|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livsstil som omsorgssvikt
Jeg tolket det slik at hun mente at andre har uttalt at det er omsorgssvikt, slik som hun ernæringsdamen i avisa/på nett. Ikke folk i denne tråden.
![]() |
#42 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
Vi har faktisk fått info om at massiv tannråte hos små barn SKAL tolkes som omsorgssvikt inntil det motsatte er bevist. Tannleger er for øvrig forpliktet til å sende melding til BV ved mistanke om omsorgssvikt.
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig.
![]() |
#44 |
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men blir dette gjort??
![]() |
#45 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2010
![]() |
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktTør jeg si at... omsorgssvikt er hvis du har fått råd fra helsesøster gjentatte ganger angående matvaner og du ikke evner å gjøre noe med det. Det er ikke et svar på hvor mye som skal til før det kan kalles omsorgssvikt!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Born to run
Sikkert ikke ofte nok - dessverre. Tidligere KUNNE tannleger melde fra, men hadde ingen plikt. Nå har vi plikt, men mange kvier seg nok på å gjøre det fordi de ikke føler de har fått opplæring i /nok info om hvor grensen for omsorgssvikt går og ikke minst om hvordan man melder fra. Første gangen jeg meldte fra, ringte jeg BV og spurte hvordan jeg skulle går frem. Det var veldig OK, fikk kjempegod info som gjorde at jeg følte meg tryggere på den biten.
![]() |
#47 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, ikke uten videre.
![]() |
#48 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktKoosthold er seff en del av totalommsorgen, sammen med tann og annen hygiene, det er et helhetsbilde.
![]() |
#49 |
frakoblet
|
Den praksisen er i så fall ikke god nok. Det er ikke bare dårlig kosthold som kan gi dårlige tenner hos barn, seksuelt misbruk og vold kan også det. Og det får man sjelden svar på når man spør om det. Helsepersonellovens § 33: Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12 …
![]() |
#50 |
maler
|
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktJo, men det må vel bli litt slik for tannleger som det er for oss (barneleger med flere)? Barn kommer jo inn med skader i ny og ne. Og de kommer inn med sykdommer som kan være et tegn på omsorgssvikt i ytterste konsekvens. Vi tenker på det og gjør undersøkelser, endel skader fører for eksempel umiddelbart til innleggelse i barneklinikken lenger enn skaden i seg selv skulle tilsi og røntgen av hele skjelettet. Men hvis man finner ut hvorfor ting er som de er og det har en plausibel forklaring er det vel ikke grunn til å gå videre med det til barnevernet? I tannlegeeksemplet ville jeg tenke at i en familie som i generasjoner har en eller annen svakhet som gir mye tannproblemer tidlig eller hvor barnet står på medisiner som påvirker tennene, må det da holde å hjelpe og støtte familien. Mens i tilfeller hvor man ikke har noen åpenbar forklaring bør man selvfølgelig koble inn barnevernet.
![]() |
#51 |
frakoblet
|
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktDet skal selvsagt gjøres en vurdering (selv om barneombudet mener man bør melde rutinemessig), men det meldes altfor lite fra tannleger. Jeg så på statistikken fra SSB vedr meldinger til barneverntjenesten, og der sto de ikke engang nevnt. Antageligvis faller de inn under "andre", og den andelen var forsvinnende liten.
![]() |
#52 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktNår man synes det er ok at datteren ikke inntar annen næring enn pølse i brød, potetgull, smågodt og mengder av cola, og presterer å skylde på henne i det øyeblikket hun legges inn på sykehuset for å behandles for skjørbuk, da er det ganske grov omsorgssvikt.
![]() |
![]() |
#53 |
Born to run
Dette stemmer.
![]() |
#54 |
frakoblet
|
Men er det alltid helt tydelig for tannlegen at skadene skyldes medisiner eller utviklingsforstyrrelser i tanndannelsen? For hvis ikke bør det kanskje ikke være opp til tannlegen å vurdere årsaken til tannødeleggelsene, men barneverntjenesten?
![]() |
#55 |
Born to run
Utviklingsforstyrrelser ifm tanndannelsen er ofte (men ikke alltid) karakteristiske slik at en gjerne kan skille dem fra andre årsaker til skade på tenner. Medisinbruk hos de minste barna gir ofte skader på fortennene, men det kan være vanskelig å skille slike skader fra skader etter f.eks. manglende tannstell i samme alder.
![]() |
#56 |
Slumrende Ullteppe
|
Lillemann går til jevnlig oppfølging hos tannlege på Tako-senteret. Han har synlige emaljeskader på fortennene, og følges ekstra opp både pga refluksen og epilepsimedisinering, som også kan være tøff mot tenner. Han hadde også hyppige antibiotikakurer - snakk om flere årlig - da han var mindre.
![]() |
#57 |
frakoblet
|
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktSynnemor, da jeg ordla meg slik
så mente jeg ikke at de hadde bedre kompetanse på munnhule og tenner enn tannleger, men kun at tannlegen ikke må være sikker på at det foreligger omsorgssvikt som årsak. Melder tannlegen, så er det barneverntjenesten som skal undersøke forholdene rundt barnet. Men det skjer jo ingenting dersom barneverntjenesten ikke får noen melding om bekymring.
![]() |
#58 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Livsstil som omsorgssviktNå er jeg kyniker av rang, og muligens farget av en utdannelse i bunn, som gjør at jeg har en filsofofi som heter: "heller en melding for mye til barnevernet, enn en melding for lite."
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 23-11-10 kl 00:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja, man ser jo bare hvor redde folk er for å kalle noe "omsorgssvikt" her. Og nå mener jeg ikke at man skal buse ut med ordet i alle slags situasjoner altså.
![]() |
#60 |
maler
|
Nei, men for å sende en bekymringsmelding skal man faktisk være bekymret. Enkelte skader er av en slik art at de skal ha en automatisk oppfølging, men det gjelder ikke så mange. Og det blir litt tullete å belaste folk med en bekymringsmelding når man faktisk ikke har mistanke om noen omsorgssvikt.
![]() |
|
|