|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Øyert
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() |
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneVår eldste som blir 6 år i februar er 104 cm lav/høy og bryr seg lite om sin egen høyde.
![]() |
#42 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mats påvirkning av vekst i barneårene
Kan denne stemme?
![]() |
#43 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Men kjære vene. Med den feilmarginen har du jo dekt opp de fleste uansett?
![]() |
#44 |
intro
|
Jeg stusset også over den kalkulatoren. La inn 1,60 på meg og 1,80 på mannen, og fikk til svar at gutten min ville bli mellom 1,60 og 1,80.
Jeg tror jeg har hørt at man kan trekke fra 5 cm på jenter og legge til 5 cm hos gutter i den formelen.
![]() |
![]() |
#45 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneHvis man googler fram et percentilskjema så er det jo ganske greit å se hvor barnet er estimert til å ende opp, så sant det fortsetter å følge kurven sin.
![]() |
#46 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneFor å svare på Tjorvens hovudinnlegg;
![]() |
#47 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneårene
Det kan nok stemme som en hovedregel, men mat må spille en rolle også. Det ser man f.eks. ved adoptivbarn, som ofte blir større enn jevngamle barn som har vokst opp i adoptivlandet.
![]() |
#48 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneHjelp. Hvor mange ganger skal jeg si dette? Vi stresser overhode ikke dette med høyde. Hun kommer selv med masse spørsmål knyttet til hvorfor hun var så liten (for det er ingen tvil om at hun er liten i forhold til alderen sin). Jeg var også forholdsvis liten som barn, og tenkte også masse på dette. Det er kanskje ikke noe man tenker over hvis man er normalt høy?
Jo. Snuppa trives best sammen med barn som er eldre enn henne, og de bruker tydeligvis en større størrelse enn den avdelingen vi kan handle på. Selv med normal høyde for alderen så ville hun nok ikke brukt 134 i klær, men hun ser bare at venninnene gjør det. At hun er 1-2-3 år yngre er noe hun ignorerer å ta med i betraktningen, og det skjønner jeg godt.
![]() |
![]() |
#49 |
ej ikke møjkets heije
|
Snuppa har aldri fulgt en eneste av de strekene. Hun har hoppet opp og ned etter eget forgodtbefinnende. Hun dalte godt på kurvene da hun sluttet å spise. Det er derfor jeg har tenkt at det er en sammenheng.
![]() |
![]() |
#50 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneAng. desse percentilkurvene;
![]() |
#51 |
maler
|
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneVi regner mors høyde + fars høyde +/-13 cm og deler på 2. Og regner +/-10cm som et normalestimat, egentlig er det vel 2 standardavvik som er greia, men vi bruker 10 cm i praktisk hverdag.
![]() |
#52 |
Ventar stadig på vår
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneKva utredning snakkar ein om da, sånn kort oppsummert?
![]() |
#53 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneJeg har eneggede tvillinger og såkalte tvillingstudier vil kunne være av interesse i et slikt spørsmål.
![]() |
#54 |
maler
|
Stoffskifte, cøliakiprøver, generelle blodprøver for å se at de ikke mangler noe, evt allergiscreening, rtg venstre hånd for å se hvordan de vokser gitt at de er over 4-5 år, vanlig undersøkelse og målinger for å se at de er velproporsjonerte. Kortvokste jenter tar vi kromosomer på for å se etter turners syndrom.
![]() |
#55 |
Glamorøs
|
Ja, jeg vet at du har fortalt det. Jeg prøvde bare å ressonere meg frem til hvor mye eldre de måtte være for å bruke ungdomsklær. Sønnen min bruker 134-140 nå, men han er jo ekstremt lang for alderen. Jeg tipper jentene i klassen bruker fra 116-122, sånn jevnt over.
![]() |
#56 |
maler
|
Men på et tidspunkt der vokser jentene fra guttene. Det begynner for de tidligste i 6-7-års alder. Jeg ser på klassen til eldstemann nå (3. klasse) og der er jentene definitivt større enn guttene i snitt nå. Mens i 2. klasse er de vel ennå rimelig jevnstore, men det kan jo variere litt fra klasse til klasse. Hvis jenta til Tjorven er lita og skal begynne på skolen til høsten og leker med 2. og 3.-klassinger, vil jeg tro mange av disse kjøper klær i str 134-152.
![]() |
#57 |
Glad
|
![]() Sv: Mats påvirkning av vekst i barneåreneJeg har begynt med den type argumentasjon for min 5-åring som plutselig har stagnert i høyden, og som blir vokst forbi av andre jenter. Hun har lange slektninger, med unntak av tanten som selv mener at feil kosthold i hennes barndom har gjort henne lav av vekst. Ser ut til å hjelpe her også (argumentasjonen altså).
![]() |
#58 |
flisespikker
|
Nå høres du ut som om du antyder at datteren til Tjorven er helt unormal, og det tror jeg ikke hun er. Flere av ungene jeg kjenner er "opptatt" av høyde i den forstand at de vet godt hvem som er høyere eller lavere enn dem - Poden og kameratene hans vet godt hvem som er høyest og lavest i klassen, og synes det er morsomt at dette på ingen måte henger sammen med hvem som er eldst og yngst i klassen (noe de også har god kontroll på). Det er morsomt med tall og størrelser og sammenligning, rett og slett. De er ikke "opptatt" av det i den forstand at de snakker mye om hvordan de helst vil være, eller at dette ser ut til å være et problem for noen av dem, men det virker i alle fall som om det føles marginalt mer kult å være høyest i klassen/kameratgjengen enn å være den laveste. De liker å være "store", enten det er snakk om høyde, vekt eller alder.
![]() |
#59 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneTakk, Skilpadda. Det er sånn jeg oppfatter det også. Og sånn jeg husker det fra egen barndom.
![]() |
![]() |
#60 |
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matens påvirkning på vekst i barneåreneJeg var alltid av de minste blant jevnaldrende i oppveksten. Liten og syltynn. For meg var det problematisk, jeg var et ekstremt følsomt og sjenert barn og tok meg veldig nær av andre barns erting og kommentarer over hvor liten jeg var. Jeg så mye yngre ut enn jeg var. Det var ei jente til i klassen min som var like lav som meg, men hun var en tøffere type som tok igjen om hun ble ertet, og stoppet kommentarene fordi hun var kjapp i replikken og satt folk på plass.
![]() |
|
|