Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Når er det på tide å lære barna touch?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 09:08   #1
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Spinoff: Når er det på tide å lære barna touch?

Du verden så bastante vi var i dag da. Hilsen Albertine som skriver dette uten å se på tastaturet - uten å kunne touch.

Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:12   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg skjønnte tidlig at de håpefulle kunne skrive megaraskt på tastaturet før jeg trodde de kunne skrive.
13 åringen skriver raskere enn meg som bruker touchmetoden.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:18   #3
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er poenget med det? De bruker PC så mye i skolen nå, at de neppe trenger noe kursing.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:20   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 60
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hva er poenget med det? De bruker PC så mye i skolen nå, at de neppe trenger noe kursing.

Min erfaring er at det er fordelaktig for både barn og skole dersom elevene kjenner tastaturet. Hvorfor overlate alt til skolen?

(Avsporing, men hvor mange ganger får ikke skolen spørsmål om når barna skal lære klokka... jaja.)

Gammel 22-10-10, 09:27   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Min erfaring er at det er fordelaktig for både barn og skole dersom elevene kjenner tastaturet. Hvorfor overlate alt til skolen?

(Avsporing, men hvor mange ganger får ikke skolen spørsmål om når barna skal lære klokka... jaja.)

Ja det er en fordel. Jeg sier ikke at man ikke skal la barna lære seg å skrive. Jeg sier bare at jeg ikke ser poenget med å lære touch.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:24   #6
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns hvertfall ikke det er noe skolen trenger å bruke tid på, men hvis man vil lære barna touch selv, så kan de vel begynne fra de har lært seg alle bokstavene?

Vi hadde touchopplæring på skolen, men jeg bruker det ikke. Skriver fortere på "min" måte, men jeg fikk aldri dreisen på touch heller da. Ser på tastaturet innimellom, men som regel ikke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:35   #7
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tok maskinskriving på ungdomsskolen, men husker jeg noe, bruker jeg touch nå? nei. Jeg vet hvor tastene er, men ser på tasteturet. Jeg skriver heller ikke kjempefort. Bruker "3-fingermetoden" jeg.

6. klassingen min har litt "touch" på skolen. Med noe program der de ser tasteturet på skjermen.

Gammel 29-10-10, 23:46   #8
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Til HI; jeg tror godt de kan begynne å lære seg touch når de begynner å skrive litt. For kun alfabetet er det kanskje ikke helt vits men når de begynner å skrive hele setninger vil det kunne være til hjelp.

Min 7-åring har prøvd seg så smått på noen av touch lærerprogrammene på nett og synes det er gøy. Hun ser på meg skrive touch og synes det ser kult ut å kunne skrive både fort og uten å se Jeg har kunnet det siden jeg hadde edb-undervisning på barneskolen.

Jeg tenker at selv om barna sikkert lærer seg å skrive raskt på pc etterhvert, så er det jo et bonus hvis de kan touch.

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:42   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok preget av å jobbe sammen med en del folk som tydeligvis ikke er vokst opp med data, og som heller ikke hadde skrivemaskin på skolen. De bruker ørnemetoden, eller LFT, og det går TREIGT. Dette er folk som sitter en del foran PC i løpet av arbeidsdagen altså.

Jeg skriver nok ikke perfekt touch, men har en del glede i å bruke flere enn to fingre og la være å se på tastaturet når jeg skriver. Tror ikke jeg hadde greid det uten de par timene med touch-øving jeg fikk som reform-94-barn.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:48   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte touch på ungdomsskolen og har hatt enormt med glede av det. Jeg sier ikke at man ikke kan lære seg å skrive like fort uten, men jeg har ennå ikke møtt noen som skriver like fort som meg uten å kunne touch i alle fall. Og jeg er ikke en racer ift mange andre som kan touch, men det går fort nok til at de jeg deler kontor med lar seg imponere i alle fall.
Helt ærlig så tror jeg ikke at de som ikke kan touch helt vet hva de går glipp av.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:14   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 936
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har for korte fingre for ordentlig touch. Jeg skriver dog minst like fort uten.
Jeg klarer til og med å skrive med en hånd uten å se på tastaturet.

Etter å ha trykket på tastatur i over 20 år skulle det da bare mangle at jeg ikke visste hvor de forskjellige tastene er ...

Gammel 22-10-10, 13:42   #12
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Har nettopp tilbragt en liten time på lageret hvor en hyggelig gammel mann skulle sende noen pakker for meg. Har kommet frem til at touch-opplæring kan ha noe for seg tross alt. Der gikk det i caps lock, og kun en pekefinger til å trykke på bokstavene med.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 20:29   #13
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har virkelig ikke tenkt på om når jeg skal lære guttungene touch da de ikke engang bruker pc enda. Men jeg vil nok lære de det når de kommer så langt ja. Jeg lærte touch i første klassse på videregående og har hatt stor nytte av det. Ser svært sjelden på tastaturet. Hadde jeg hatt et tastatur med alle tastene så hadde det nok gått enda fortere *ivrig lillebror har pella av noen i sine yngre dager*

Gammel 29-10-10, 17:35   #14
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

jeg lærte touch i 1987.. altså ett par år siden Jeg prøver å få til at storebror bør lære det, han er 10 1/2 år. jeg kan selv touch både mhp bokstaver og tall.

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 21:13   #15
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skolen fokuserer allerede på det, men jeg husker ikke om det var 3 eller 5 klasse som skulle ha kurs på det snart.
Jeg er kjempekjapp med pekefingrene mine, jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:34.