Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Datokjøring i Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-11, 13:16   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Datokjøring i Oslo

Vi kommer til å slite hardt med levering på skole og i barnehage og klare å være på jobb i tide. Det betyr å dra ungene opp i otta, og å komme hjem sent. Vi bor i tillegg innenfor ring 1, så det er vel ikke noe håp om å få brukt bil på enketelt dager. Får sjekke moderns bilnummer, kanskje vi er heldige og kan få lånt bilen hennes.

Vi har ingen mulighet for hjemmekontor, og det fins ikke mulighet for fleksitid når man jobber i skolen. Får håpe det holder seg godt og varmt neste vinter.

Gammel 26-02-11, 13:25   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Bare et lite apropos, vedfyring slipper ikke ut NOx.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 11:30   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Bare et lite apropos, vedfyring slipper ikke ut NOx.

Men man mener at vedfyring kan stå for opptil 60 prosent av svevestøvutslippet.

Gammel 28-02-11, 13:54   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men man mener at vedfyring kan stå for opptil 60 prosent av svevestøvutslippet.

Det ser jeg ingen grunn til å benekte, men i Bergen f.eks. så er det målt for mye NOx, og så skylder de det på vedfyringen.

Gammel 26-02-11, 13:51   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 26-02-11, 16:02   #6
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Det ser ut til at man må passe litt på hvilke dager man takker ja til time hos diverse spesialister da.

"Time mandag den 20. sier du? Vent litt, jeg må bare sjekke registreringsnummeret på bilen først."

Jeg bor nord for Oslo så det kan bli litt køddent når jeg skal til feks Bryn. Der er jeg noen ganger ila året med begge kidsa på ortopedisenteret. Og jeg bor på bondelandet. Kommer jo til å kløne det til litt skikkelig.

Jeg får bare kjøpe meg en lue med lyse fletter i eller noe. Og kline på godt med lipgloss og se så ut jeg bare klarer. Kanskje de lar meg få beholde skiltene på bilen.

Gammel 26-02-11, 16:04   #7
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Her kommer mannen garantert til å kjøpe seg en bil til slik at han bruker den bilen med passende reg. nr. Jeg jobber foreløpig utenfor bomringen, så det er ikke noe problem (kjører med mannen til jobb, går hjem).

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 16:36   #8
Paradox
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2011
Paradox har et hav av muligheter foran seg
Standard

2 biler? En med oddetall og en med partall tilslutt i skiltet

Paradox er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 16:41   #9
Blånn

Blånn sin avatar

Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Paradox, her.

Jepp, siden mannen min er allergisk mot kollektivtransport.

-Jim Carrey-
Gammel 26-02-11, 17:05   #10
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Paradox, her.

Enten må jobben sponse oss alle med to biler....ellers blir jeg nok nødt til å finne meg en ny jobb .

Det blir det en laaaang arbeidsdag om man skal parkere utenfor og belage seg på kollektivt, komme seg fra et sted i Oslo til et annet, bære med seg alt nødvendig utstyr osv....

Går nok dårlig med selgere/salgsfremmere i Oslo ved et sånt forbud.....

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 17:00   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns mange lager storm i et vannglass over dette. Det er ikke snakk om hele vinteren, men noen få dager hver sesong.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 17:52   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Slapp nå av. Det er snakk om noen få dager i verste fall,

Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 18:05   #13
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har ikke begynnt å se meg om etter ny jobb altså.....så jeg tar det heeelt med ro

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 18:44   #14
Blånn

Blånn sin avatar

Standard

En dag er for mye i følge min mann. Han sukker og lider de få gangene jeg trenger bilen. Så i begynnelsen av denne uka satt jeg hjemme med tre barn og ingen bil fordi den sto parkert i garasjen på jobben til mannen.

P.S.: Vi vurderer uansett bil nr. 2 fordi logistikken vår er en smule klønete etter at barnehagen til Houdini flyttet lokaler etter nyttår.

-Jim Carrey-
Gammel 26-02-11, 18:10   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar det helt med ro jeg, men er ikke helt med på at hele Oslo har et godt utbygd kollektivtilbud. Mange av bilene som skaper kaos kommer fra steder rundt Oslo uten et tilbud som er tilstrekkelig hvis man jobber fulltid, her vi bor har ikke bussen kollektivfelt heller, står og stamper i kø inn mot Ryen sammen med bilene. Jeg ønsker meg gode innfartsparkeringer og stengning av et felt i rushtiden på motorveier som ikke har kollektivfelt slik at bussen kan komme uhindret frem.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-11, 18:54   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er forøvrig enig i at det slettes ikke er bare å la bilen stå om man jobber i Oslo altså. Jeg kjører til jobb på en drøy halvtime. Kollektivt bruker jeg minimum halvannen time hver vei. Som regel mer, opp til to timer hver vei. Da er ikke kollektivtrafikk et reelt alternativ.

Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 10:06   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er forøvrig enig i at det slettes ikke er bare å la bilen stå om man jobber i Oslo altså.

Neida, det jeg tenkte på, var at dersom man bor i Oslo og jobber i Oslo, så tror jeg det er veldig, veldig få som ikke har mulighet til å bruke kollektivtransport. For en del betyr det helt klart at de må bruke en god del lengre tid på reise enn det de pleier, men noen dager i året tror jeg stort sett alle vil klare. (Skulle det være seriøst ønske om å innføre det mer enn i unntakstilfeller, burde man vel se på muligheten av et "park&ride"-opplegg, der folk fra utenfor Oslo kunne parkere og ta buss inn til sentrum.)

Gammel 26-02-11, 20:18   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Som bergensbeboer utenfor bomringen så imøteser jeg datokjøring, dels fordi jeg synes det er tullete å gamble med helsa til de som bor og jobber i sentrum, en annen ting er at vi må jo være sjeleglade at noen velger å bosette seg slik at det er mulig for dem å gå til jobb, ellers blir det mye mere køer.

Gammel 28-02-11, 14:31   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

De skylder det vel ikke på vedfyring, men på boligoppvarming? Boligoppvarming med olje slipper jo ut NOx vel?

Svar med sitat
Gammel 28-02-11, 14:43   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Jeg klarer ikke helt å se at oljefyren skal kunne produsere NOx, det krever ganske høy trykk og temperatur for å få det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.