|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Men det er jo sammensetningene av fett dere viser til?
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smør eller margarin, and why?
Ja, jeg mener fettet i margarin ikke er bra da det er oppvarmet og bearbeidet. I Møllers tran, feks, er det flerumettede fettet så bearbeidet at de naturlige vitaminene er ødelagt og må tilsettes på nytt etterpå (syntetiske). Det har jeg fra Møllers selv, altså (jeg var litt på høgget da jeg jobbet i helsekosten og fikk en representant fra Møllers ned til Stavanger for å diskutere tran.
|
|
|
#3 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men dette da? Det er (sjokkerende) nytt for meg, og det trodde jeg virkelig ikke om Møllers tran. Finnes det kosttilskudd/oljer med naturlige vitaminer? Vi spiser for lite fisk, så tilskudd må vi ha. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Hvorfor er palmeolje like skadelig som transfett, egentlig?
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, når det står vegetabilsk olje så er det som regel palmeolje.
Og så kutter de ned skog for å komme til og så dør masse dyr som orangutanger. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
På vei
Det øker det farlige kolesterolet. Produksjonen av plameolje foregår dessuten ofte på uetiske og miljøskadelige måter, så det er også en grunn for meg for å unngå det. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Kanskje ikke så veldig overraskende er jeg enig med Esme og Polyanna. Jeg liker også best smaken av smør, men mener plantelivet er sunnere enn melkefett. Men så lite smør vi bruker så er det uansett ikke noe problem sånn ernæringsmessig. Mat stekes stort sett uten fett, og når jeg bruker fett velger jeg stort sett planteoljer. Lager jeg saus bruker jeg smør, til brød har vi brukt margarin eller 50/50-varianter (det finnes typer som inneholder lite og ingenting annet enn planteoljer). Men vi har etter hvert mer eller mindre kuttet ut å ha noe på brødet, siden vi forsøker å redusere fettet, etter å ha funnet ut at vi får i oss nok av det som det er.
|
|
|
#8 |
|
Bare sær
Jeg lurer i tillegg på om det er like skadelig. Hva er verst, hvis man er nødt til å velge?
|
|
|
#10 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
riktig. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Takk, elinM og Pelen! Det var faktaene sine! (Jeg har hørt påstanden før, men liker ikke i si det videre hvis jeg ikke vet hvorfor).
|
|
|
#12 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Iset, Harriet & Co har frelst meg, så nå bytter jeg til og med ut Vita Hjertego'-pakka som følger sykehusmaten med smør i stedet.
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Åh, dette forstår jeg meg ikke på, selv om det har vært ørten tråder om det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Shake it out!
|
Hvis du spiser ikke for mye, og i hovedsak sunt fett, så ligger du vel godt an, vil jeg tro. Poenget er vel at det meste blir usunt i store mengder (særlig om man har et ensidig kosthold). Man kan drikke seg i hel på vann også. Men noe skal man ha mindre av enn andre ting. Sukker feks, det trenger man ikke i det hele tatt. Fett trenger man, men noe fett er bedre for kroppen enn annet fett, og noe er direkte skadelig (alle er jo opptatt av at man ikke skal ha transfett, men mange tar likevel tilskudd av CLA, ironisk nok, iom at det er en transfettsyre hvor det strides om det er sunt eller direkte skadelig å ta den). Proteiner skal man også ha, men kvalitenten på dem varierer. Noen har alle de essensielle aminosyrene man trenger, men om man feks er veganer må man sette kostholde sammen nøye for å få i seg alt man trenger. Osv, osv.
|
|
|
#15 |
|
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Til din gutt gjør du det perfekt |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Smør eller margarin, and why?Kokosolje.
|
|
|
#17 |
|
Eklektisk
|
Hvilken olje er det? Og hvordan brukes den? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Det er jo ikke så rart, det smaker jo best.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: Smør eller margarin, and why?Sikkert håpløst spørsmål og jeg føler meg nesten ubekvem ved å spørre, men kan det ikke være slik at palmeolje og kokosolje er det samme? Palmetre, kokos fra palmetreet?
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Smør eller margarin, and why?Dette sier Wikipedia:
|
|
|
|