|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Først og fremst planlegge ukemenyer, sånn at ting handles inn på forhånd og alt er klart.
|
|
|
|
#42 |
|
villende
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Mitt tips er også å operere med faste middagsplaner og sørge for å ukeshandle. Det er også lurt å lære seg et par retter som man kan ha "i fingrene". Det er merkelig hvor raskt det går å lage noe man har laget mange ganger. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg har ikke stor fryser, og kan derfor ikke basere meg på å lage store gryter og fryse ned. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Tja - dagens middag gikk på 35 min - kjøttkaker, brun saus, poteter, gulrøtter og blomkål.
|
|
|
#46 |
|
I mål
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg ville også gått for å bruke noe halvfabrikata nå i starten. Jeg lager ikke fiskekaker, kjøttkaker og kjøttboller fra grunnen på en vanlig hverdag, jeg bruker halvfabrikata noen dager, andre dager lager vi enkel mat fra grunnen. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?
|
|
|
|
#48 |
|
I mål
|
Ikke at det har noe med saken å gjøre, men da er dere småspiste på pannekakefronten? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Skjønner at jeg burde hatt en mye større fryser..... |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Man kan nesten ikke få for mye fryseplass. Vi har både høyt fryseskap og fryseboks på 400 liter.
|
|
|
|
#52 |
|
villende
|
Nei, ikke egentlig. Jeg steker stort sett pannekaker til fire voksne og tre barn hver mandag, to-tre pannekaker per person. Vi har induksjonsovn og jeg merker at det korter steketiden kraftig, siden jeg kan regulere varmen opp og ned konstant mens jeg steker. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
I mål
|
Det høres ut som det er praktisk ja, med induksjonsovn. Det var imponerende å steke til så mange, det synes jeg! Men 2-3 pannekaker er jo småspist da, vi spiser 6-7 minst, men har ikke suppe først. Vi har sjelden pannekaker da, må jeg si, for det blir jo ikke en særlig sunn middag på den måten. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
villende
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg syns ikke pannekaker alene er en fullgod middag. Derimot så er en god og kraftig tomatsuppe med kokt egg, etterfulgt av grove pannekaker, en veldig fin middag. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siterer denne. Mye av "midag fra bunnen i midtuka" er slike dobbelt/trippelmiddager
Vi også. På høsten trenger vi det, nå har vi 35 kg lam, 15 kg fisk 4 harer og 5 ryper, ca 25 kg ulike typer renset frukt og bær i fryserne + bakevarer som brød og kaker, samt dobbeltlagde middager. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
I mål
|
Helt enig, ikke fullgod, bare god. Derfor opptrer pannekaker adskillig sjeldnere enn 1 gang i uka hos oss, men det gjør heldigvis tomatsuppe også. Jeg øver meg på å like suppe, men jeg synes ikke det er særlig godt. Jaja, det var strengt tatt en avsporing. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Jeg er ikke superglad i suppe, men i dag hadde vi hjemmelaget, hot, tomatsuppe, med rundstykker, egg, makaroni, kjøttboller og reven ost til. Da blir det ganske ok! Og med bacon, gulrot, paprika, løk og sellerirot i suppen, så synes jeg det metter greit.
|
|
|
|
#58 |
|
I mål
|
Ja, enig. Jeg lagde en tomatbasert kyllingsuppe forrige uke, som også var ganske god. Og ift tips til hovedinnlegger; å lage suppe fra grunnen av er lettvint, billig og sunt! |
|
|
|
|
|
#59 |
|
villende
|
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Fiskesupper er jo bare fantastisk godt! (Grunnen til at jeg ikke serverer fiskesuppe eller kjøttsuppe til pannekaker er at foreldrene mine stort sett spiser middag hos oss på mandager, og pappa er vegetarianer.) |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan rekker dere å lage middag fra bunnen hver dag?Aha.. jeg ser at jeg må jobbe med rutinene og få det inn, og ikke legge lista for høyt med en gang. Takk for veldig mange gode tips og triks som hjelper godt på veien mot prosjekt sunnere middager.
|
![]() |
|
|