|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktSerkt avvikende ernæring er vel neppe Toro og kneip eller daglig cola alså.....
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktBrutus - om ungen har skader før skolealder og livsstilen åpenbart ikke endres så vil jeg mene det er omsorgssvikt og grunnlag for å melde bekymring. |
|
|
|
#3 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Livsstil som omsorgssvikt
Jeg kjenner jeg er helt på linje med teskjea til Smilefjes her.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Livsstil som omsorgssviktDet er vel få som mener at Toro og annen ferdigmat er omsorgssvikt? Jeg mener i hvert fall at det Brutus skisserer her absolutt går inn under omsorgssvikt, når barnet faktisk blir påført sykdom/lidelse pga. kostholdet allerede før skolealder.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Livsstil som omsorgssvikt[teskje jeg trodde ikke trengtes]Det å sende pølsebrød i matpakka en gang i løpet av livet/måneden/barndommen/annet tidsperspektiv, er selvsagt ikke omsorgssvikt. Jeg mente at omsorgssvikt er når man konsekvent gir barnet mat uten næring, bedervet mat eller lignende. Hver dag. En unge som normalt sett har fin mat og som en gang får pølsebrød med sjoko på er ikke utsatt for omsorgssvikt. |
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Noen ganger må man frem med teskjeen...!
|
|
|
#7 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Livsstil som omsorgssviktTja, hvis dårlig kostvaner skulle kvalifiseres som omsorgssvikt så burde vel barnevernet bli minst dobbelt så stort som det er i dag?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 21-11-10 kl 21:14. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
saftig
|
Nemlig.
|
|
|
#9 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Livsstil som omsorgssviktDårleg kosthold som fører til sjukdom (på grunn av bederva mat), sjukeleg undervekt eller sjukeleg overvekt vil eg absolutt kategorisere som omsorgssvikt. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktHaha, vi har også sendt med pølsebrød som ekstra kosemat fordi ungene liker det så godt. Jeg følte meg virkelig ikke truffet her altså.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Livsstil som omsorgssviktKoosthold er seff en del av totalommsorgen, sammen med tann og annen hygiene, det er et helhetsbilde.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktJo, men det må vel bli litt slik for tannleger som det er for oss (barneleger med flere)? Barn kommer jo inn med skader i ny og ne. Og de kommer inn med sykdommer som kan være et tegn på omsorgssvikt i ytterste konsekvens. Vi tenker på det og gjør undersøkelser, endel skader fører for eksempel umiddelbart til innleggelse i barneklinikken lenger enn skaden i seg selv skulle tilsi og røntgen av hele skjelettet. Men hvis man finner ut hvorfor ting er som de er og det har en plausibel forklaring er det vel ikke grunn til å gå videre med det til barnevernet? I tannlegeeksemplet ville jeg tenke at i en familie som i generasjoner har en eller annen svakhet som gir mye tannproblemer tidlig eller hvor barnet står på medisiner som påvirker tennene, må det da holde å hjelpe og støtte familien. Mens i tilfeller hvor man ikke har noen åpenbar forklaring bør man selvfølgelig koble inn barnevernet.
|
|
|
#13 |
|
saftig
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktDet skal selvsagt gjøres en vurdering (selv om barneombudet mener man bør melde rutinemessig), men det meldes altfor lite fra tannleger. Jeg så på statistikken fra SSB vedr meldinger til barneverntjenesten, og der sto de ikke engang nevnt. Antageligvis faller de inn under "andre", og den andelen var forsvinnende liten.
|
|
|
#14 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktNår man synes det er ok at datteren ikke inntar annen næring enn pølse i brød, potetgull, smågodt og mengder av cola, og presterer å skylde på henne i det øyeblikket hun legges inn på sykehuset for å behandles for skjørbuk, da er det ganske grov omsorgssvikt.
|
|
|
|
#15 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Livsstil som omsorgssviktNå er jeg kyniker av rang, og muligens farget av en utdannelse i bunn, som gjør at jeg har en filsofofi som heter: "heller en melding for mye til barnevernet, enn en melding for lite."
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 23-11-10 kl 01:11. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Ja, man ser jo bare hvor redde folk er for å kalle noe "omsorgssvikt" her. Og nå mener jeg ikke at man skal buse ut med ordet i alle slags situasjoner altså.
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Nei, men for å sende en bekymringsmelding skal man faktisk være bekymret. Enkelte skader er av en slik art at de skal ha en automatisk oppfølging, men det gjelder ikke så mange. Og det blir litt tullete å belaste folk med en bekymringsmelding når man faktisk ikke har mistanke om noen omsorgssvikt.
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Hæ? Dette sier jo seg selv?
|
|
|
#19 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Det sier seg jo selv, men ofte syns jeg - i hvertfall i barnehagefaget - at vi går med bekymringen altfor lenge i frykt for alt hva en barnevernmelding måtte innebære. Dermed får barnet sårt tiltrengt hjelp altfor seint i forhold til hva hun/han kunne fått, om vi hadde hatt litt mer tro på oss selv, våre observasjonsevner og erfaringer.
|
|
|
#20 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
|
![]() |
|