Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-11, 12:08   #41
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Sv: Sjakt ned til vaskerom for skittentøy, er det noe vits?

Vi har sjakt som går i veggen/gulvet mellom badet og vaskerommet. Helt fantastisk.

Vi bygget denen selv av hobbyplater, tipper den kom på 500,-

Gammel 11-02-11, 12:26   #42
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg har noen kjenninger som har pusset opp et gammelt stort gårdshus. De har en genial løsning! De har bygget vaskerom i den gamle matkjelleren (der det er utgang ut til hagen med tørkesnor). Fra matkjelleren og opp til det som i gamle dager var et lite spiskammers var det en gammel matheis. Denne er bygd om slik at den har plass til 4 kurver med skittentøy/rent tøy. Dermed slipper de å bære klærne opp og ned hele tiden.

Jeg har vaskerom i kjelleren og hater det! Det hjelper lite med sjakt når man må bære alle klærne opp igjen. Vi har til alt overmål soverom i 2. etasje, så klærne må opp 3 etasjer! Upraktisk! Vi har derfor tegnet et nytt inngangsparti til huset vår der vi også har beregnet rikelig plass til et digert vaskerom. Dette blir i det minste liggende på hovedplan, så da slipper vi unna med en etasje opp med rent tøy.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:39   #43
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Har ikke ungene deres ansvar for å sortere skittentøyet selv? Jeg er så overrasket over at alle vil ha sjakt? Da må man jo sortere on site for å kunne sette på vask? Det er jo merarbeid for den som setter på vaskemaskinen?

Her er det jeg som er vaskesjef, og da også sorteringen. Helt greit synes jeg.

Vi har en dunk stående på badet, og det er mer enn nok synes jeg, så alt skittentøy går oppi den (eller ned i kjellertrappa...)

Det eneste jeg krever av både mann og barn, er at skitten tøy blir lagt i dunken, eller kastet ned i kjelleren, slik at jeg vet at det skal vaskes. Jeg akter ikke å fly rundt i hele huset og gjette hva som er rent og skittent.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 12:45   #44
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi har sjakt fra badet og ned til vaskerommet. Veldig greit synes jeg. Sjakt er skjult i skap på begge rom.

Sist redigert av løve70 : 11-02-11 kl 15:15.
løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:16   #45
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvordan får dere en toåring til å skille mellom om bodyen han hadde på seg var av ull eller bomull, og om genseren skal sorters som lyst eller mørkt tøy?

Jeg sliter nok med at MANNEN faktisk ikke evner å kjenne forskjell på om sokkene han tar av seg er av ull eller bomull, han klarer bare ikke kjenne eller se forskjellen, han ser greit forskjell på bodyene til Knerten da, vet hvilke som er i ull, men jeg tror ikke toåringen har helt samme oppfatning av saken... Dog kler han ikke av seg helt selv heller da, det er et samarbeidsprosjekt, så jeg kunne selvsagt dirigert ham til spesifikke kurver med skittentøyet sitt om vi hadde slik sortering. Men jeg nøyer meg med å beham legge det i skittentøyet, siden vi altså ikke har forhåndssortering. Jeg endrer nå litt på hva jeg faktisk vasker sammen avhengig av hva som er skittent også jeg da. Har jeg maaaaasse håndklær går de glatt alene, men jeg putter ellers gjerne med undertøy og sengetøy. Jeg kan finne på å ta med buksene til knerten i skjorte/t-skjortevasken (mørkt), men har vi masse bukser til vask går de heller der. Jeg vurderer altså hvordan ting skal sorteres etter hvor mye og hva sm er skittent til ehnvher tid, og det er jo ikke like greit å få gjort på forhånd...

Gammel 11-02-11, 13:20   #46
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skiller ikke mellom ull og ikke-ull i første sortering, kun mellom lyst og mørkt, og det klarer barna fint.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:21   #47
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal ha sjakt når vi fikser vaskerommet.
Det ligger rett under badet oppe, så det er jo aldeles midt i blinken.

Sortering tar man underveis, det går helt fint. Vi har ikke plass til å sortere skittentøyet oppe uansett, alt går i en kurv, så da spiller det ingen rolle.

Gammel 11-02-11, 13:35   #48
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Eg ønsker meg sånn kjenner eg, vi skal pusse opp badet nede, samt lage bad oppe, og har vaskerom i kjellaren, alt rett over kvarandre så det burde vere ein grei sak.

Vi må ut av huset for å gå inn i kjellaren på vaskerommet, det er litt surt, og finner ingen logisk plass å lage trapp ned. Men sjakt altså! Jess!

Gammel 11-02-11, 13:36   #49
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke ha sjakt. Vi har god mulighet for å lage, men jeg foretrekker sorteringssystemet på badet.

Gammel 11-02-11, 13:37   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, det høres jo helt genialt ut!

:maser til stadighet på gubben om at han må bære ned skittentøykurven for meg:

Gammel 11-02-11, 13:57   #51
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smash, her.

Støy?
Jeg har ikke merket noe til ekstra støy. Klærne faller ganske lydløst i skittentøysdunken som står inne på det tekniske rommet. Om jeg tilfeldigvis henter skittenklærne mens ungene ordner seg til kvelden, så hører jeg dem ja. Men det er vel ikke støy?

Det var vel ikke akkurat støyen fra skittentøyet jeg mente.

