Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Syltelabber og grisehyl skal stoppe fredagsbønnen (Dagbladet / BA)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-03-07, 11:58   #1
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Syltelabber og grisehyl skal stoppe fredagsbønnen

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg tror vel at folk flest hadde syntes at det var ok som en engangsforeteelse å ha et "bønnemøte" (være seg det var en kristen menigheter eller muslimer som ønsket å holde det), men det overrasker meg virkelig ikke at 85% ikke ønsker at torgalmenningen skal brukes til slike "formål". Til det finnes det nettopp kirker, bedehus, moskéer o.a.

Der er vi helt på linje! Jeg synes folk kan holde bønnemøtene sine innendørs, i allefall slik til "daglig". Men jeg kommer ikke til å henge ut hverken griselabber eller hvitløk for å bli kvitt dem, og langt mindre hyle som en gris..... Og nei - jeg er IKKE redd for muslimske bønnrop, uansett hva de måtte rope.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 13:14   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syltelabber og grisehyl skal stoppe fredagsbønnen (Dagbladet / BA)

OK, jeg har gjort litt mer research.

Enkelte partier har visst lovet denne muslimske menigheten forsamlingslokale. Nå er det ikke det offentliges ansvar å skaffe noen menigheter (pinse-, muslimsk-, levende ord eller buddhistiske) lokale fordi de er menigheter. Og ingen har mer krav på forsamlingslokale enn andre. MEN: det offentlige plikter etter min mening å gi driftstøtte til alle typer lovlige organisasjoner, slik at de kan eie/leie/låne lokaler og drive med det de har lyst til. Dette gjelder menigheter, skyttarlag, korps og kvinneforeninger.

Problemet i Bergen er at menigheten hadde fått inntrykk av (og det trenger ikke å være deres feil) at kommunen pliktet å skaffe lokale. For å øve press, sa talsmannen for menigheten at dersom de ikke fikk lokale skulle de ha fredagsbønn på torgallmenningen.

Og frem fra under steinen sin hoppet Kenneth Rasmussen, kjent griselydimitator og eks-FN-soldat.

I lunsjen diskuterte vi forresten om det går an å skremme karismatiske menigheter med syltelabber, eller om hvitløk kanskje er bedre? Hva sier du, Ru? skal vi sykle opp på kråkenes neste gang jeg er i byen og henge hvitløksranker rundt Levende Ords lokaler?

Gammel 01-03-07, 13:26   #3
Pippilotta
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I lunsjen diskuterte vi forresten om det går an å skremme karismatiske menigheter med syltelabber, eller om hvitløk kanskje er bedre? Hva sier du, Ru? skal vi sykle opp på kråkenes neste gang jeg er i byen og henge hvitløksranker rundt Levende Ords lokaler?

Jeg tror kanskje gjeldskrav ville gjort seg bedre der oppe!

Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 13:56   #4
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og frem fra under steinen sin hoppet Kenneth Rasmussen, kjent griselydimitator og eks-FN-soldat.

Herlig tittel. Kanskje jeg må bytte?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 23:27   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja!

Vi diskuterte denne saken i lunsjen også, selvsagt og hun ene, som ikke hadde fått med seg saken i avisene, holdt på å le seg halvt fordervet. Stakkars damen lå over bordet og lo seg fillete fordi hun var sikker på at vi spøkte.

Gammel 28-02-07, 17:58   #6
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette er et av mange idiotiske forslag fra ex-Frp'er nå Demokrat Kenneth Rasmussen.

Jeg har ennå til god å se denne mannen komme med fornuftig og seriøse forslag. Og jeg tviler på at det noen gang kommer til å komme.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:30   #7
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mye av skepsisen til bønnerop og bønn, ligger jo i det at mennesker i Norge faktisk tror, seriøst, at vi sier i bønneropet at "ikke-muslimer skal dø" eller "død over ikkemuslimer" eller noe lignende. Jeg har hørt utallige versjoner, men selvsagt er ikke noe, riktig!

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 19:47   #8
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mye av skepsisen til bønnerop og bønn, ligger jo i det at mennesker i Norge faktisk tror, seriøst, at vi sier i bønneropet at "ikke-muslimer skal dø" eller "død over ikkemuslimer" eller noe lignende. Jeg har hørt utallige versjoner, men selvsagt er ikke noe, riktig!

Jøss, det der har jeg ikke hørt om engang...

Hva ropes det da?

Gammel 28-02-07, 20:01   #9
Elin

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Mye av skepsisen til bønnerop og bønn, ligger jo i det at mennesker i Norge faktisk tror, seriøst, at vi sier i bønneropet at "ikke-muslimer skal dø" eller "død over ikkemuslimer" eller noe lignende.

Nei, jeg tror ikke mennesker i Norge tror akkurat det.... jeg tror det er generell frykt for det som er ukjent som gjør at mange nordmenn ikke føler seg komfortabel dersom de ikke har full oversikt og kunnskap og kontroll med hva folk holder på med, samt at mange nordmenn ikke forstår "vitsen med" at de skal være nødt til å lytte til islamske bønnerop som er så fjernt fra hvordan nordmenn flest praktiserer sin religion, og igjen så bunner det også i angst for det ukjente.

