|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Jeg er også helt enig i at vi har det kjempefint her i Norge, og at det er OK å bidra til det. Det er en god ting at alle kan komme på sykehus. Mange klager på dyre og dårlige veier, og kanskje har de litt rett i det. Men vi kan ta en titt på kartet. VI er et langt, bratt, svingete og steinete land. I utkantene bor det nesten ikke folk, men det bor jo noen der, så de må jo ha vei, eller bro eller tunell. Så det er jo opplagt at dette lange rare landet får dyrere vei pr innbygger enn f.eks Tyskland som geografisk sett er mye mer samlet og nesten 20 ganger så mange til å betale for veiene.
|
|
|
#2 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Det er jo en myte at vi har så høyt skattetrykk i Norge. Med unntak av formuebeskatningen (som er regelrett umoralsk, skadelig og absolutt idiotisk.
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Og arveaviften.
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Ja, ikke minst den!
|
|
|
#6 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Tja, man kan jo tenke litt på at et gjennomsnittlig liggedøgn på et sykehus i Norge koster mellom 5-9000 kr (http://www.magma.no/?nid=183310). Så en fødsel og tre dager på barsel ville blitt en dyr affære, for ikke snakke om dersom man blir syk, forestill deg en fem år lang kreftbehandling.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Og så er vi elendige på veibygging, helt fra planprosessen til gjennomføring. Kjører altfor lite i parallell, er altfor avhengige av å få budsjettgodkjent ett og ett byggetrinn, osv. Og har politikere som er mer glad i flagg og champagne-infrastruktur (bybane) enn i noe så traust som kollektivfelt og busser (som ville gitt utrolig mye mer for pengene).
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
samme med utbygging av tog. Det går i klatting og klatting i stedet for å ta et skikkelig tak, fordi man har X antall kroner pr år. Akkurat i dette tilfellet mener jeg at det må være greit å 'låne'/forskuttere framtidige budsjetter for å få på plass en ordning som får 'Stor-Oslo' til å henge sammen med et godt kollektivtilbud.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Og ref. flagg og champagne: Selv med tilstanden på det eksisterende tognettet, som man overhodet ikke har vist tilstrekkelig vilje til å gjøre noe med, så begynner de å fable om LYNTOG!
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
Politikerer!
|
|
|
#11 |
|
Fjellpiper
|
På rent generelt grunnlag, siden kommentaren også var det: Politikere driver egentlig ikke med transportplanlegging. Det er det planleggere som skal gjøre, og det er utrolig mye forskjellig kunnskap som spiller inn. Noen er eksperter på fysiske utfordinger ved infrastrukturløsninger, noen er eksperter på samfunnsmessige sider ved transportbehov, noen skal forutse hvor utbyggerne vil satse pengene sine det neste tiåret osv osv. Så lages det en plan, som politikerne får på sitt bord. De skal forholde seg til velgere, som gjerne ikke har tilgang til kunnskapsgrunnlaget for planen overhodet, men som alle gjerne har sine meninger om at det bør bygges SÅNN vei der og at de IKKE vil ha bybane gjennom SIN hage, osv, osv, osv. Politikerne er underlagt demokratiet og synes nok det er vanskelig å overse sterke pressgrupper. Dessuten er det ofte ikke nok penger tilsammen i sekken til å både følge de beste transportplanene og de beste planene fra andre sektorer, det kuttes, klippes og limes og resultatet blir ikke alltid optimalt. Fra mitt synspunkt er det jo dessuten ofte ikke de "riktige" politikerne som har makt til å skjære gjennom... Men utgangspunktet er altså himla komplisert, og jeg synes egentlig det er litt for enkelt å bare gaah´e over at politikere ikke kan noen ting. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Vi gjør da noen ganske greie investeringer på tog med dobbeltspor til Asker og Ski altså. Det er store prosjekter. Ok, de blekner litt i forhold til lyntog til hele landet, men sånn innenfor den virkelige verden så er de store prosjekter. |
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Too little, too late.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Og Lille meg svarte på en måte som ikke fortjente en sånn reaksjon, SF.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Hun siterte meg og sa at hun seff tok tallet ut av løse lufta. Jeg spurte hvor jeg antydet det. |
|
|
|
#18 |
|
kamerat
|
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Jeg synes tonen din var unødvendig aggressiv.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Ok. Hvordan da? Det var ikke engang antydning til aggressiv intensjon - jeg etterlyste altså kun et tall og antydet aldri at det var noe hun hadde funnet på. Nå synes jeg det er enkelte andre her som drar med seg ting videre fra fordums krangler altså. Virkelig. |
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vi betaler 70 % skatt i Norge!Problemet slik jeg ser det er ikke skattenivået på lønn for de fleste, men heller avgiftsnivået. Jeg er plassert på høyresiden i politikken, men synes avgiftsnivået virker "usosialistisk" av den årsak at det gjerne rammer helt uavhengig av inntektsnivå. Synes det hele blir ironisk på en måte.
|
![]() |
|
|