|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Off the map.
|
![]() Sv: Re: Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?
scrabble er det ENESTE spillet jeg slår mannen min i. Men han saboterer, bruker en halvtime på hvert trekk, og så lenge gidder ikke jeg å gruble, og det er kjedelig å bruke en hel kveld på et parti. Så det har vi sluttet med nå.
![]() |
#42 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg har aldri lagt skjul på utdannelse eller at jeg har gjort meg mer hjelpeløs eller noe og jeg har aldri noensinne hatt problemer med å finne meg kjærester og menn. Jeg er ikke spesielt pen heller og jeg har ikke hatt oppsopskjærester, de har gjennomgående vært pene, smarte og hyggelig hele gjengen (bare spør SP, jeg har den besteste og koseligste ekskjærestegjengen i verden)
![]() |
#43 |
Epikur
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg trives veldig godt med en mann med lavere utdanning enn meg og han trives godt med meg. Må nødvendigvis damer alltid velge en som har høyere utdanning enn seg selv? Går ikke det litt i "å sørge for å bli forsørget"-klisjeen, fremfor å sørge for seg selv?
![]() |
#44 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?
Men det er da ikke noe uvanlig at kvinnen har høyere utdanning enn mannen? Det som er typisk er vel at kvinner har høy utdannelse innenfor fag som er relativt dårlig betalt og så har de en mann med lavere utdannelse men med høyere lønn?
![]() |
#45 |
maler
|
![]() Re: Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?
Nei, jeg tror ikke det er så mange damer som tenker at de må ha en mann med høyere utdanning. Men i utenfor-fp-livet vet jeg om ganske mange som ønsker at mannen skal tjene såpass at de kan jobbe deltid for å være delvis hjemme med barn. Jeg kjenner ingen menn som ville vært ukomfortable med å ikke tjene mest eller ha mest utdanning heller. Så jeg håper akkurat det der er en myte/evt et avsluttet kapittel.
![]() |
#46 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg har høyere utdannelse enn mannen, vi er i samme bransje, og han tjener likevel mer enn meg ..
![]() |
#47 |
Epikur
|
Det er veldig typisk, er det ikke?
![]() |
#48 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Re: Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?
Ja, og disse damene ender jo da også gjerne opp med menn som hinter til min mann om at det er synd i han, som er gift med et sånn karriæredamemenneske som tvinger han til å ha mer permisjon enn absolutt nødvendig, og som i tillegg ikke har skamvett nok til å sutre over hvor trist det er å overlate lille søte babyen/babyene til far. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg tror mitt trøbbel med å få kjæreste før i tiden heller var forbundet med utseende, selvtillit og det å bry seg om seg selv, fremfor at jeg studerte/jobber i et veldig mannsdominert yrke som gir relativt god lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Tidsklemma
|
Jo, jeg har inntrykk av at det er ganske typisk.
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Min mann blei interessert i meg nettopp fordi han syns eg var smart, så for meg har ikkje det vore noko problem. Eg kan heller ikkje hugse å ha erfart at menn har mista interessen når eg har fortalt om yrke/utdannelse. I det miljøet eg ferdast i blir det verdsatt å vere smart, uavhengig av kjønn.
![]() |
#52 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg har aldri opplevd det som noen ulempe å ha høy utdannelse og være - ehh - smart. Det kan selvfølgelig ha noe å gjøre med at jeg uansett ikke ville vært iteressert å bli sjekket opp av noen som ble skremt av utdannelsesnivået mitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Sliter med tastaturet
Jeg synes ikke det, altså. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i din beskrivelse. Jeg føler ikke jeg blir behandlet anderledes enn min mann, folk spør meg likegjerne om jobb som om andre ting. Når det gjelder foreldremøter er det vel i hovedsak familie- og barnerelaterte samtaleemner, men det har i mitt hode noe med at det er fellesnevneren for at man i det hele tatt befinner seg på et foreldremøte. Når det er sagt har jeg også snakket jobb med mange av foreldrene på foreldremøter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Monsoon, jeg har opplevd dette på fest. Innimellom synes jeg det er stas å diskutere graviditet, babyer og oppussing. Men dersom det er en debatt om samfunnsutvikling foretrekker jeg dette.
![]() |
#55 |
Peppy!
|
Ja, for all del, jeg tror heller ikke menn er så teite at de blir i et forhold hvis de får skru på en radio. Men jeg tror det er noe i at mange kvinner gjør seg svake for å tekkes mannen. Og det gir kanskje en følelse av beundring og styrke for mannen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Om jeg hadde bedt om hjelp til mekking av radio eller lignende på jobb så ville nok det hjulpet, ja. Problemet er at jeg orker ikke. Jeg er for gammal og gidder rett og slett ikke stryke mannlige egoer. Jeg fikser radioen, tilbyr å analysere bilen til de andre hvis det er en vag-bil og jeg vet hvordan jeg får opp syltetøyglass. Jeg er den ene av to som har førerkort på motorsykkel, jeg banner høyt om jeg trenger det og jeg deler IKKE ut koser samme faen hvem som har bursdag. |
![]() |
![]() |
#57 |
Mother of Dragons
|
Men hjulpet på hva sånn egentlig. For du blir da mer enn godt nok likt på jobben, null poeng å trade vekk respektpoeng for "å bli likt"-poeng.
![]() |
#58 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg jobber i et typisk kvinneyrke og er lærer i barneskolen. På jobb er jeg en av de med høyest utdanning, uten at det er noe stort poeng. For noen år siden hadde jeg en diskusjon med to kollegaer, en mann og en kvinne. Mannen sutret over lærerlønnene. Men som han sa, det var jo greit for oss som ikke er hovedforsørgere.
![]() |
#59 |
søt
![]() Sv: Er det fremdeles sånn at jenter ikke skal være for smarte?Jeg har undervist på VGS i en del år, og jeg har opplevd kun èn gang ei jente, som var veldig fjasete, si: "det er ikke noe særlig å være flink i matematikk, for det syns gutter er skikkelig usexy". Hun var da ikke av den skarpeste skjeen...
![]() |
#60 |
Tidsklemma
|
Esme sier det bra her.
![]() |
|
|