbeid å holde styr på klær og sko til barna

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 14:33   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det mye arbeid å holde styr på klær og sko til barna

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Det er ikke bare meg, altså? Alt som har med klær å gjøre er stor jobb for meg. Å vaske klær er greit nok, men for å kunne vaske klær må de bæres ned i kjelleren og sorteres. Etter vask skal de henges opp, brettes og legges på plass. Jeg bruker mye tid og energi på det og forsøker å begrense vaskingen. Det hjelper en god del, men det blir likevel mye jobb. Særlig på vinterhalvåret er det mye jobb med klær, særlig fordi de ikke kan tørke ute er det også et forstyrrende element i huset. Om vi bare hadde et tørkerom.. :drømmer:

Vi har en pappkasse med sesongklær og for små klær. Oppi der havner alt som for tiden ikke brukes. Som deg har jeg opprydding to ganger i året i forbindelse med overgang til varmere/kaldere vær. Heldigvis har jeg noen som kan arve fra oss. Ellers er det en god del som blir liggende til frustrasjon for meg som bor i et lite hus med dårlig lagringskapasitet. Jeg bruker også mye tid på å sy navnelapper.

Jeg har forresten gravidklær som skal selges/gis bort, noen som er interessert? Har også to blå vinterdresser i str 74/80 og nyfødttøy. Det blir bare liggende og oppta plass.

Vet ikke hvor gamle barn du har, men nå har jeg en 15-åring og en 11-åring i tillegg til 6-åringen, og gud-hjelpe meg som klesvasken har økt de siste årene. Det må visst kastes i skittetøyet dersom man har tenkt tanken på å ha på seg plagget. Jeg tar opp igjen og legger i skapet, men det er jo av og til at det ikke er så kjekt å ta opp igjen fra skittentøyet når det ligger skitne truser, kluter og hva-har-du sammen med det rene plagget.

Gammel 03-10-10, 18:26   #2
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vet ikke hvor gamle barn du har, men nå har jeg en 15-åring og en 11-åring i tillegg til 6-åringen, og gud-hjelpe meg som klesvasken har økt de siste årene. Det må visst kastes i skittetøyet dersom man har tenkt tanken på å ha på seg plagget. Jeg tar opp igjen og legger i skapet, men det er jo av og til at det ikke er så kjekt å ta opp igjen fra skittentøyet når det ligger skitne truser, kluter og hva-har-du sammen med det rene plagget.

Jeg forestiller meg at jeg hvis barnet mitt kastet klær til vask før det var brukt hadde han måtte vaske det selv, iallfall som tenåring. Og hatt tørkestativet på rommet sitt! Uten overdrivelse av vaskingen kunne han likevel lært å gjøre jobben selv, men uten å ha tørkestativet på rommet sitt.

Gammel 04-10-10, 08:23   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke vaske, brette, legge i skapet delen. Så den gjøres ofte av mannen, eller sammen med mannen.

Men kjøpe inn delen elsker jeg. Han har alltid godt oppfylte skap med gode myke, varme klær.

Systemet på nedpakking er gamle bleieesker med størrelse på, kastet på loftet. Burde nok vert mye flinkere til å selge, da han har mye dyrt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:33   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Litt pes, men aller mest bare gøy. To barn.

Gammel 28-09-10, 14:41   #5
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn passe smågørr, og det er jeg som har oversikten.
Har lite lagringsplass, ikke vaskerom og småfuktig bod som slett ikke egner seg for lagring av tøy, ellers skulle jeg hatt bedre system. Arvetøy legges i esker etter størrelse, og tas frem når barn nr 2 kommer i størrelsen. Samme gjelder tøy kjøpt på salg for fremtidig bruk. Her legges også sesongtøy jeg tror kanskje passer en sesong til når det pakkes vekk.

Gammel 28-09-10, 15:05   #6
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er en del arbeid.

Akkurat nå klager jeg ikke (selv om vaskemaskina gikk heden på mandag! Og deler av oppussingspenger forsvinner der. Nåja, en vaskemaskin er jo et nytt møbel. Måtte le av mannen min. Jeg ringte han på mandag da jeg oppdaget det og klaget min nød. Jeg håpet jo at han hadde en quick fix, feks et filter jeg kunne rense. Og på spørsmål fra meg om det var noe han kunne gjøre, svarte han lakonisk: "Jeg fyller inn overtiden min nå". )

Ja, ok. Så klager jeg litt, da. Men det er mindre jobb en det brukte å være. Og det er fordi jeg har ryddet i boder og sortert skisko og fandens hans oldemor. Så jeg er fornøyd.

