Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnehagemat

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-11, 12:31   #1
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Barnehagemat

Jeg orker ikke engang prøve å ta Brutus seriøst.

Da rusler jeg heller på kjøkkenet og finner meg lunsj... muligens varm mat, siden jeg jo bare er en voksen og et spedbarn her, sistnenvt sover i fanget mitt og kan antakelig overføres til vugga, så da har jeg to frie hender og ingen barn å passe, meget annen situasjon enn hva de ansatte i barnehagen har.

Gammel 22-03-11, 21:12   #2
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes ikke Brutus er helt på vidda her, jeg. Det er kanskje ikke bestandig gjennomførbart, men som regel går det faktisk veldig fint å ha med en gruppe barn på matlaging, slik at det ikke blir en belastning for avdelingen at noen "går i fra" for å lage mat. Det er kanskje ikke den aller mest tidseffektive måten å lage mat på (det kan ta tid å kokkelere med tre-fire medhjelpere ), men tiden er heller ikke så viktig hvis matlaginga er den del av et pedagogisk prosjekt. Vi har kjøkkenassistent, men vi andre ansatte bruker også en god del tid på matlaging. Det er et bevisst valg - mat er noe vi ønsker å bruke tid på. Det er super-attraktivt å delta i matlaging! De får eierforhold til maten de lager, får bruke skarp kniv, og masse matematikk i praksis.

Det jeg synes spiser mest tid er (kjøkken)opprydding og oppvask, der synes jeg det er litt vanskeligere å involvere ungene.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 21:58   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke Brutus er helt på vidda. Jeg har jobbet i barnehage, og mat(u)kulturen blant de ansatte preger selvsagt prioriteringene i barnehagehverdagen. Om flertallet av de ansatte ikke har videre begrep om sunn mat og matlaging, så skal det noe til at dette står høyt på agendaen. Hvilket det ikke gjorde. Det skal selvsagt sies at barnehagen ikke hadde de best tilrettelagte forholdene for matlaging, men det var mest de ansattes fokus det skortet på. Jeg jobbet f eks. med ei som hele året hadde topakning skoleboller og cola til lunsj. Hver dag.

Jeg er sikker på at de aller fleste barnehager er gode på dette, men det finnes noen som er veldig dårlige.

Sist redigert av Niobe : 22-03-11 kl 22:04.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 23:01   #4
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes heller ikke Brutus er helt på vidda. Jeg har jobbet i barnehage, og mat(u)kulturen blant de ansatte preger selvsagt prioriteringene i barnehagehverdagen. Om flertallet av de ansatte ikke har videre begrep om sunn mat og matlaging, så skal det noe til at dette står høyt på agendaen. Hvilket det ikke gjorde. Det skal selvsagt sies at barnehagen ikke hadde de best tilrettelagte forholdene for matlaging, men det var mest de ansattes fokus det skortet på. Jeg jobbet f eks. med ei som hele året hadde topakning skoleboller og cola til lunsj. Hver dag.

Jeg er sikker på at de aller fleste barnehager er gode på dette, men det finnes noen som er veldig dårlige.

I de barnehagene jeg har jobbet i har det rett og slett ikke vært tilrettelagt for at vi skulle ta barna med på kjøkkenet for å lage mat. Trangt og lite benkeplass. Jeg opplever ikke at de ansatte er så fryktelig usunne, men mer det at alt tar veldig lang tid, og dersom vi skal prioritere å lage varm mat hver dag så går det faktisk utover ungene. Vi har 9 barn, 7 av dem mellom 1 og 1.5 år og 2 som nylig har fyllt 2 år. Om vi skulle laget varm mat til dem hver dag så hadde det blitt fryktelig strevsomt for de 2 som var igjen på avdelingen. Det er ikke bare maten som skal lages, man skal jo også rydde opp også.

Når det gjelder vedkommende som drikker cola og spiser skoleboller hver dag så hadde jeg faktisk ikke brydd meg så lenge h*n hadde spist i egen lunsj. HAdde vedkommende spist inne på avdelingen sammen med barna så hadde jeg ikke tillatt det.

Gammel 22-03-11, 23:03   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var en friluftsavdeling, så vi spiste lunsj i skauen sammen med barna, ja.

Gammel 22-03-11, 23:11   #6
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Dette var en friluftsavdeling, så vi spiste lunsj i skauen sammen med barna, ja.

Da hadde jeg ikke tillatt det.

