|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraJeg synes denne saken er interessant også i forhold til dette forumet. Jeg har lagt ut jobbrelaterte frustrasjonsspørsmål på M2 et par ganger, men jeg har vært veldig i tvil, og angrer i ettertid. Andre ser jeg utleverer både jobb og kollegaer i mye større grad. Til og med i kaffebloggen, som er åpen for alle, ser jeg at det kan komme ganske krasse meldinger om jobbrelaterte ting.
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede fora
Det er nok vanligere, men ikke noe bedre av den grunn.
![]() |
#3 |
flisespikker
|
Jeg synes ikke det. Tvert imot, egentlig - stort sett har vi vel enda mindre oversikt over hvem som faktisk leser det vi skriver på FP, siden neppe noen av oss vet hvilken RL-person som er bak alle nickene her (eller alle nickene i M2/Pedagogene/andre lukkede underfora). Det kan være både naboer, slektninger, kolleger, kunder og journalister som leser det vi skriver.
![]() |
#4 |
Passiv
|
Niks. Det er virkelig ikke greit. Jeg gjør unntak for de som har blogger og som har veldig kontroll på hvem som leser der. Det blir mer som å rådføre seg med venner - det får være lov. Men der man ikke vet hvem som leser så er det smart å uttale seg som om det ikke gjør noe samme hvem som leser. |
![]() |
![]() |
#5 |
kamerat
|
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraJeg er enig i at en kronikk ville være etisk sett bedre (men da forventer jeg at hun ville generalisere over mer enn én lett identifiserbar rettebunke).
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Enig. Men en raljerende kronikk som går på at alle studenter innenfor humaniora fag (helt og totalt tilfeldig eksempel) er late og slappe hadde jo vært helt greit å skrive om.
![]() |
#7 |
ctrl+z
|
Det stemmer jo ikke. Mange av mine kolleger er på Facebook etter press fra arbeidsgiver og bruker det kun som arbeidsredskap. Problemene oppstår ofte når de bruker det både privat og faglig, synes jeg.
![]() |
#8 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraJeg synes det høres ut som om dette er et moralspørsmål, om ikke det er slik Skilpadda skisserer - en liten gruppe som lett kan gjenkjennes. Jeg synes liksom jeg ser for meg at jeg etter en dag på jobb skulle ha skrevet på FB; "Nok en dag på jobb hvor folk har brukt opp alle pengene sine på narkotika framfor mat.
![]() |
#9 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Slike utsagn sier jo ofte langt mer om avsender enn det avsender tror. Hadde jeg lest et sånt utsagn ville jeg nok ha tenkt "utbrenthet" om jeg var i det rause hjørnet. Eller "uegnethet" om jeg ikke var det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fjellpiper
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig. På statusoppdateringen står det vel noe sånt som "hva tenker du på" og med jevne mellomrom tenker jeg faktisk at jeg er lut lei masete og kvisete tenåringer, men jeg kan ikke automatisk gå ut fra at alle på vennelista skjønner at det bare er i dag, og at ikke minst 20 av dem tenker "fy søren, er glad hun ikke er lærer til mitt barn slik som hun sutrer." |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#13 |
weird
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraJeg tror dette er en sånn greie der det er vanskelig å finne riktig balanse. Man skal ikke utlevere, men vi vil vel ikke at ting skal være hermetisk lukket heller? Da jeg hadde et helvete på arbeidsplassen fikk jeg beskjed om at ledelsen fant det "meget betenkelig og alvorlig" da jeg fortalte at jeg hadde pratet med mine nærmeste om hvordan jeg hadde det på jobb. Forventningen var altså at jeg som ble behandlet ganske dårlig på jobb av enkelte kolleger ikke skulle støtte meg til noen. (Selvsagt brøt jeg ikke taushetsplikten ang. pasienter, og jeg utleverte heller ikke enkeltkolleger. Jeg betrodde meg om hvordan jeg sto på do og hyperventilerte/gråt, hvordan jeg kastet opp før jeg skulle på jobb og hvor kjedelig det var at frisøndagene ble helt ødelagt av å grue seg til mandag osv..)
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraIkke brudd på taushetsplikten, nei, men definitivt dårlig dømmekraft. Jeg tror jeg har hatt statusoppdatering på FB som gikk på at jeg rettet ettellerannet, men jeg passer meg vel for å skrive noe om hvor dårlig det evt. er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
weird
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraEn ting har jeg fått innprentet som lærerunge. Det er avspasering. Ikke ferie.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraArbeidsgiveren min har laget både strategi og veileder for bruk av sosiale medier, og har konto på både twitter, facebook og flickr.
![]() |
#17 |
Men først, kaffe!
Det har min også. Jeg så ikke noen som gjorde noe dumt av kollegaer, men det skal vel mye til for at ikke en eller annen ansatt i en bedrift tråkker uti uten rettningslinjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Passiv
|
Vi har også klare regler for hvem som kommenterer hva. Det er utrolig ukomplisert og greit å kunne henvise til kommunikasjonsavdelingen altså. |
![]() |
![]() |
#19 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Taushetsplikt, folkeskikk og mer eller mindre lukkede foraJeg føler dette blir forholdsvis relatert til den saken om varaordføreren i Aure kommune som hadde kommet med en noe "uheldig" kommentar om Norges bidrag til Melodi Grand Prix.
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
|
|