Gammel 28-09-10, 15:13   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gøy er vel å ta i.. Men jeg liker nok å ha oversikten selv. Mannen vasker klær da, men jeg er nok den som har mest oversikt over hva som ligger i hyllene i barnehagen, hva som må skiftes ut og hva de har av utstyr. Det er jo fordi jeg er LITT mer glad i å shoppe enn han også.
Jeg hadde nettopp en rydderunde ift høst/vinterklær, så jeg har ganske oversikt og synes det er greit nå.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 15:14   #8
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I gangen har vi forresten 3 kurver, en til votter, en til luer og en til skjerf/hals. Det er veldig kjekt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 15:33   #9
kjerstisin
Aktiv

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Ungarn
kjerstisin er litt kul
Standard

Jeg liker å ha kontroll så det er nok min jobb ja og litt pes er det også.... Syntes det er gøy å kjøpe inn det som trengs, men mer pes å rydde ut fo smått. Med fire barn erdet jo litt klær også. Gutta er greit, de bruker jo samme str, jentene legger jeg over litt arvetºy fra stºrste til minste og fra minste pakkes det som regel til krisesenteret her ned....

kjerstisin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 16:09   #10
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Å handle klær er gøy synes jeg, men jeg er helt håpløs da det gjelder system. Det har hendt mer enn en gang at vi har kjøpt nytt regntøy for så å finne igjen det settet vi arvet fra en fetter, og så videre.. Åtteåringen begynner å bli flink til å orden og oversikt over sine ting, heldigvis. Ikke snakk om at jeg skal vaske og ordne alt tøyet fram til ungene blir konfirmanter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 16:40   #11
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Veldig greit no når eg har fått system på alt.
Gutteklær som skal gis bort til bror ein plass, jenteklær som skal gis bort til søster ein plass og arveklær fra storesøster til lillesøster ein plass.
Ungane har egne skap på badet der klær som kan brukast om att legges, ellers skal dei sjølv legge møkkete ting i skittentøyskurven. Veldig streng på akkurat det der.

Gammel 28-09-10, 16:36   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ligger også i forkant, og ungene har hver sine glidelåsposer med klær etter størrelse i en bod på loftet. Om jeg kjøper noe som er for stort nå så er det enkelt å finne rett pose og legge det i, og enkelt å finne frem til plagg som passer når det trengs.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 16:37   #13
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bare pes, men jeg prøver å la være å tenke og heller bare gjøre. Det eneste som funker for meg.

Gammel 28-09-10, 17:58   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tre unger, og akkurat det med å holde oversikten er ikke så mye pes. Jeg har ganske god oversikt over hva vi har liggende. Vi kaster det meste etter nr 2, for da er det så slitt at det ikke er så kult fem år senere.

Det som er pes er klesvasken. Og alt rotet den fører med seg. Og skitne klær som bare slenges i hytt og gevær. De to store har ansvaret for å legge på plass sine egne klær, så der er systemet komplett fraværende, men så er det heller ikke jeg som må lete etter klær om morgenen.

Gammel 28-09-10, 19:29   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke pes, men det er endel jobb. Vaske, brette, rydde, sortere, legge bort, hente frem. Til to barn og to voksne ...

Gammel 28-09-10, 19:39   #16
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har hatt systemet "putte i poser og ta det senere"

Det funker dårlig, for å si det sånn.

Nå er planen å dra alle posene inn i kjellerstua, også bruke noen dager på å sortere. Har et skap i gangen nede jeg tenkte å legge klær som skal arves i. Men tiltaaaaaaak.
Er så, ugh, kjedelig liksom.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 19:52   #17
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Synes egentlig det er gøy med klær og sko til barna, men bare når jeg har en viss kontroll på det hele. Glipper det, blir det bare pes.
Jeg liker å shoppe, og jeg liker å planlegge og å organisere. Hadde jeg ikke vært så inmari rotete ville jeg vært knallgod.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 19:47   #18
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Har bare ei på 3 hjemme, den eldste har flyttet (og tenåringer er VERST). Jeg har bra system, klær vaskes fortløpende og jeg legger i gjennomsiktige plastesker det som skal selges, spares eller gis til UFF. Rotasjonen er relativt stor, for jeg liker å kjøpe tøy. Og det som skal spares (til hva?) må nok kuttes kraftig i, selv om vi har god lagringsplass.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 19:50   #19
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har enn så lenge bare et barn. Og mottar med uregelmessige mellomrom et par plastposer med arvetøy fra onkelen hans (og er varslet at lillesøster kan vente seg det samme fra sin tante (Ja, tanten og onkelen er altså 1 og 3 år gamle)) så innkjøp begrenser seg egentlig til litt supplering, pluss kjøp av sko. De andre besteforeldrene er greie å styre ved kjøp av jule og bursdagsgaver, så det tar hånd om en del av det, så egentlig er han i alle fall billig i drift...

Å vaske er greit nok, å legge sammen er ikke min stil, så vi kjører et løselig system, men det funker. Uten tellekanter, men vi finner rent tøy. Det er nok meg som har hovedansvaret for å se til at der er skifttøy i barnehagen, at han har vintertøy og å finne frem klær til dagen. Men det anser jeg ikke som noe pes. Og det er meg som legger igjen sokker i sofaen, så... mannens er så godt som aldri i skittentøyskurven, men de er i alle fall på badet...

Tøy som er fravokst puttes i en stor plastboks fra ikea, så plukker min bror (eller, hans samboer...), som har en sønn som er halvannet år yngre enn min ut det de kan bruke (litt sesongkollisjon i størrelsene til tider) når de er på besøk. De returnerer det når det er fravokst, enn så lenge bare samler vi på det også, men det viste seg jo at Mikro visstnok er jente, så da er det en del av det som ikke blir brukt der i alle fall.

Gammel 28-09-10, 19:54   #20
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er no' dritt, og skulle ønske mannen kunne ta seg av den jobben. Jeg virkelig hater klær til tider, og skulle ønske vi kunne gå nakne hele gjengen i blant. Vasking, tørking, bretting, på-plass-legging, merking, pakking, sjekking osv. Blææh.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:32.