Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-07, 21:32   #41
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.

Jeg har hund selv, og ville ikke drømt om å ta den med innenfor porten engang. I garderoben har den ingenting å gjøre.

Jeg har rett og slett problemer med å skjønne hvordan barnehagepersonalet deres kunne bli sure på grunn av dette.

Neinei, personalet ble ikke sure! Hundedamen ble.

Gammel 26-02-07, 21:33   #42
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hunden blir ute med mindre det er førerhund.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:34   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skrulla, her.

Ikke om dine barn hadde vært livredde for hunder heller?

Hvorfor er ungen livredd hunder? Den manglende kontakten eller once bitten? Det kommer an på.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:34   #44
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvis et av argumentene mot hund i garderobe er allergiske barn, bør det ikke være greit å ta med førerhunder heller.

Selvfølgelig bør førerhunder tillates, så lenge ingen av barna blir alvorlig syke.
(eller foreldrene om de leverer/henter på samme tid)
Men jeg for min del tror de fleste blinde ville vist støre hensyn en denne mammaen og faktisk latt hunden bli igjen ute.
Da blinde faktisk i mange tilfeller finner bra fram så lenge det er på områder de er kjent, og det blir man jo gjerne i garderoben i barnehagen.
Førerhunder er også trent på en helt annen måte en andre hunder og lar seg sjelden forstyrre eller stresse av barneskrål og x-antall unger.

Gammel 26-02-07, 21:35   #45
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Selvfølgelig bør førerhunder tillates, så lenge ingen av barna blir alvorlig syke.

Jasså. Merkelig.

Gammel 26-02-07, 21:36   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du utdype?

Gammel 26-02-07, 21:37   #47
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan du utdype?

Hvis hunder er så ustabile som hun beskriver, blir jeg overrasket hvis hun tør å sende barnet sitt på besøk til noen med hund.

Gammel 26-02-07, 21:38   #48
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jasså. Merkelig.

Hvorfor synes du det er merkelig?

Gammel 26-02-07, 21:39   #49
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

En hund har ingenting i en barnehagegarderobe å gjøre. Det er ikke greit.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:39   #50
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvorfor er ungen livredd hunder? Den manglende kontakten eller once bitten? Det kommer an på.

Denne var kanskje ikke til meg, men jeg vet rett og slett ikke helt hvorfor mine barn er redd hunder. Storebror er en veldig skeptisk fyr, særlig til ting han oppfatter som "ukontrollerbare". Han er reddere hunder enn hester, for eksempel, pga. bevegelsesmønsteret (vil jeg tro). Vi har ingen venner med hund, så vi har begrensede muligheter til å "venne ham til" også. Vi øver med naboens Buster når vi treffer på ham, det er det eneste.

Lillesøster har nok bare plukket opp etter storebror, tror jeg. Ingen av oss voksne er redde. Jeg er egentlig veldig glad i dyr.

Gammel 26-02-07, 21:39   #51
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hvorfor synes du det er merkelig?

Hvis argumentet er at noen barn er allergiske, bør ingen hunder godtas.

Gammel 26-02-07, 21:41   #52
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kverulerer verre enn meg, Skremmeren. Du trenger ny tittel.

Gammel 26-02-07, 21:41   #53
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Denne var kanskje ikke til meg, men jeg vet rett og slett ikke helt hvorfor mine barn er redd hunder. Storebror er en veldig skeptisk fyr, særlig til ting han oppfatter som "ukontrollerbare". Han er reddere hunder enn hester, for eksempel, pga. bevegelsesmønsteret (vil jeg tro). Vi har ingen venner med hund, så vi har begrensede muligheter til å "venne ham til" også. Vi øver med naboens Buster når vi treffer på ham, det er det eneste.

Lillesøster har nok bare plukket opp etter storebror, tror jeg. Ingen av oss voksne er redde. Jeg er egentlig veldig glad i dyr.

Jeg synes det er helt OK å spørre hundeeieren om å gå ut hvisomatte. Men jeg har ikke noe "nei til hund i barnehage" motto, så jeg som forelder hadde nok ikke reagert.

Gammel 26-02-07, 21:42   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hvis hunder er så ustabile som hun beskriver, blir jeg overrasket hvis hun tør å sende barnet sitt på besøk til noen med hund.