Nå har jeg ikke helt den tekniske biten inne, men det var noe med å lage kanaler som går gjennom flere etasjer som gjør at lyder transporteres i sterkere grad. Mulig det har med de systemene vi har på vannbåren varme og balansert ventilasjone å gjøre.
Jeg påvirkes lett negativt av slik kontinuerlig støy (som f. eks ventilasjon og ventilator) derfor ble en slik sjakt valgt bort.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:04   #52
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Nextlife: Jeg opplever ikke noe støy i forhold til sjakten. Vi har bad rett over vaskerommet. Den eneste formen for støy er vel at man kan høre folk litt bedre om noen er på vaskerom og bad samtidig.
Vi har også vannbåren varme og ventilasjons anlegg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:16   #53
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Nextlife: Jeg opplever ikke noe støy i forhold til sjakten. Vi har bad rett over vaskerommet. Den eneste formen for støy er vel at man kan høre folk litt bedre om noen er på vaskerom og bad samtidig.
Vi har også vannbåren varme og ventilasjons anlegg.

OK. Jeg tenkte bare det var greit å for en gangs skyld høre etter fagfolks anbefaling

I den ene kjøkkenveggen vår har vi skyvedør, og vi merker støyen fra ventilasjonsanlegget adskillig mer derfra enn ellers i huset.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 14:22   #54
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette er definitivt noe jeg hadde prioritert hvis jeg fikk sjansen.

Gammel 11-02-11, 14:26   #55
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene vet godt hva som er ull og hva som er bomull. De sorterer i ull og bomull. Vi har bare klær som er fargerike, så de har to sorteringsnett.

Gammel 11-02-11, 15:00   #56
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ikke ungene deres ansvar for å sortere skittentøyet selv? Jeg er så overrasket over at alle vil ha sjakt? Da må man jo sortere on site for å kunne sette på vask? Det er jo merarbeid for den som setter på vaskemaskinen?

Det kan godt tenkes at de har ansvaret, men de føler seg aldeles ikke tynget av det, for å si det mildt Den yngste er kun 6 mnd og aner knapt hva skittentøy er (annet enn mors oppgitte "Åh nei!" når han velter koppen til broren i fanget slik at klærne blir skitne), og de to neste er et par rimelig ferske 2-åringer hvorav den ene ikke kunne finne på å ta i et klesplagg frivillig med mindre det lå over og dekket duplobanen, og den andre mer enn gladelig sorterer "skittentøy" med det resultat at hele skuffen med rene klær plukkes tom for så å kastes i skittentøysdunken jeg bruker til noen av barnas klær. Hun kan, om jeg ber henne, legge klærne der jeg peker eller sier, men hun har ikke adgang til skyvedørsgarderoben hvor vi har skittentøyssystemet vårt (trådkurver), og det med god grunn, så det utgår. Den eldste nærmer seg 30 og kaster fortsatt alt i den øverste kurven, selv etter iherdige leksjoner fra mor, og når jeg allikevel må gå gjennom kurvene for å sikre meg om at han ikke har slått på stortromma og faktisk s o r t e r t (gjerne en ullsokk inni alle de mørke klærne) så gir det meg langt mindre arbeid å bare gjøre det selv. Hvis de andre ikke vil gjøre det på min måte så trenger de ikke gjøre det i det hele tatt :sta kjerring:

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:03   #57
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Jeg synes det er interessant det med støy-betraktninger, jeg blir også lett plaget av støy. Og nå ser det ut til at ventilsajonsanlegget (balansert) kommer på bad/vaskerom. Også varmepumpa; til vannbårne varme til gulvet.
Det er det kanskje ikke hos dere Mex, men kanskje hos Nextlife?
Hvis det er støy fra det, som forplanter seg oppover til 2. etasjen, bør vi kanskje vurdere å flytte det fra bad/vaskerom til et annet sted. Det tror jeg skal være mulig.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:13   #58
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ungene vet godt hva som er ull og hva som er bomull. De sorterer i ull og bomull. Vi har bare klær som er fargerike, så de har to sorteringsnett.

Men da har dere alt dette på badet? Eller går de på vaskerommet.

Grunnen til at jeg ville ha sjakt var at jeg skulle slippe bære skittentøyet fra 2. til 1. etasje. Og det er deilig.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:13   #59
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

OK. Jeg tenkte bare det var greit å for en gangs skyld høre etter fagfolks anbefaling

I den ene kjøkkenveggen vår har vi skyvedør, og vi merker støyen fra ventilasjonsanlegget adskillig mer derfra enn ellers i huset.

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Jeg synes det er interessant det med støy-betraktninger, jeg blir også lett plaget av støy. Og nå ser det ut til at ventilsajonsanlegget (balansert) kommer på bad/vaskerom. Også varmepumpa; til vannbårne varme til gulvet.
Det er det kanskje ikke hos dere Mex, men kanskje hos Nextlife?
Hvis det er støy fra det, som forplanter seg oppover til 2. etasjen, bør vi kanskje vurdere å flytte det fra bad/vaskerom til et annet sted. Det tror jeg skal være mulig.

Kanskje det har noe med plasseringen av en evt sjakt å gjøre? At noen steder kan det bli mer støy?
Vaskerommet vårt er også sånn teknisk rom, hvor alle rør og sånt sitter. Ventilasjonsanlegget (motoren) sitter på loftet og den merker vi godt når vi legger oss. Den står rett over soverommet vårt.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:19   #60
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmm, skeptisk! Frykter at ungene hadde tatt "snarveien" ned til tv-stua...

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.