|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?
Ja sorry, det var det jeg mente. Det er selvfølgelig ikke nødvendigvis høyere utdannelse men en form for utdannelse eller krav til fagbrev er det for de aller aller fleste yrker.
![]() |
#42 |
Bedreviter
|
Da er jeg helt på linje med deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
maler
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?For meg er det virkelig helt greit om ungene mine ønsker yrkesskole på videregående. Når de har blitt så store er det opp til dem hvilken vei de ønsker å gå, jeg tror det er en kjempetabbe å pushe dem inn på noe de ikke er motivert for. Jeg er glad for sånn sett at jeg ikke har noe å bevise gjennom mine barn når det gjelder skole. Jeg vet at det kan være fint å studere, men det har sine fordeler å ikke bruke alt for mange år på det også. Og de må absolutt få bestemme selv. Jeg er glad for at mine foreldre ikke pusha meg til perfeksjonisme på skolearbeidet, forresten. Det hadde medført at jeg ikke fikk lært så mye musikk som jeg fikk i og med at jeg brukte nesten mer tid på musikkskolen enn på skolen, og det hadde på ingen måte gjort meg mer lykkelig, tvert imot. Jeg hadde tatt et valg - jeg gjorde det bra nok til å ha valgmuligheter. Jeg kunne ha jobbet mer og perfeksjonert meg mot et vitnemål som hadde kommet i avisen, men da hadde jeg mistet mye annet.
![]() |
#44 |
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg forundres litt over at flere yrker nevnes gjentatte ganger, som om disse var såkalt "lavstatus". Ikke alle kan være gode på teori, ikke alle kan være akademikere heller, men alle burde kunne oppfordres av foreldrene til å blir gode (eller bedre) _på noe_. Eller i det minste få seg en utdannelse innen et eller annet.
![]() |
#45 |
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Om du presser barna eller ei; statistikken viser klart at barn med høyere utdanning får barn som presterer bedre i skolen. http://www.ssb.no/emner/04/02/nasjprov/
![]() |
#46 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg blir provosert av foreldre som krever for mye av barna sine. Mine barn eier sine egne liv og jeg krever noe av dem i form av at de skal fungere normalt både sosialt og på skole/senere arbeidsliv, men utover det er jobben min å guide og veilede i henhold til deres personlighet og interesser.
![]() |
#47 |
Usedvanlig begavet
Barna i Norge behøver ikke stresse like mye på skolen eller presses til å prestere i idrett. Det norske samfunnet forventer ikke det på samme måte som i mange andre samfunn hvor det å være middels ikke er "bra nok" fordi det kan gjøre det tyngre for deg, eller din familie å overleve. Rett og slett. At ett av barna presterer fantastisk innefor ett eller annet kan bety en stor forskjell for en kinesisk familie. Stipend, lønn under utdannelse, mulighet for utdannelse for resten av søsken. Det sier seg selv at vi ikke kan forstå hvor avgjørende dette er her oppe i vårt lille enhetssamfunn hvor alle i teorien skal ha samme mulighet - til ALT.
![]() |
#48 |
Usedvanlig begavet
Jeg tør påstå at det finnes unge som _ikke_ har noen indre drive til å gjøre noe som helst med livet sitt. Og da er det ikke veldig kjekt å bare leve på lykke og utvikling i egen hverdag. Hvis man ikke samtidig har en forståelse for at det er viktig å kunne ta vare på seg selv, arbeide for egen inntekt for å kunne bo, spise etc., hjelper det svært lite med tro på høy egenverdi.
![]() |
#49 |
maler
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Selvfølgelig skal man forvente noe av barna. Det er dog forskjell på å ha bestemte meninger om nøyaktig hva barna skal prestere og å ha forventninger om at de skal gjøre sitt beste innen det området de selv velger. Det bør være greit at barna har andre drømmer enn de voksne, andre forestillinger om hva de ønsker i livet. Men når de tilsynelatende ikke har noen planer over hodet og ikke vil gjøre noen innsats over hodet. De bør ville noe. Jeg tror det er bra for ungdommer å ha noe de vil, hva det er er mindre viktig.
![]() |
#50 |
anglofil
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg ser på det som en selvfølge, og forsåvidt som en av de vanskligeste oppgavene jeg har som forelder å forberede (feil ord egentlig ...) barnet mitt på å takle alle de utfordringer hun vil møte på livets vei. Jeg ønsker å gjøre henne "robust", klare seg bra i livet, ta selvstendinge valg, aldri føle seg presset til å gjøre noe hun ikke vil, aldri finne seg i at en mann er slem mot henne, ha ben i nesa og spisse albuer, masse empati, høy grad av sosial samvittighet osv osv. Mao, jeg har ikke så store krav eller forventninger egentlig
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 16-03-11 kl 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Det ble forventet av meg at jeg gjorde mitt beste, fikk meg en utdannelse og jobb og etterhvert greide meg sel. Omtrent de forventningene komme jeg vel til å ha til Snuppa også. Noen "tigermamma" som forventer kun det beste, kommer jeg ikke til å være. I vårt samfunn tror jeg ikke det kommer noe som helst godt ut av det. Men jeg kommer heller ikke til å være som svigers, som omtrent "nedmuntret" mannen - det er også helt forkastelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Vi presser lite i form av skoleresultater, (dvs; jeg presser til å gjøre lekser selv om de ikke vil) men maser ikke om de bare får 20 av 30 riktig på ukeprøven så lenge jeg vet at de har gjort en OK jobb med leksene den uken. Vi har egentlig mest fokus på det å ikke gi opp, ikke alltid velge minste motstands vei. De må alltid prøve fritidsaktiviteter mer en en gang før de gir seg, (spesielt om de har mast mye om å få begynne) og jeg/vi er også ganske strenge på at det ikke er greit å skylde på andre for noe de strengt tatt har mest ansvar og skyld for selv. Min store skrekk er å få ansvarsløse sutreunger, det meste annet kan jeg takle, men ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg er forresten fullstendig krystallklar på at de en dag skal klare seg selv. Jeg er slem nok som mor til å informere dem om at det er lettere å klare seg selv med en lønn man kan leve av også. |
![]() |
![]() |
#54 |
By the Sea
|
Er det noen som mener at det er slemt? Realitetsorientering er et vn nøkkelpunktene i min tilværelse og oppdragelse ihvertfall.
![]() |
#55 |
By the Sea
|
Her ser jeg vi har samme skrekk. Yrkesskade.
![]() |
#57 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, enig, fikk litt dårlig smak i munnen av den der ja.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Jeg hadde egentlig bare et mål for hat hun skulle bli et velfungerende voksent menneske med hodet rimelig påskrudd. Utfordrende nok i min familie mener jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Forresten jeg stiller et krav, det er at Mazungen skal tåla at andre lider, si fra om noen blir dårlig behandlet osv, ja også forventer jeg en del ting jeg anser som folkeskikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
anglofil
![]() Sv: Hvor mye presser du barna dine, og hva forventer du av dem?Anbefaler forøvrig Who’s afraid of the ‘tiger mother’?
![]() |
|
|