Gammel 28-02-07, 20:15   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg aldri hørt. Jeg kjenner riktignok ikke så mange veldig fordomsfulle mennesker, men jeg har slekt på Gjøvik ...

Endring: Bare sånn at ingen skal tro at jeg tror at alle på Gjøvik er fordomsfulle, så var det bare min egen slekt jeg snakket om. Jeg vet ingenting om hvordan folk på Gjøvik ellers er.

Sist redigert av Fluke : 28-02-07 kl 20:17. Årsak: Måtte legge til litt så ingen skulle føle seg tråkket på. :p
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 20:18   #11
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei, jeg tror ikke mennesker i Norge tror akkurat det.... jeg tror det er generell frykt for det som er ukjent som gjør at mange nordmenn ikke føler seg komfortabel dersom de ikke har full oversikt og kunnskap og kontroll med hva folk holder på med, samt at mange nordmenn ikke forstår "vitsen med" at de skal være nødt til å lytte til islamske bønnerop som er så fjernt fra hvordan nordmenn flest praktiserer sin religion, og igjen så bunner det også i angst for det ukjente.

Jeg VET at mange mennesker i Norge tror dette. Jeg er muslim selv, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt det! Det sto i avisene også, den gangen, under siste debatten om bønnerop for en 7-8 år sia.

Gammel 28-02-07, 20:27   #12
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg VET at mange mennesker i Norge tror dette. Jeg er muslim selv, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt det! Det sto i avisene også, den gangen, under siste debatten om bønnerop for en 7-8 år sia.

Jeg har heller aldri verken hørt eller lest dette.

Gammel 28-02-07, 20:30   #13
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg har heller aldri verken hørt eller lest dette.

Jeg husker det veldig godt fra den gangen man diskuterte om man skulle tillate bønnerop i Oslo eller ikke.

Gammel 28-02-07, 20:29   #14
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Vel, det sier vel litt om hvor snevre folk er da.... og kanskje litt paranoide også.

Jeg har i alle fall aldri hørt om noen eller noen som har kommet med den tolkningen av bønneropene. Derimot har jeg hørt reaksjoner som "Fy flate, skal man våkne av at noen tullinger står og roper på Allah og nå da! " og andre teite kommentarer.

Gammel 28-02-07, 19:58   #15
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

bønnerop (arab., adhan) markerer tidspunktet for de daglige fem rituelle bønnene i islam. B. består av følgende ledd:
1. Gud er stor;
2. Jeg bekjenner at det er ingen gud uten Gud;
3. Jeg bekjenner at Muhammad er Guds profet;
4. Kom til bønn;
5. Kom til frelse;
6. Bønn er bedre enn søvn (kun ved tidlig morgenbønn);
7. Gud er stor;
8. Det er ingen Gud uten Gud.
— Hvert enkelt ledd ropes to ganger, alltid på arabisk.

(Tatt fra Caplex)

Det var vel noen fra Frp som påsto det var sånn, at vi sa "død over ikkemuslimer" eller noe lignende, sist bønnerops-debatten var i vinden.

Gammel 28-02-07, 22:57   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Det har vært kristne bønnemøter på Torgalmenningen. Var noe her for noen år sia, i alle fall. Det skjer vel ikke akkurat ofte. Den gangen var det en eller annen menighet (mulig det var Bergen Kristne Senter (eller noe lignende, i alle fall, der de fant gulltenner i munnen på folk, som hadde vært vanlige fyllinger) som sto bak, de hadde jubileum).

Klart somalierne sprang når en gærning laget griselyder. De hadde sikkert løpt like fort om han brekte som ett lam også. Dustefyr...

Gammel 28-02-07, 23:01   #17
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart somalierne sprang når en gærning laget griselyder. De hadde sikkert løpt like fort om han brekte som ett lam også. Dustefyr...

Ja, jeg er også oppdratt slik. Når folk lager rare lyder, og SÆRLIG hvis de er bevæpnet skal du ta bena på nakken! .Åppvokst på bygda:

Gammel 01-03-07, 00:02   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gidder ikke å gjøre stort annet enn å le av ham. Han er jo så dum stakkars, at han ikke en gang skjønner det selv.

Det er godt det er valg til høsten ...

(Og om 85% av bergenserne var mot bønn på Torgalmenningen, så : 1: De har ikke spurt meg. 2: Sto det i BA? Case closed.)

Gammel 01-03-07, 01:31   #19
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg gidder ikke å gjøre stort annet enn å le av ham. Han er jo så dum stakkars, at han ikke en gang skjønner det selv.

Dette er jeg så enig i, derfor er det nesten synd at han får spalteplass, for antakeligvis flyr denne tullingen rundt og er litt stolt over at han har fått uttale seg til pressen osv.

Gammel 01-03-07, 09:56   #20
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Hvem er det som løfter på steiner så slike kan krype frem i dagslys?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:29.