Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-07, 12:41   #1
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vil ikke ha Jamies skolemat (A-magasinet)

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ikke mer enn andre kokker, sier jeg. Som f. eks. Gordon Ramsey.

Det var ikke helt det jeg sa, men har desverre ikke tid til å forklare deg akkurat nå.

Vel da gleder jeg meg til aa hoere det naar du har tid til det.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 15:06   #2
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ille var det med disse dinnerladyene som han ikke engang klarte aa laere aa lage pasta fordi "these people are too stupid for their own good" som han sa.

Hva er en dinnerlady? En dame som spiser middag?

Gammel 04-03-07, 15:09   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva er en dinnerlady? En dame som spiser middag?

Det er de damene som lager mat i skolekantinenene, dvs. før Jamie så besto jobben mest i å varme opp ferdige nuggets og sånt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 12:52   #4
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Lisa, jeg syns du lider litt av "nordemnn-i-utlendighet" syndromet, hvor alt er så teit og provinsielt med Norge, og alt bare er så mye bedre, utviklet og urbant der du er. Å si at det er pussig at Jamie er poppis i Norge blir for teit, vi snakker om en fyr som er ganske kjent og poppis i hele verden. Deriblant Storbritannia. Syns du er litt jantete nå.

Er det dette jeg har misforstaatt? Du pastaar ikke at jeg sier alt er teit med Norge?

Som sagt gleder jeg meg til aa hore andre eksempler jeg har kommet med annet en mat.

Naar det gjelder mat forovrig saa er det en ting som engasjerer meg voldsomt i Norge. Her i UK har stor ettersporsel fort til et mye bedre tilbud, saerlig av okologisk mat men dette faar vi jo ikke i Norge SELV om vi spor etter det. De store kjedene har altfor stor makt og driter i hva folk vil ha saa lenge de kan kjope inn i store volum og selge til lavest mulig pris. Jeg synes det er en tragedie at lokale bonder IKKE engang faar lov til aa selge sine lokal produserte matvarer i butikkene. De legger ned fiskebutikker selv i Oslo sentrum og gode slaktebutikker har vi jo knapt. Vi blir mer og mer opptatt av gode raavareer og god mat generelt men de store kjedebutikkene gir oss stort sett bare pakket mat med lang holdbarhetsdato.

Gammel 04-03-07, 13:52   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Er det dette jeg har misforstaatt? Du pastaar ikke at jeg sier alt er teit med Norge?

Jeg tror du misforstod, ja. For det Glitter sa var at hun synes du lider litt av det syndromet som går ut på at "alt er teit i Norge" etc. Altså ikke at du sier at alt er teit i Norge, men at hun synes du høres litt ut som du tenderer i den retningen. Og det kan jeg være enig i (på samme måte som at jeg er litt enig med deg i at en del i slike diskusjoner som denne har tendenser i retningen "briter er så uopplyste, for noen britiske foreldre gjør teite ting" eller "alt britisk kosthold er elendig, for mange briter spiser usunn mat").

Noen generaliseringer er nødvendige for å greie å ha en diskusjon i det hele tatt, men dersom man enten synes generaliseringene er for bastante, eller man ikke er enig i dem i det hele tatt, så blir man naturligvis provosert.

Gammel 04-03-07, 13:56   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror du misforstod, ja. For det Glitter sa var at hun synes du lider litt av det syndromet som går ut på at "alt er teit i Norge" etc. Altså ikke at du sier at alt er teit i Norge, men at hun synes du høres litt ut som du tenderer i den retningen. Og det kan jeg være enig i (på samme måte som at jeg er litt enig med deg i at en del i slike diskusjoner som denne har tendenser i retningen "briter er så uopplyste, for noen britiske foreldre gjør teite ting" eller "alt britisk kosthold er elendig, for mange briter spiser usunn mat").

Noen generaliseringer er nødvendige for å greie å ha en diskusjon i det hele tatt, men dersom man enten synes generaliseringene er for bastante, eller man ikke er enig i dem i det hele tatt, så blir man naturligvis provosert.

Sorry men nytter ikke aa prove aa bortforklare det hun skrev. Jeg vil virkelig ha meg frabedt aa bli beskyldt for det hun gjorde, derfor gleder jeg meg til flere eksempler. Hun skriver om en person som velger aa bo i Norge og vekk fra mann nettopp fordi vi i Norge har det saa utrolig mye bedre hva angaar det meste annet en f.eks mat. Hun sier jeg paastar alt er mye bedre her, da vil jeg ha et par-tre andre eksempler om ting jeg har sagt er mye bedre her annet en kosthold.

