Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-11, 21:35   #41
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Syns du rapsolje har "nøytral smak"?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er ikke sikker altså, men jeg har i hvert fall lest flere steder at nøtter bør oppbevares i kjøleskap eller fryser. Udos Choice harskner fort men kanskje det har med sammensetningen å gjøre? Den står jo i kjøleskap i butikken også da.

Ja jeg vet jo det ang nøtter altså, jeg bare etterlever det ikke.
Udos harskner fort ja, herregud. Men rapsolje?
Jeg skal ikke påstå noen ting her jeg altså, men kjenner at jeg egentlig ikke er klar for å ha olje i kjøleskapet.

Gammel 07-04-11, 21:42   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skrev et langt svar som forsvant.

Olje harskner fort. En kokk sa at han kjente stor forskjell etter bare et par uker.

Jeg er alltid usikker på når linfrøoljen og tranen blir harsk. Det er jo direkte helseskadelig og det er ikke alltid like lett å lukte.

I dag kastet jeg ett kilo valnøtter. De smakte vondt. Har hatt de flere måneder i skapet. Burde vært i frysen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:47   #43
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg skal ikke påstå noen ting her jeg altså, men kjenner at jeg egentlig ikke er klar for å ha olje i kjøleskapet.

Ikke jeg heller, jeg har jo ikke plass! Liker ikke å ha sånne ting liggende, men i døra har jeg fader ikke sjans til å ha det pga. lite plass allerede. Må kjøpe meg kjøleskap nr. 2 snart.

Gammel 07-04-11, 21:48   #44
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

På flaskene til Odelia rapsolje står det "Oppbevares i kjøleskap etter at flasken er åpnet". :informerer:

Ups. Jeg har min på benken. Mysterium løst?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 21:51   #45
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Olje harskner fort. En kokk sa at han kjente stor forskjell etter bare et par uker.

Jeg er alltid usikker på når linfrøoljen og tranen blir harsk. Det er jo direkte helseskadelig og det er ikke alltid like lett å lukte.

I dag kastet jeg ett kilo valnøtter. De smakte vondt. Har hatt de flere måneder i skapet. Burde vært i frysen.

Æææææh må ha større kjøleskap!

Eg tykkjer ikkje rapsolje smaker noko, har brukt landlord sin mest. Men så har eg ikkje så fryktelig velutvikla smakslaukar. :liker thousand island:
Men eg har gått over til hvalnøttolje til smoothie i staden for raps, nammis!

Gammel 07-04-11, 22:08   #46
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Altså min olje varer ikke i et par uker etter åpning, kan det ha noe med det å gjøre kanskje?

Ikke jeg heller, jeg har jo ikke plass! Liker ikke å ha sånne ting liggende, men i døra har jeg fader ikke sjans til å ha det pga. lite plass allerede. Må kjøpe meg kjøleskap nr. 2 snart.

Tro meg, jeg har vurdert det. Det er jo alltid overfyllt og jeg mangler oversikt.

Gammel 07-04-11, 22:10   #47
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Altså min olje varer ikke i et par uker etter åpning, kan det ha noe med det å gjøre kanskje?

En stor flaske olivenolje? Jøss. Det gjør mine. Jeg har mange og dyre olivenoljer (får i gave, hemmelig langer, hehe.) Jeg prøver å begrense omega 6 og heller øke med omega 3. Men jeg spiser det, altså.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:14   #48
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

En stor flaske olivenolje? Jøss. Det gjør mine. Jeg har mange og dyre olivenoljer (får i gave, hemmelig langer, hehe.) Jeg prøver å begrense omega 6 og heller øke med omega 3. Men jeg spiser det, altså.

Jeg snakker fremdeles om rapsolje jeg.
Jeg har aldri store flasker med olivenolje i hus, kjøper heller små slik at jeg kommer gjennom mange forskjellige.
Skulle jeg ha oppbevart store mengder olivenolje hadde jeg nok kanskje puttet den kjølig ja.

Gammel 07-04-11, 22:29   #49
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rapsolje smaker rompe. :urk: I mangel av noe bedre brukte jeg den i en langpannekake i dag, til puddingens vennegruppe. Ungene merket heldigvis ikke noe, takket være enorme mengder (selvpåført) pynt, men ellers stilte den i Grete Roede-kategori omtrent.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 22:33   #50
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker rapsolje i en deilig sjokoladekake jeg pleier å lage og har servert i selskaper, kjenner ingen smak av oljen der. Men det kommer vel an på merket.

Gammel 08-04-11, 01:07   #51
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes også rapsolje setter mer smak enn jeg setter pris på, og bruker helst solsikkeolje hvis oljen skal være nøytral.

Gammel 08-04-11, 09:53   #52
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjenkjenner Raps og Solsikke med en gang, det kan ødelegge et måltid. Cocosa Extra Vergin kjøpt på helsekost, kjenner jeg ikke. Bruker den til steking, baking og til pop corn.

Tran synes jeg endrer smak etter 8 uker.

Gammel 08-04-11, 10:02   #53
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Cocosa Extra Vergin kjøpt på helsekost, kjenner jeg ikke. Bruker den til steking, baking og til pop corn.

Den grønne? Det er vel den som er EV, den brune er ikke, og den er smakløs. Den grønne smaker jo ordentlig kokos lang vei (og skal heller ikke brukes til steking). Jeg har begge to og bruker dem hyppig, i hvert fall den brune.

Gammel 08-04-11, 10:16   #54
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Bruker rapsolje fra Eldorado, synes ikke den setter noe smak på maten. Veksler mellom bruk av rapsolje og solsikkeolje for det meste.

Gammel 08-04-11, 10:52   #55
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig og har lurt på det samme. Har aldri prøvd det før jeg kjøpte det til å ha i hirsegrøten til lillesøster, men det gjorde jo grøten uspiselig. Deretter ødela jeg et helt wokmåltid for familien samt en runde speilegg. Alt fikk en guffen smak og ble nærmest umulig å dytte ned. Så da kastet jeg flaska.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:22   #56
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Liker ikke rapsolje. Bruker mest kokos- og olivenolje, hver til sitt bruk.

Gammel 08-04-11, 13:12   #57
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Den grønne? Det er vel den som er EV, den brune er ikke, og den er smakløs. Den grønne smaker jo ordentlig kokos lang vei (og skal heller ikke brukes til steking). Jeg har begge to og bruker dem hyppig, i hvert fall den brune.

Da tar jeg feil, for jeg har det brune glasset. Kjøpte det før jul for å lage rissjokolader.

Gammel 09-04-11, 02:08   #58
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Jeg synes de fleste rapsoljene smaker fjøs. Eller, kjæresten min bruker Odelia sin (tror jeg det var) og den kjenner jeg i grunn ikke smaken så godt av...

Kanskje ikke så rart siden jeg luftmailet oljen til kjæresten din

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Vi har brukt rapsolje fra Odelia og den gir all mat en emmen smak av fisk. Jeg ga opp bruken da jeg innså at den ødela absolutt all mat inkl. baking og smoothies.

Kanskje det lærte deg en ting eller to om å "låne" andre sine oljer

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Det er odelia vi har nå til grøten, og den smaker så fjøs at jeg nesten får halm på tunga av den.

Blir det bedre smak om jeg ruller meg i rosmarin først, tro?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg synes også Odelia sin avgir smak. Jeg prøvde den en gang i aïoli, det ble ikke godt.

Smakte av tyvlånt, hæh?

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 08:05   #59
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.