|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva kan man bli om man studerer engelsk?Et familiemedlem skal begynne å studere, og hun vil begynne på engelsk grunnfag og deretter ta en bachelor i engelsk.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Arbeidsløs? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Jeg har to venninner med hovedfag i engelsk. Den ene jobber heltid i dagligvarebutikk, den andre jobber som engelsklærer i videregående etter flere år som arbeidsledig. Tviler på at engelsk er det sikreste kortet å satse på i dagens arbeidsmarked.
|
|
|
|
#4 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?
Det er ingen andre aktuelle kort, skjønner du. Så vi må hjelpe henne med en infallsvinkel (eller utfallsvinkel).
|
|
|
#5 |
|
Crazy Cat Lady
|
Det er store årskull som uteksamineres innen språk hvert år, spesielt engelsk. Med "bare" bachelorgrad stiller hun sørgelig svakt i forhold til alle de med mastergrad som også sliter på arbeidsmarkedet. Jeg har inntrykk av at engelsk er en fin ting å ha i tillegg til den utdannelsen man egentlig har tenkt å ta.
|
|
|
|
#6 |
|
Pen. Så det så.
Nemlig....
|
|
|
#7 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?NTNU sier dette: |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Takk Dronningen. Har sendt henne den teksten og spurt om det er noe interessant der.
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Men... Hvorfor kan hun ikke bare få studere engelsk, om det er det hun virkelig vil..?
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Engelsk er selvfølgelig nyttig å kunne, men i alle de yrkene du beskriver, Dronningen, kreves det tilleggskunnskaper (utdannelse og/eller personlige kvalifikasjoner). Jeg ser for meg at man skal ha litt flaks for å få en OK jobb med bare engelsk og intenting annet. Nå aner jeg jo ikke hva venninnen til Myrsnipa driver med, I`m just saying. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Kan man bli bachelor med bare engelsk? Trenger man ikke flere fag? Hilsen gammel og kan bare cand.mag. systemet.
|
|
|
#12 |
|
Pen. Så det så.
Fordi hun MÅ få seg jobb når hun er ferdig, og det er virkelig ingen vits med 3-4 år med utdannelse for ingenting.
|
|
|
#13 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Kullene på årsstudiet i engelsk er fryktelig store for tiden; over 100 registrerte selv her ved "mitt" universitet er realiteten. Så det sier seg selv egentlig at det er overproduksjon av kandidater selv om det selvsagt er en del frafall underveis.
|
|
|
#14 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Hva med oversetter? Du blir nok ikke autorisert med bare bachelor, men det finnes en del bedrifter som gir oppdrag til ikke-fagfolk også. Selvsagt dårligere betalt, da.
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Nja, det holder sjelden med bare språkfag for å bli oversetter. De fleste ønsker enten fagoversettere eller folk med master i oversettelse. Statsutorisert oversetter kan hvem som helst bli, så lenge man klarer kravene (som er veldig strenge). Det er dessuten få bedrifter som har faste in-house-oversettere. De fleste benytter frilansere. Og tilværelsen som frilansoversetter er ikke bare-bare, altså.
|
|
|
#16 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2007
![]() |
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?.... Sist redigert av kharadra : 18-03-12 kl 23:01. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Jeg er statsautorisert translatør (det heter ikke statsaut. oversetter), og jeg er blant de få med tittelen som har hovedfag i engelsk. Det har lenge vært en motsetning mot universitetsmiljøet og translatørmiljøet, så jeg turde faktisk ikke fortelle hovedfagsveilederen min da jeg besto eksamen (på første forsøk). Og ja, du må ha en bakgrunn innenfor juss og økonomi for å klare eksamen. Eller stemmer det ikke helt at hvem som helst kan bli translatør. Det er lenge siden det ble innført krav om minst 3 års høyere utdanning. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Textrovert
|
Jo, jo. Men man trenger ikke være språk- eller oversetterutdannet for å bli statsautorisert. Det var vel det jeg prøvde å si (nok en gang på en knotete måte, ser jeg.)
|
|
|
#19 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Hva kan man bli om man studerer engelsk?Det er ikke nødvedig å tenke så langt fram med en gang. Hvis hun har lyst å studere engelsk så er det en fin plass å begynne. Når man er student og har blitt litt mer erfaren så er det lettere å finne ut hva man vil videre. Det viktigste er å studere noe man liker, også blir man kjent med andre og får inspirasjon til videre studier etterhvert.
|
|
|
#20 |
|
Crazy Cat Lady
|
Her var vel noe av poenget at hun kun hadde 3, maks 4 år, til rådighet for å skaffe seg en utdannelse, og da har man ikke tid eller råd til den luksusen det er å prøve seg frem med noe man synes er artig først. Da bør det helst være noe matnyttig i enden av utdannelsen.
|
|
![]() |
|
|