Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Livsstil som omsorgssvikt

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-10, 18:18   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livsstil som omsorgssvikt

Serkt avvikende ernæring er vel neppe Toro og kneip eller daglig cola alså.....
Jeg tror heller ikke ferdig karbonader teller, selv ikke om de serveres hver dag.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 18:21   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Brutus - om ungen har skader før skolealder og livsstilen åpenbart ikke endres så vil jeg mene det er omsorgssvikt og grunnlag for å melde bekymring.

Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 22:07   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Brutus - om ungen har skader før skolealder og livsstilen åpenbart ikke endres så vil jeg mene det er omsorgssvikt og grunnlag for å melde bekymring.

Jeg kjenner jeg er helt på linje med teskjea til Smilefjes her.

Gammel 21-11-10, 19:01   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel få som mener at Toro og annen ferdigmat er omsorgssvikt? Jeg mener i hvert fall at det Brutus skisserer her absolutt går inn under omsorgssvikt, når barnet faktisk blir påført sykdom/lidelse pga. kostholdet allerede før skolealder.

Gammel 21-11-10, 20:20   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

[teskje jeg trodde ikke trengtes]Det å sende pølsebrød i matpakka en gang i løpet av livet/måneden/barndommen/annet tidsperspektiv, er selvsagt ikke omsorgssvikt. Jeg mente at omsorgssvikt er når man konsekvent gir barnet mat uten næring, bedervet mat eller lignende. Hver dag. En unge som normalt sett har fin mat og som en gang får pølsebrød med sjoko på er ikke utsatt for omsorgssvikt.
[/teskje jeg trodde ikke trengtes]

Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 20:25   #6
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

[teskje jeg trodde ikke trengtes]Det å sende pølsebrød i matpakka en gang i løpet av livet/måneden/barndommen/annet tidsperspektiv, er selvsagt ikke omsorgssvikt. Jeg mente at omsorgssvikt er når man konsekvent gir barnet mat uten næring, bedervet mat eller lignende. Hver dag. En unge som normalt sett har fin mat og som en gang får pølsebrød med sjoko på er ikke utsatt for omsorgssvikt.

Noen ganger må man frem med teskjeen...!

Gammel 21-11-10, 21:00   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Tja, hvis dårlig kostvaner skulle kvalifiseres som omsorgssvikt så burde vel barnevernet bli minst dobbelt så stort som det er i dag?
Dette er jo også minst sagt et sensitivt tema. Kosthold og gode spisevaner handler ofte om klasse, det handler om kunnskap, om utdanning og i det store og det hele så er det ofte et større sammensatt bilde av andre faktorer også som kan være inne i bildet.

Personlig mener jeg dårlig kosthold så absolutt burde ligge under kategorien omsorgssvikt for det å påføre et barn så mange fysiske sykdommer (det er jo det man gjør når man legger og danner grunnlaget for fedme) er jo veldig alvorlig. Alikevel, jeg ser at dette blir annerledes en mange andre typer omsorgssvikt som f.eks fysisk vold, seksuelt misbruk osv. Ofte vet jo ikke folk bedre, rett og slett. De mener ikke nødvendigvis å gjøre barna sine vondt, i motsetning til mange andre typer for omsorgssvikt som er bevisst.

Sist redigert av Lisa : 21-11-10 kl 21:14.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 20:56   #8
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nemlig.

Gammel 21-11-10, 21:07   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dårleg kosthold som fører til sjukdom (på grunn av bederva mat), sjukeleg undervekt eller sjukeleg overvekt vil eg absolutt kategorisere som omsorgssvikt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-10, 21:14   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Haha, vi har også sendt med pølsebrød som ekstra kosemat fordi ungene liker det så godt. Jeg følte meg virkelig ikke truffet her altså.

Det Brutus skisserer er vel noe jeg også ville bekymret meg for, om det var så påfallende at man la merke til det. Men hvordan nå gjennom på en hensiktsmessig måte?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-10, 09:23   #11
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Koosthold er seff en del av totalommsorgen, sammen med tann og annen hygiene, det er et helhetsbilde.
Ingen har noensinne blitt fratatt barna pga. Toro og frossenpizza, men påprakket helsesøster og familieveileder kan nok noen ha blitt i ekstreme tilfeller, men klarer du å servere ungen din fire måltider og varm mat hver dag til nogenlunde fornuftig tid garanterer jeg at ingen bryr seg så veldig om det står toro eller fjordland på endel av tomgodset.( Andre en en del fp ere og muligens svigermor)

De barna som bor på institusjon burde foresten hatt ekstra oppfølging for makan til ræva kosthold på endel av bv inst. skal du lete lenge i værste white trash land for å finne maken til.

Gammel 22-11-10, 10:05   #12
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men det må vel bli litt slik for tannleger som det er for oss (barneleger med flere)? Barn kommer jo inn med skader i ny og ne. Og de kommer inn med sykdommer som kan være et tegn på omsorgssvikt i ytterste konsekvens. Vi tenker på det og gjør undersøkelser, endel skader fører for eksempel umiddelbart til innleggelse i barneklinikken lenger enn skaden i seg selv skulle tilsi og røntgen av hele skjelettet. Men hvis man finner ut hvorfor ting er som de er og det har en plausibel forklaring er det vel ikke grunn til å gå videre med det til barnevernet? I tannlegeeksemplet ville jeg tenke at i en familie som i generasjoner har en eller annen svakhet som gir mye tannproblemer tidlig eller hvor barnet står på medisiner som påvirker tennene, må det da holde å hjelpe og støtte familien. Mens i tilfeller hvor man ikke har noen åpenbar forklaring bør man selvfølgelig koble inn barnevernet.