Gammel 22-03-11, 23:15   #7
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi betaler 300 kroner i matpenger pr måned.
Da får barna:
- frokost (smøremåltid med hjemmebakt brød) hver dag
- lunsj 3 x pr uke (daglig de to første årene). Lunsj = smøremåltid to dager og fiskemat én dag)
- frukt

Brød bakes av trivelskonsulent. Fiskemat bringes fra en lokal fiskematleverandør. God mat.
Forresten så er vel de 300-kronene matpenger/bleiepenger, siden barnehagen holder bleier for bleiebarna.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-11, 23:18   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener vi også betaler 300 i måneden. Da får de frokost, lunsj og fruktmåltid hver dag. Melk, yoghurt, grøt og musli i tillegg til brødmat. En dag er det varmmat, alltid fisk. Jeg er veldig fornøyd med at det er ulike fiskevarianter på menyen. Det var snakk om å øke matpengene for å få en dag til med varmmat, det var oppe til avstemning. Noe sier meg at det ikke ble vedtatt da det ikke har skjedd noe mer. Dessverre.

Gammel 22-03-11, 23:45   #9
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ser poenget her, men min erfaring er at barnehageansatte i dag ikke ligger under snittet når det gjelder kunnskap om sunn mat. De fleste barnehager jeg har vert i har hatt kurser og foredrag om slikt (nettopp kommet hjem fra ett slikt faktisk). De kunne kuttet primen, og kjøpt inn sunnere brød (brødet som kjøpes er ofte av billigeste kneip), ellers syns jeg jevnt over det er ganske bra. Men nå har jeg ikke jobbet i alle landets barnehager da.

Jeg har jobbet i en barnehage der vi laget varm mat fra bunnen av hver dag, og det gikk på bekostning av tid med barna (småbarnsavdeling).

Og det å lære barna om sunn mat og helse står i Rammeplanen ja.

Gammel 23-03-11, 14:50   #10
trond.strom
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2011
trond.strom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi betaler 250 kroner tror jeg og har en deltidsansatt som lager mat, er vel i utgangspunktet misfornøyd med kvaliteten på maten han lager da det er mye pitabrød pizza eller fiskepinner det går i.
Fra høsten er det forandringer i støtten fra kommunen så da vil maten gå opp til 750 kroner/måned.

Jeg er interresert i å høre fra andre her om hva som er tilbudet på barnehagemat catering i Oslo/Bærum. Mener Bogstad Catering hadde et tilbud på 20 kroner per kuvert, men finner ikke noe om det på deres hjemmeside lenger

trond.strom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 13:23   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trond.strom, her.

Fra høsten er det forandringer i støtten fra kommunen så da vil maten gå opp til 750 kroner/måned.

Vi snakker lunsj og kanskje frokost til barnehagebarn. Hvordan greier de å få det til å bli 750 kr i mnd? De kan kanskje ta betalt for ha en ansatt som steller istand mat, men det blir jo en helt urimelig pris for fiskepinner og pitapizza synes jeg. Egentlig for det meste. Da hadde jeg foretrukket smøremåltid alle dager.

Gammel 27-03-11, 19:19   #12
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vi betaler 200 i mnd og de får da alle måltidene i bhg.
Frokost, lunsj og frukt/knekkebrød sånn ca halv tre.

Ellers blir jeg gansk provosert av Brutus eks.
Det er tydelig at endel ikke vet om hvordan livet i barnehagen er.

Skal vi ha en person som lager varmmat så bruker vedkommende gjerne minst 1-1,5 time på dette. Vi er 4 voksne på ca 24 barn.
Det er ganske lang tid å være en mindre på avdeling, det er hektisk nok fra før av.
Vi har heller ikke lov å ha varm drikke, altså kaffe, te osv på avdelingen, det nytes i pausen.

I den barnehagen jeg jobber er det så mange barn og ansatte og vi er underlagt strenge krav, og får mattilsynet på inspeksjon. Maten skal tines riktig og nedkjøles riktig, renhold og hygiene er viktig.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 19:56   #13
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av trond.strom, her.

Vi betaler 250 kroner tror jeg og har en deltidsansatt som lager mat, er vel i utgangspunktet misfornøyd med kvaliteten på maten han lager da det er mye pitabrød pizza eller fiskepinner det går i.

Jeg er interresert i å høre fra andre her om hva som er tilbudet på barnehagemat catering i Oslo/Bærum. Mener Bogstad Catering hadde et tilbud på 20 kroner per kuvert, men finner ikke noe om det på deres hjemmeside lenger

Barnehagens matbudsjett skal være et 0-budsjett som foreldrene skal ha fullt innsyn i. Det betyr at pengene kun skal gå til mat og at alt skal dokumenteres. At man klarer å forsvare et 0-budsjett hvor hvert barn betaler 750,- i måneden synes jeg er villt. Etter at maksprisen ble innført er det strengt forbudt å snikinnføre merkostnader gjennom matprisen. Be om å få se budsjettet/regnskapet for maten.

Opprinnelig lagt inn av Malama

Vi betaler forøvrig 300 kroner for det som altså er lunsj og frukt. Men de kaller det "aktivitetspenger".

