Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Flisgulv i stue, en god idé?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-11, 09:43   #41
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flisgulv i stue, en god idé?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Har dere varmekabler?

Naboene her har flis på en del av stua. Det vil ikke jeg ha for å si det sånn. De har kabler, så det er ikke kaldt, men alt knuser jo. Og så ser det litt snodig ut. Laminat kan være helt ok. Det samme kan sånn industri-parkett som har en helt annen kvalitet enn vanlig parkett beregnet på privathjem, det er beregnet på at man skal kunne gå med stein under skoa uten at gulvet blir ødelagt. Ellers hadde jeg vurdert heltregulv av en litt rustikk tretype, da gjør det ikke så mye med hakk og riper.

Heltregulv har jo også en mye større slipedybde enn parkett. Synes det virker som det er mindre og mindre slipedybde på parkett i senere år.

Samtidig kan det jo raskt være mindre jobb å skifte gulv enn å slipe det....

Gammel 11-04-11, 09:51   #42
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville valgt laminat hvis jeg var deg tror jeg.

Vi skal bytte ut gulvet etterhvert, og jeg vurderer laminat selvom vi ikke har hund. Nå har vi parkett, og den har absolutt gjort jobben sin gjennom 30 år og to generasjoner barn, men vi skal bytte når ungene slutter å lage så mye riper. Vi har laminat på kjøkkenet, og jeg syns det er mye lettere å holde rent enn parkett.¨

Fliser har vi på bad, vaskerom, vindfang og kjellergang, og jeg ville ikke hatt det noe annet sted.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 10:37   #43
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Heltregulv har jo også en mye større slipedybde enn parkett. Synes det virker som det er mindre og mindre slipedybde på parkett i senere år.

Samtidig kan det jo raskt være mindre jobb å skifte gulv enn å slipe det....

Slipedybde på parkett er en av de tingene man betaler for når man kjøper parkett. Du får like enkelt tak i en parkett på 15 mm som på 7 mm, men det er selvsagt en prisforskjell. Man kan også legge heltreparkett i staver, i stedet for parkettbord, og da har man en parkett som varer i 100 år. Det koster selvsagt mer enn en parkett som er beregnet å vare i under 10 år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 10:48   #44
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Flis blir det IKKE. Jeg må innrømme at det å revurdere laminat sitter utrolig langt inne, men basert på gode erfaringer her inne med hund og laminat må vi vel kanskje krype til korset og vurdere det. Alternativet er en relativt rimelig parkett tror jeg, det er hvertfall ikke aktuelt med parkett til 7-800 kroner pr kvm med bikkjedyr i hus. Men er det ingen som har erfaring med oljet parkett, gjerne eik, og hund?

For all del, ikke kjøp noe billig parkett! Det har vi i huset vårt, og det ser ikke ut!!! For det første, er treverket altfor mykt, så det blir hakk og merker for den minste ting. For det andre, så er overflaten "rar" .. Hunden lager potemerker, og de blir sittende igjen som fettavtrykk som er nesten umulig å få bort.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:12   #45
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Vi har mattlakkert eikeparkett og den er STYGG! Ikke i seg selv, men full av hakk og riper etter ungenes leker og lek. Sikkert ikke den dyreste parketten, men jeg hadde forventet mer.

Gammel 11-04-11, 20:27   #46
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Ta med bikkja i butikken og la den få løpe og herje, så finner man fort ut hvilket gulv man bør velge...

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 21:12   #47
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vi har akkurat lagt Alloc Commercial eikelaminat i kjellergangen og kjellerstua, og den er NYDELIG! Matt og fin, og du hadde aldri trodd det var laminat hvis du ikke hadde visst det. Dyr(ere) laminat enn mye annet (329,- / kvm), men den tåler til gjengjeld juling også. Den er f eks laget for butikker o.l. med høy trafikk.

Kan ta bilder hvis du er interessert.

Gammel 11-04-11, 21:20   #48
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal prøve å huske å ta bilder i dagslys i morgen!

Men her er et bilde jeg fant som kanskje viser det sånn nogenlunde....?

Gammel 11-04-11, 21:33   #49
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I eit hus eg skal bu i lenge, utan 40 kilo hund, hadde eg valgt parkett. Og ja, eg syns riper og hakk er heilt ok i parkett. I ditt tilfelle hadde eg valgt laminat - det er blitt veldig mykje finare dei siste åra. Den til Salt ser jo kjempebra ut! Du bør kjenne på overflaten også - men mange er nå blitt så bra at dei føles ekte. Einaste eg ikkje trur ein blir heilt kvitt er at laminat er kaldare enn parkett. Dvs, EG syns at laminat føles kaldare mot fotbladet enn parkett.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 21:48   #50
mrc

mrc sin avatar

Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

329 er absolutt en grei pris synes jeg. Bilde ser jeg gjerne, kanskje det hjelper på laminatfobien min.

Betalte 249 for Alloc Commercial når det var på tilbud på Maxbo for ikke så lenge siden. Vi har lagt "Merbau Symphony". Ellers vil jeg vel anbefale at man stikker innom et sted der de har et par kvm i utstilling, sånn at man kanskje heller kan kjenne på det...

Gammel 11-04-11, 21:49   #51
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

I husprosjekttråden min ser du laminat i stua vår.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 22:07   #52
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

En ting som dog er lurt å tenke på hvis du velger laminat er at på en helt lys laminat synes skjøtene mye bedre. Så hvis man skal velge laminat bør man velge noe gyllent (som eik) eller mørkere.

Gammel 11-04-11, 22:13   #53
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Så lenge du sier at dere skal selge dette huset om ikke så altfor lang tid bør du tenke på hva som vil se best ut når dere selger. Jeg er en stor tilhenger av laminatgulv, og har Alloc universal (tror jeg) skipsgulv med hvitlasert eik eller noe. Er kjempefornøyd! Det ligger i alle rom i to etasjer.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 20:48   #54
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Et vennepar kjøpte hus hvor stuen var fliselagt med sorte/gråaktige fliser. De la parkett over og det ble mye finere.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.