|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: BarnehagematJeg orker ikke engang prøve å ta Brutus seriøst.
|
|
|
#2 |
|
trøtt
|
Sv: BarnehagematJeg synes ikke Brutus er helt på vidda her, jeg. Det er kanskje ikke bestandig gjennomførbart, men som regel går det faktisk veldig fint å ha med en gruppe barn på matlaging, slik at det ikke blir en belastning for avdelingen at noen "går i fra" for å lage mat. Det er kanskje ikke den aller mest tidseffektive måten å lage mat på (det kan ta tid å kokkelere med tre-fire medhjelpere
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnehagematJeg synes heller ikke Brutus er helt på vidda. Jeg har jobbet i barnehage, og mat(u)kulturen blant de ansatte preger selvsagt prioriteringene i barnehagehverdagen. Om flertallet av de ansatte ikke har videre begrep om sunn mat og matlaging, så skal det noe til at dette står høyt på agendaen. Hvilket det ikke gjorde. Det skal selvsagt sies at barnehagen ikke hadde de best tilrettelagte forholdene for matlaging, men det var mest de ansattes fokus det skortet på. Jeg jobbet f eks. med ei som hele året hadde topakning skoleboller og cola til lunsj. Hver dag.
Sist redigert av Niobe : 22-03-11 kl 22:04. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Barnehagemat
I de barnehagene jeg har jobbet i har det rett og slett ikke vært tilrettelagt for at vi skulle ta barna med på kjøkkenet for å lage mat. Trangt og lite benkeplass. Jeg opplever ikke at de ansatte er så fryktelig usunne, men mer det at alt tar veldig lang tid, og dersom vi skal prioritere å lage varm mat hver dag så går det faktisk utover ungene. Vi har 9 barn, 7 av dem mellom 1 og 1.5 år og 2 som nylig har fyllt 2 år. Om vi skulle laget varm mat til dem hver dag så hadde det blitt fryktelig strevsomt for de 2 som var igjen på avdelingen. Det er ikke bare maten som skal lages, man skal jo også rydde opp også.
|
|
|
|
#5 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: BarnehagematDette var en friluftsavdeling, så vi spiste lunsj i skauen sammen med barna, ja.
|
|
|
|
#7 |
|
Originala
|
Sv: BarnehagematVi betaler 300 kroner i matpenger pr måned. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: BarnehagematJeg mener vi også betaler 300 i måneden. Da får de frokost, lunsj og fruktmåltid hver dag. Melk, yoghurt, grøt og musli i tillegg til brødmat. En dag er det varmmat, alltid fisk. Jeg er veldig fornøyd med at det er ulike fiskevarianter på menyen. Det var snakk om å øke matpengene for å få en dag til med varmmat, det var oppe til avstemning. Noe sier meg at det ikke ble vedtatt da det ikke har skjedd noe mer. Dessverre.
|
|
|
#9 |
|
Tankefull
|
Sv: BarnehagematJeg ser poenget her, men min erfaring er at barnehageansatte i dag ikke ligger under snittet når det gjelder kunnskap om sunn mat. De fleste barnehager jeg har vert i har hatt kurser og foredrag om slikt (nettopp kommet hjem fra ett slikt faktisk). De kunne kuttet primen, og kjøpt inn sunnere brød (brødet som kjøpes er ofte av billigeste kneip), ellers syns jeg jevnt over det er ganske bra. Men nå har jeg ikke jobbet i alle landets barnehager da.
|
|
|
#10 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2011
![]() |
Sv: BarnehagematVi betaler 250 kroner tror jeg og har en deltidsansatt som lager mat, er vel i utgangspunktet misfornøyd med kvaliteten på maten han lager da det er mye pitabrød pizza eller fiskepinner det går i. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
|
|
|
#12 |
|
|
Sv: BarnehagematVi betaler 200 i mnd og de får da alle måltidene i bhg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Barnehagens matbudsjett skal være et 0-budsjett som foreldrene skal ha fullt innsyn i. Det betyr at pengene kun skal gå til mat og at alt skal dokumenteres. At man klarer å forsvare et 0-budsjett hvor hvert barn betaler 750,- i måneden synes jeg er villt. Etter at maksprisen ble innført er det strengt forbudt å snikinnføre merkostnader gjennom matprisen. Be om å få se budsjettet/regnskapet for maten.
De skal være veldig forsiktig med å kalle dette aktivitetspenger, all den tid det ikke er lov å ta ekstra betalt for turer/aktiviteter etc. Matpenger er nettopp matpenger og skal gå kun til dette!!
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Jeg vet, men det er nå engang aktivitetspenger det står på regninga.
|
|
|
#15 |
|
Nybegynner
![]() |
Jeg betaler ikke 750/mnd nå, men fra neste barnehage år får ikke barnheagen penger til å lønne en deltidsansatt "kokk" fra kommunen lengre. Hvis vi da ønsker vidreføring av mat i barnehagen må matpengene også dekke lønnskostnader til kokken. Det blir fort 750+ det i mindre barnehager. Defor var jeg interresert i å høre hvilke tilbud det finnes på barnheage catering i bærum. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: BarnehagematTrond,
|
|
|
|
#17 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: BarnehagematDa har jeg ringt litt rundt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Her står det tur/matpenger på regningen tror jeg (e-faktura så jeg ser ikke så nøye på det). Rart at det står det på regningen fra kommunen hvis det ikke er lov? Er det en ny regel? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Regelen kom etter at maksprisen ble innført. Det skal ikke koste mer enn maksprisen og regelen kom for å forhindre "snikinnføring" av andre kostnader på den måten.
|
|
|
#20 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Barnehagemat200 kr pr mnd.
|
![]() |
|
|