Gammel 04-03-07, 13:14   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er helt enig med Glitter. Liker ikke de showene hvor Jamie reiser rundt, men de andre er flotte. Synes heller ikke han er spesielt arrogant, i alle fall ikke mer enn Gordon Ramsey. Han tror han er verdensmester og verdens beste kokk. Han er nok ikke langt unna sannheten og da blir arrogansen litt av sjarmen. Jamie derimot opplever jeg ikke som særlig arrogant. Om noen oppfatter han som arrogant, so what? Han prøver å få inn sunt kosthold i skolen og da synes jeg ikke det gjør så mye om han er arrogant. Jeg liker han i alle fall uansett hva andre synes.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 13:48   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Om noen oppfatter han som arrogant, so what? Han prøver å få inn sunt kosthold i skolen og da synes jeg ikke det gjør så mye om han er arrogant. Jeg liker han i alle fall uansett hva andre synes.

Eh, so what sier du? Vel hvis du virkelig oppriktig har som maal aa forandre paa livsstilen og kosthold til saa mange mennekser saa tror jeg det kunne vaere en lur ide aa kanskje gjore det paa en annen maate en aa le av de samtidig som du lager et underholdningsprogram om de.

hadde han ikke vaert saa utrolig arrogant og kalt disse folkene saa mange stygge navn saa hadde nok kanskje flere lagt godviljen til.

Gammel 04-03-07, 14:25   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er vi ikke egentlig ganske enige? Jeg tror vi flisespikker litt her nå.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 14:28   #10
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er vi ikke egentlig ganske enige? Jeg tror vi flisespikker litt her nå.

Jo jeg tror du har helt rett Iset og jeg kommer sikkert til aa fortsette aa la meg provosere kjenner jeg meg selv rett

Gammel 04-03-07, 15:30   #11
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Nigella er journalist, hvis jeg ikke husker feil. Gordon Ramsey som den elake kocken, herlig. Må skaffe meg en kokebok av han snart.

Tror forresten Pamina sitt utsagn passer til et hvert land. Det vil alltid finnes noen som generelt er skeptisk til nye ting og forandringer i alle sosiale lag og klasser i alle land, samtidig som det alltid vil finnes noen som higer etter forandringer og nye ting.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 15:54   #12
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Tror forresten Pamina sitt utsagn passer til et hvert land. Det vil alltid finnes noen som generelt er skeptisk til nye ting og forandringer i alle sosiale lag og klasser i alle land, samtidig som det alltid vil finnes noen som higer etter forandringer og nye ting.

Ja, helt enig i dette! Jeg har sett det fra land til land jeg har bodd i også. Nordmenn er fryktelig glad i brødet sitt og matpakken er "hellig" og for all del ikke si noe galt om matpakken!

Nederlenderne er også fryktelig glad i brødet sitt, men kom ikke og rør potetene til hollendere, for da flyr de i flint! I Nederland nevner man ikke kjøttet dersom man skal spise f.eks. koteletter til middag. Man sier: Vi skal ha poteter og blomkål for eksempel. Jeg som nordman spør da: "uten noe til?" og da kommer det gjerne, "joda, et stykke kjøtt til". De er nesten helt likegyldig til om det er kylling, svin eller okse, bare det er poteter..... Og fisk spises nesten ikke (bortsett fra i fritert form eller som fersk rå sill) og derfor har Nederlendere høyere forekomst av f.eks. struma enn de fleste andre europeere.

Her i Karibien er det rice & beans til ALT man serverer av middag og lunsj og de er kjempeskeptiske til brunt brød (som de kaller grovbrød) "nobody like the brown bread" sier de... mens de stapper i seg hvit fluffy loff som er like "fersk" selv om den er 3 uker gammel ,gjerne med gele og peanøttsmør, eller en tjukk skive Cheddar chees med laaaaaaaaaaang holdbarhetsdato på,og en diger pakke med Capri Sun til (ufattelig ekkel drikke som gjerne er lyserosa eller turkis av farge og smaker farge og sukker). Trenger jeg å si at 90% av alle antillianere er overvektige, og at 75% har eller får diabetes?

Av de land jeg har bodd i, så tror jeg nok allikevel at Norge kommer ut som vinner i variert, sunt og godt kosthold, med unntak av at nordmenn spiser/drikker altfor mye sukker. Mange mener at middelhavskosthold ( á la f.eks. Hellas ) er sunt, og jeg er enig at man bør spise mer oliven, nøtter, frukt og grønt, men hva med resten liksom? Jeg opplevde f.eks. aldri at grekere spiste frokost mens jeg bodde der. Vel, de kaller en kopp kruttsterk kaffe med en søt kake frokost....men, er det egentlig så bra da?

Jeg tror som mange andre her, at vi egentlig er ganske enige alle sammen, men at det er flere nyanser av samme meninger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:51.