Jeg syns både foreldre og hundeeiere har et ansvar for å la hunder og barn møte hverandre under rolige, "kontrollerbare" forhold. Hunder er hunder og barn er barn. En barnehagegarderobe kan være et bråkete, urolig sted, og ikke egnet for slike "første møter" synes jeg, for hverken hund eller barn.

Gammel 26-02-07, 21:43   #55
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis noen har en legitim grunn til å ta med hunden inn, og det kan man vel trygt si at blinde med førerhund har, vil man kanskje anstrenge seg litt mer for å komme vedkommende i møte på dette og evnt. ta allergiske barn med inn på en annen avdeling i de få minuttene det var snakk om.

Er det noen som drasser med seg bikkja fordi det er så praktisk å lufte den samtidig med levering trenger man kanskje ikke å ta like mange hensyn til den hundeeieren. Da er det vel heller på sin plass å kreve at hundeeieren tar hensyn. I dette tilfellet må man tydeligivs gjøre det med store bokstaver siden eieren virker å være tett i nøtta.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:43   #56
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synnes ikke en hund har noe å gjøre i nærheten av barnehagen. Verken rett utfor porten, inne på område og værtfall ikke INNE i barnehagen.

Jeg hadde blitt så forbannet at jeg hadde sagt det jeg mente til eieren av hunden alerede første gangen og så gått vidre til styrer.

Turbo [og jeg selv]er alergisk mot hunder og han er livredd de, for at han har blitt ned rent av en hund som eiern bare har sluppet ut i hagen sin på andre siden av byggefeltet. Som kom baksende inn i vår hage..Og etter det så er hunder fine å se på avstand men må ikke komme for nært.

Gammel 26-02-07, 21:45   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er da gradssaker av alt.

Noe sånt:

Ille: Barn blir tett i nesen en times tid
Verre: Blind kan ikke komme seg frem i garderoben
Verst: Barn blir alvorlig sykt av hundeallergi

Altså: Om førerhunder er greit eller ikke kommer an på hvor sterkt allergisk barnet er. Noen ganger er allergien verre enn manglende fremkommelighet, andre ganger mindre ille.

Gammel 26-02-07, 21:45   #58
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Å ta med en "vanlig" hund inn i barnehagen er unødvendig så lenge noen barn får plager av dett, selv om plagene bare er moderate.
Det fordi det ikke er noen grunn til å dra med seg en vanlig hund inn i en garderobe i barnehagen, da det for hunden sn del faktisk er best å bli stående igjen på utsiden.
Om man skal ha la barn vennes til hunder så er ikke dette egnet plass, igjen er det mye bedre å ta det på utsiden.

Derimot er ikke en førerhund et kjæledyr, men et hjelpemiddel. Og kan dermed IKKE sidestilles med et kjæledyr.
Om personen er avhengig av førerhunden inne i garderoben, mener jeg at det er en selvfølge at den bør få være med inn, selv om noen barn kan få moderate plager. Da får man heller prøve å legge opp til at de barna ikke hentes/leveres til samme tid som hunden er der. Event finne løsninger som gjør at det går bra.
Blir derimot barna elelr foreldre alvorlige syke, så mener jeg hunden bør bli ute, selv om det er en førerhund.
Eller man må finne en løsning med f.eks avdelingsbytte slik at det lar seg gjennomføre at hunden er med inn.
Det siste er ikke noe jeg ser som nødvendig fordi noen ikke kan la kjæledyret sitt stå igjen på utsiden.

Gammel 26-02-07, 21:47   #59
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg hadde brukt førerhund, ville jeg uansett sjekket med barnehagen om det var noen allergiske der, og bedt dem klargjøre det hele med foreldrene, evt at man avtalte hvordan man skulle løse det hele.
En vanlig kjæledyrhund bør man ikke ta med inn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 21:50   #60
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

En hund har ingen ting inne i en barnehagegarderobe å gjøre av to grunner:

A: Det finnes både barn og voksne som er allergiske - og kan få alvorlige reaksjoner - av hund.

B: Det finnes både barn og voksne som er redde hunder - og barnehagen sin garderobe er ikke arena for å møte denne redselen.

Mener nå i hvertfall jeg.

Det mener jeg også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:11.