Gammel 22-11-10, 10:12   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal selvsagt gjøres en vurdering (selv om barneombudet mener man bør melde rutinemessig), men det meldes altfor lite fra tannleger. Jeg så på statistikken fra SSB vedr meldinger til barneverntjenesten, og der sto de ikke engang nevnt. Antageligvis faller de inn under "andre", og den andelen var forsvinnende liten.

Gammel 22-11-10, 10:37   #14
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Når man synes det er ok at datteren ikke inntar annen næring enn pølse i brød, potetgull, smågodt og mengder av cola, og presterer å skylde på henne i det øyeblikket hun legges inn på sykehuset for å behandles for skjørbuk, da er det ganske grov omsorgssvikt.

Gammel 23-11-10, 00:38   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg kyniker av rang, og muligens farget av en utdannelse i bunn, som gjør at jeg har en filsofofi som heter: "heller en melding for mye til barnevernet, enn en melding for lite."

Men jeg vet også, av erfaring, dessverre, at lista for å melde bekymring ligger altfor høyt. Man er, ofte, altfor redd for å gjøre feil, fornærme foreldre, redd for omdømmet, og redd for å bomme fullstendig - og så drukner oppe i all den overflatiske bekymringen, den reelle bekymringen, som går på barnets ve og vel.

Sist redigert av Inagh : 23-11-10 kl 01:11.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-10, 01:06   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men jeg vet også, av erfaring, dessverre, at lista for å melde bekymring ligger altfor høyt. Man er, ofte, altfor redd for å gjøre feil, fornærme foreldre, redd for omdømmet, og redd for å bomme fullstendig - og så drunker oppe i all den overflatiske bekymringen, den reelle bekymringen, som går på barnets ve og vel.

Ja, man ser jo bare hvor redde folk er for å kalle noe "omsorgssvikt" her. Og nå mener jeg ikke at man skal buse ut med ordet i alle slags situasjoner altså.
Folk har et litt forvrengt bilde av barnevernet, tror jeg. De er store stygge ulver som får en bekymringsmelding fra nabo Svendsen, og sporenstreks kjører for å hente ungene og plassere dem i fosterhjem.

Gammel 23-11-10, 01:16   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Ja, man ser jo bare hvor redde folk er for å kalle noe "omsorgssvikt" her. Og nå mener jeg ikke at man skal buse ut med ordet i alle slags situasjoner altså.
Folk har et litt forvrengt bilde av barnevernet, tror jeg. De er store stygge ulver som får en bekymringsmelding fra nabo Svendsen, og sporenstreks kjører for å hente ungene og plassere dem i fosterhjem.

Nei, men for å sende en bekymringsmelding skal man faktisk være bekymret. Enkelte skader er av en slik art at de skal ha en automatisk oppfølging, men det gjelder ikke så mange. Og det blir litt tullete å belaste folk med en bekymringsmelding når man faktisk ikke har mistanke om noen omsorgssvikt.

All fedme hos barn kan være tvangsforing. Alle spiseproblemer kan være et resultat av sosiale forhold i hjemmet. Alle skader kan være et resultat av mishandling. Alle magesmerter kan være tegn på et barn som ikke har det bra. Og den store hopen finner man jo en plausibel forklaring på. Skal man da hos alle barn som kommer inn med en tilstand som i ytterste konsekvens kan skyldes omsorgssvikt kontakte barnevernet selv om denne tilstanden i dette tilfellet har en åpenbar grunn? Fordi man aldri kan være 120% sikker på at det ikke foreligger mishandling i tillegg? Det blir litt voldsomt, tenker jeg. Man skal melde når man har mistanke, ja, og det bør man bli flinkere til. Men jeg har ikke noen tro på at vi skal begynne å melde når vi ikke har mistanke.

Gammel 23-11-10, 09:13   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, men for å sende en bekymringsmelding skal man faktisk være bekymret. Og det blir litt tullete å belaste folk med en bekymringsmelding når man faktisk ikke har mistanke om noen omsorgssvikt.

Hæ? Dette sier jo seg selv?

Gammel 23-11-10, 10:44   #19
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Nei, men for å sende en bekymringsmelding skal man faktisk være bekymret.

Det sier seg jo selv, men ofte syns jeg - i hvertfall i barnehagefaget - at vi går med bekymringen altfor lenge i frykt for alt hva en barnevernmelding måtte innebære. Dermed får barnet sårt tiltrengt hjelp altfor seint i forhold til hva hun/han kunne fått, om vi hadde hatt litt mer tro på oss selv, våre observasjonsevner og erfaringer.

Gammel 23-11-10, 13:18   #20
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det sier seg jo selv, men ofte syns jeg - i hvertfall i barnehagefaget - at vi går med bekymringen altfor lenge i frykt for alt hva en barnevernmelding måtte innebære. Dermed får barnet sårt tiltrengt hjelp altfor seint i forhold til hva hun/han kunne fått, om vi hadde hatt litt mer tro på oss selv, våre observasjonsevner og erfaringer.

...og ikke bare i barnehagene. Fastlegene, helsestasjonen, tannlegen undsoweiter. Skoler er ganske flinke, politiet kjempeflinke, i hvert fall der jeg har lekt barnevernsarbeider i høst. Ofte kommer det barnehagemeldinger hvor man sitter litt sånn måpende igjen etter å ha fått den opplest og lurer på ikke om det er grunn til bekymring, men på hvorfor bekymringen ikke ble meldt for sånn 2-3 år siden.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:51.