|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derMen går utviklingen mot at samfunnet ikke ønsker mennesker med funksjonshemminger? Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i den betraktningen. Jeg har hatt endel samtaler med foreldre i vanskelige situasjoner, og det bruker ikke å være fokuset. Men klart, de som alt har bestemt seg ønsker jo ikke slike samtaler heller.
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derAnbefaler denne, "Få dansker med Downs". I Danmark kaller de det en suksess at det knapt fødes barn med Downs. De begrunner den "positive" utviklingen med utvidet diagnostikk.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der
Jeg vet ikke om det er en digresjon egentlig. Det viser vel kanskje at jeg er litt naiv i forhold til hva samfunnet ønsker å sortere vekk.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
21 danske barn som er født med Down syndrom i 2008. I Oslo var det såvidt jeg husker 22 barn som ble født med Down syndrom i 2008. Det gjennomsnittlige tallet ligger noe lavere, men likevel, ingen tvil om at det foregår en "sortering" i Danmark.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
De blir vel klart informert om at dette er en indikasjon og avgjørelsen det da er snakk om er vel den lille risikoen (1-2 % om jeg husker rett) det er å ta fostervannsprøve. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Dette er ei grov nedvurdering av dei aller, aller fleste potensielle foreldre i verden, altså, og er nokså unødvendig å dra inn i diskusjonen. For dei som event. måtte vere ute etter barn kun av "rette kjønn" o.l., finst det rikeleg med private tilbod å nytte seg av. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Jeg kan være ærlig på at jeg ikke ser det som så nødvendig å føde barn med alvorlige funksjonshemminger at jeg forstår hvorfor et foster med slike problemer skal ha mer vern enn et hvilket som helst annet foster.
Skaden av en abort vil ihvertfall være en helt annen når den skjer etter uke 18 enn helt tidlig. Det er som det er beskrevet oppi her en fødsel. |
|
|
|
#8 |
|
Glamorøs
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derDet jeg syns er viktig å ta med i beregningen når man leser tallene fra Danmark er at det allerede er for vanskelig for foreldre som får barn med funksjonshemminger, uansett når de oppdages. Jeg syns ElinM stiller mange gode spørsmål.
|
|
|
#9 |
|
maler
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derSelvfølgelig må det være fødsler. Utskrapninger etter at nervesystemet hos fosteret er ferdiglaget ville være utrolig lite humant.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derHvor går grensen for når man gjør abort? |
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Jeg skjønner ikke spørsmålet ditt, men jeg skal svare på det jeg tror du spør om.
|
|
|
#12 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derEnig med Tallullah, Katta og SF. I tillegg synes jeg linken til Danmark var interessant, med Elins kommentarer. Ja, når der det egentlig en suksess? Hva forventer man? Hadde man vært fornøyd om det hadde vært stabilt, liksom? Det sier jo egentlig bare noe om at behovet (for fosterdiagnostikk )har vært der og at folk har benyttet seg av muligheten til å velge hva som er best for seg selv. Jeg kan sitte her og mene så mye jeg vil om at det burde finnes mennesker med Downs i samfunnet, men hvorfor er det relevant så lenge det ikke gjelder meg selv? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Jo, jeg synes godt man kan mene noe om det. Ikke for å kritisere valgene hvert enkelt par gjør, men for å filosofere litt rundt hva slags samfunn vi har og ønsker. Hva betyr det at mange par benytter seg av muligheten til å diagnostisere og velge bort foster med dows syndrom? Betyr det at vi som samfunn er komfortable med at dette skjer? Betyr det at det å få et funksjonshemmet barn i dette landet er så vanskelig på et eller annet nivå at foreldre velger på tvers av hva de egentlig ønsker? Eller er dette noe vi som samfunn synes er helt greit og kanskje til og med ønsker? Og hvis vi lander på at dette er uheldig, hva slags konsekvenser skal det få for tilbudet til foreldre som venter et funksjonshemmet barn?
|
|
|
#14 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJo, jeg er jo enig med deg, Katta. Måtte bare spissformulere litt fordi jeg er så lei den overforenklingen av slike valg. Spesielt når man sitter på sidelinjen. Sorteringssamfunn...bla..bla... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJeg er vel mest for at det i det minste skal være slik at dersom foreldre ikke ønsker et funksjonshemmet barn og det ikke er noen stor målsetning om at minst så og så mange skal ha ulike typer funksjonshemming så er det ikke noe stort problem om man nå velger å abortere disse fostrene i uke 12 eller deromkring fremfor i uke 18 og videre. |
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Ja, dette er jeg enig i. Gitt at man skal avbryte et svangerskap må det være en fordel for barnet at det skjer så tidlig som mulig. Men det skurrer veldig hos meg hvis det blir utbredt å velge bort barn som kunne hatt en utmerket livskvalitet.
|
|
|
#17 |
|
Glamorøs
|
Dette syns jeg i såfall er et argument for tidlig UL; ikke i mot. Det vil si at med løsningen vi har i dag, så aborteres det blant annet bortimot mulig levedyktige barn. Jeg syns det må være et mål at aborter må taes så tidlig som mulig.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Som jeg sa tidligere i diskusjonen,så syns jeg det er greit å avklare om man er i mot abort på generelt grunnlag, før man argumenterer for at tidlig UL er feil/riktig. Er man i mot abort og syns at et foster har samme verdi som nylig unnfanget og fullbårent, så endrer jo ikke dette noe. Jeg syns for øvrig ikke det er mer feil med abort på grunn av funksjonshemminger som hvilken som helst annen grunn til abort man tar før uke 12.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne derJeg tror ikke jeg har sagt at selve aborten skjer i uke 12. Hvis jeg har det så beklager jeg. Jeg har ment å formulere hele veien at prosessen påbegynnes i uke 12. Mot i uke 18. Den tar vel omtrent like lang tid uansett, så forskjellen i fosterutvikling når man skal føde blir vel noe ala det samme såvidt jeg har forstått. (Jeg var litt usikker på når man gjør abort ved inngrep og når man må føde inntil jeg fikk svar på det - det tar jeg kritikk på. |
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
|
|
![]() |
|