De skal være veldig forsiktig med å kalle dette aktivitetspenger, all den tid det ikke er lov å ta ekstra betalt for turer/aktiviteter etc. Matpenger er nettopp matpenger og skal gå kun til dette!!

Gammel 28-03-11, 10:27   #14
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

De skal være veldig forsiktig med å kalle dette aktivitetspenger, all den tid det ikke er lov å ta ekstra betalt for turer/aktiviteter etc. Matpenger er nettopp matpenger og skal gå kun til dette!!

Jeg vet, men det er nå engang aktivitetspenger det står på regninga.

Gammel 28-03-11, 11:03   #15
trond.strom
Nybegynner

Standard

Barnehagens matbudsjett skal være et 0-budsjett som foreldrene skal ha fullt innsyn i. Det betyr at pengene kun skal gå til mat og at alt skal dokumenteres. At man klarer å forsvare et 0-budsjett hvor hvert barn betaler 750,- i måneden synes jeg er villt. Etter at maksprisen ble innført er det strengt forbudt å snikinnføre merkostnader gjennom matprisen. Be om å få se budsjettet/regnskapet for maten. !

Jeg betaler ikke 750/mnd nå, men fra neste barnehage år får ikke barnheagen penger til å lønne en deltidsansatt "kokk" fra kommunen lengre. Hvis vi da ønsker vidreføring av mat i barnehagen må matpengene også dekke lønnskostnader til kokken. Det blir fort 750+ det i mindre barnehager. Defor var jeg interresert i å høre hvilke tilbud det finnes på barnheage catering i bærum.

Trond

Gammel 28-03-11, 11:26   #16
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Trond,
Stabekk Catering leverer til en barnehage i Bærum. En kokk lager varmmat til 30 barn to ganger i uka. Litt tilpasninger fra starten, og jeg tror de fleste er fornøyde. På Kanvas Barnehagen på Ullern hadde de kokk et par ganger i uka, hun var veldig populær. Laget mat sammen med barna, og gjorde det til en aktivitet. Vet ikke hvor hun kom fra.

Tror jeg betaler 250,- pr barn pr. mnd i vinterhalvåret. Barnehagen dekker da 2 varmmat pr. uke og mellommåltid som er frukt eller knekkebrød. Lite spm om frokost da det er få barn der fra kl 08.00. I sommerhalvåret lager de ansatte litt enklere mat.

Vi har vært innom en 1-3 års barnehage med like høyt matbudsjett og aktivitetspenger på 100,- pr mnd. De serverte kjeks, loff og syltetøy fra plastspann. De ansatte var ofte syke, også ped.leder var 50% sykemeldt og ble ikke erstattet. Et drittsted, med hyggelige ansatte, men hvor formålet var overskudd. Jeg vet det er en mor som har klaget de inn for kommunen, tatt vare på mye mail korrespondanse med eier m.m., det det har vært en tung vei å gå. Desverre er situasjonen slik at vi ikke kunne velge en annen barnehage før de var 2 år og kom inn der de er i dag.

Gammel 28-03-11, 13:49   #17
trond.strom
Nybegynner

Standard

Da har jeg ringt litt rundt.
resultatet er så langt følgende

Stabekk Catering - Kokk i barnehage - 40-50kroner/kuvert
360 mat - smøremat/frukt - 10-15 kroner/kuvert
Bogstad catering - varm mat/husmannskost - 20 kroner/kuvert
Matz gladmat - varm mat/fokus ernæring - 22 kroner/kuvert

Personlig liker jeg best tilbudet til Matz Gladmat, men jeg bestemmer ikke alene, så vi får se hva utfallet blir.

takk for inspill og hjelp her på forumet!

Trond

Gammel 28-03-11, 14:05   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Her står det tur/matpenger på regningen tror jeg (e-faktura så jeg ser ikke så nøye på det). Rart at det står det på regningen fra kommunen hvis det ikke er lov? Er det en ny regel?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 00:15   #19
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Her står det tur/matpenger på regningen tror jeg (e-faktura så jeg ser ikke så nøye på det). Rart at det står det på regningen fra kommunen hvis det ikke er lov? Er det en ny regel?

Regelen kom etter at maksprisen ble innført. Det skal ikke koste mer enn maksprisen og regelen kom for å forhindre "snikinnføring" av andre kostnader på den måten.

Gammel 23-03-11, 14:53   #20
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

200 kr pr mnd.
Daglig veksler de mellom grøt med frukt, diverse frokostblandinger, brød/knekkebrød, yoghurt, frukt etc.
Og ca 1 gang i uka har de varmmat som de lager selv.
Får alle måltid, untatt at vi har med matpakke 1 dag i uka.
Godt fokus på sunn mat, og vi er fornøyd og føler vi får mye igjen for pengene

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.