Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Garanti i tre eller fem år?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-10, 22:45   #1
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garanti i tre eller fem år?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Men jeg skjønte ikke helt om du hadde hatt bilen på 60 000 km service eller ikke? Har du utelatt å følge service vedlikeholdet iflg. serviceboka? Hvis du har fulgt dette så skal det jo ikke være du som skal betale noe som helst? Da er det jo verkstedet eller? Synes brevet var knotete for det tette hue mitt nå.

Ifølge kjøpsloven har du 5-års garanti så lenge du har fulgt serviceprogrammet. Forhandlerene kan godt si noe annet, men bilforhandlere er det fortsatt noen som ikke har skjønt at kjøpsloven er det som er overordnet.

Jeg har fulgt alle servicer på bilen, men ikke på merkeversktedet hvor jeg kjøpte bilen. Så forhandler hvor jeg kjøpte den av mener jeg skal kreve erstatning fra det andre verkstedet tror jeg.

Uansett så mener jeg at jeg skal ikke sitte med denne regningen når jeg har gjort det jeg skal for å holde bilen i orden. Det er vel ikke ment at en som meg som ikke er mekaniker skal mekke å skru på en ny bil? Det er vel det man har serivcer for? :???:

Gammel 16-12-10, 22:54   #2
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nettopp derfor veldig viktig å ha servicer på nyere biler på merkeverksted. Det er også andre utenom verksteder som er godkjente verksteder, som f.eks. Mekonomen. Men har du brukt et annet verksted som ikke er godkjent av importør så må en jo gå rett på verkstedet og kreve erstattning fra dem. Da får du jo ikke noe på reklamasjon hos importør. Send meg gjerne en prikk/pm om hvilke verksted det gjelder (jobber i bransjen i ditt fylke).

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-10, 22:58   #3
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det er nettopp derfor veldig viktig å ha servicer på nyere biler på merkeverksted. Det er også andre utenom verksteder som er godkjente verksteder, som f.eks. Mekonomen. Men har du brukt et annet verksted som ikke er godkjent av importør så må en jo gå rett på verkstedet og kreve erstattning fra dem. Da får du jo ikke noe på reklamasjon hos importør. Send meg gjerne en prikk/pm om hvilke verksted det gjelder (jobber i bransjen i ditt fylke).

Jeg har hatt bilen på et godkjent verksted. Sender deg prikk.

Gammel 16-12-10, 23:33   #4
fanta
Fullverdig medlem

Medlem siden: Nov 2009
fanta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Så lenge du har hatt den på et godkjent bilverksted,gjelder garantier.

fanta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:54   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Da har jeg fått hjelp til å skrive et brev til forhandler.

Håper dette bærer frem.

VEDRØRENDE KLAGE PÅ KJØP – NISSAN QASQAI – SU*******

Viser til Deres tilbud i brev datert 13. desember, og avviser med dette deres tilbud.

Bilen var kollisjonsskadet da jeg kjøpte den, men skadene skulle etter kjøpsavtalen være rettet opp før jeg overtok bilen. Som det framgår av så vel takst etter kollisjon sammenholdt med oversikt over hva som ble gjort fra deres side for å sette bilen i stand, som NAFs vurderinger og observasjoner, ble ikke dette gjort. Det manglet fremdeles “ører” på girkassen, hvilket vil si at det forelå en økt sjanse for at skade skulle skje senere, i tillegg til at det var en sprekk i girkassen. At girkassen ikke ble undersøkt grundigere, på tross av ytre skader, og at festene ikke ble satt i stand, utgjorde en risiko for skade som dere som selger må bære. Det er, som NAF påpeker, ikke en slitasjeskade, som jeg ville måtte tatt ansvaret for.

Servicen ved 60 000 km er nødvendig for å beholde garantien, men dette er ikke en garantisak, det er en reklamasjonssak etter Forbrukerkjøpsloven. Slik Forbrukerkjøpsloven er lagt opp, må jeg foreta normalt vedlikehold for å beholde mine rettigheter, men dette innbefatter ikke å demontere girkassen for å lete etter feil og mangler.

Jeg tok den nevnte servicen på bilen ved 60 000 km, og har som privatperson ikke kompetanse til å kontrollere kvaliteten på arbeidet. Dersom dere mener skaden kunne vært avverget dersom service-verkstedet hadde gjort en bedre jobb, er dette noe dere får ta opp med verkstedet, og eventuelt kreve regress. Jeg som forbruker trenger ikke å forholde meg til andre enn selger, altså dere.

Jeg minner om at jeg, på grunn av denne skaden, har vært uten bil i lengre tid. Etter Forbrukerkjøpsloven har jeg krav på avhjelp, det vil si lånebil, til skaden er utbedret. Det har jeg altså ikke hatt, og har fått merutgifter på grunn av dette.

Jeg håper at denne saken hurtig kan la seg løse på et minnelig vis, uten å måtte involvere rettsvesenet, noe som vil være unødvendig sløsing med tid og ressurser for alle parter.

Tønsberg, 20.12.2010

Gammel 20-12-10, 01:38   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

D
[font=Times New Roman][size=3][color=#000000]Jeg tok den nevnte servicen på bilen ved 60 000 km, og har som privatperson ikke kompetanse til å kontrollere kvaliteten på arbeidet. Dersom dere mener skaden kunne vært avverget dersom service-verkstedet hadde gjort en bedre jobb, er dette noe dere får ta opp med verkstedet, og eventuelt kreve regress. Jeg som forbruker trenger ikke å forholde meg til andre enn selger, altså dere.

Denne tror jeg er litt feil. Hvis det er slik at feilen er gjort av dette verkstedet, står selger uten noe ansvar for dette - du har et kundeforhold til dette verkstedet - ikke dem. Enten er dette verkstedet en urelevant part i dette, eller så er de kanskje eneste relevante parten hvis det viser seg at de har oversett noe. Fokuset i ditt brev til dem burde ligge på at dette er mangler som lå til grunn før service, og hvis det er så at bilens serviceplan sier at girkasse skal kontrolleres, og det er noe som skulle være lett å se ved en slik kontroll, så er det evt. legges fokus over på verkstedet som utførte service.

Dette er en av (de flere) grunnene til at jeg alltid har brukt merkeversted til service når bilen er innenfor garanti- og reklamasjonstid. Skulle det være noe kan de ikke skylde på noen andre enn seg selv - og det er ikke uvanlig at verksteder skylder på hverandre. Men ja, det koster gjerne ekstra.

Jeg vet ikke så mye om hva de forskjellige merkene har på sine serviceplaner. For mange er det snakk om visuelle kontroller av enkelte deler, men synes egentlig ikke at en visuell inspeksjon av girkasse høres spesielt vanlig ut, med mindre ikke de er klar over at dette er en svakhet i konstruksjonen/vanlig problem.....

Det er kanskje noen norske forum for Nissan-eiere der man finner de som kanskje mer vet om hva som spesifikt står i serviceplanene?

Gammel 18-01-11, 14:58   #7
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Saken står fortsatt fast. Forhandler gir meg 14 dagers frist til å godta tillbudet om å dekke halvparten av regningen samt gi meg lånebil den perioden bilen står hos dem for reperasjon. Bilen står i Arendal, så det er ikke aktuelt at de skal få reperasjonen. Koster 10 000 kr å frakte bilen fra Arendal og hit.

Sender saken over til forbrukerrådet i dag. Så får vi se hva som skjer framover. Jeg har uansett ikke 30 000 kr til reperasjon av bilen, så da må jeg selge den som den står i dag.

Gammel 19-12-10, 22:45   #8
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Lykke til!

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-10, 00:30   #9
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 22:24   #10
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jøye meg som dette drar ut. Jeg krysser virkelig alt jeg har for at du får hevet kjøpet.

gnuri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 22:32   #11
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Jøye meg som dette drar ut. Jeg krysser virkelig alt jeg har for at du får hevet kjøpet.

Takk for det! Er veldig klar for kamp nå.

Gammel 11-03-11, 22:45   #12
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier bare heia!

Gammel 12-03-11, 00:19   #13
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Heier virkelig på deg og håper du får hevet kjøpet

Og så er jeg veeeldig glad jeg har en pappa som er bilmekaniker

Gammel 12-03-11, 00:23   #14
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lykke til! Her har forhandleren virkelig driti på leggen!

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 00:25   #15
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Lykke til!

Gammel 12-03-11, 00:34   #16
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Takk takk alle.

De har pella feil dame på nesa ja.

Gammel 12-03-11, 12:16   #17
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

At bilen har vært så hardt skadet at den ble kondemnert er absolutt relevant informasjon, og det er vel svært mange som hadde vært skeptiske til å kjøpe en dyrere bil som de viste hadde vært så skadet tidligere at den ble kondemnert - spesielt ikke uten at man fikk bilen ekstra godt undersøkt...

Gammel 12-03-11, 12:31   #18
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

At bilen har vært så hardt skadet at den ble kondemnert er absolutt relevant informasjon, og det er vel svært mange som hadde vært skeptiske til å kjøpe en dyrere bil som de viste hadde vært så skadet tidligere at den ble kondemnert - spesielt ikke uten at man fikk bilen ekstra godt undersøkt...

Veldig relevant informasjon å få ja. Det fikk jeg ikke.

Ser ut som dette må gjennom en rettsak da, men det får nå så være. Nå er det ut å lete etter en ny bil. Har jo lyst på Qasqhai, en hel en, men den kommer ikke til å bli kjøpt på Gravdahl.

Gammel 12-03-11, 22:28   #19
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Veldig relevant informasjon å få ja. Det fikk jeg ikke.

Ser ut som dette må gjennom en rettsak da, men det får nå så være. Nå er det ut å lete etter en ny bil. Har jo lyst på Qasqhai, en hel en, men den kommer ikke til å bli kjøpt på Gravdahl.

De nekter for at de ikke har fortalt at bilen hadde vært kondemnert?
Høres merkelig ut at de er villige til å gå til retten på noe slikt.....

Gammel 12-03-11, 14:03   #20
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Lykke til! Såpass graverende opplysninger som ikke er gitt, må da være grunn til å få hevet kjøpet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.