Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

"Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-11, 01:02   #1
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Sv: "Kjernesunn familie" Hvordan reagerer du på den tittelen?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Forresten så har ernæringsfysiologvennen min forbudt vennekretsen å legge om livet etter den boken.

Dette er muligens veldig of topic men hvorfor? Dette er ikke noe slemt ment men jeg er genuint interessert i grunnen hvorfor dette ikke er en bra måte å ernære seg på.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 01:10   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Dette er muligens veldig of topic men hvorfor? Dette er ikke noe slemt ment men jeg er genuint interessert i grunnen hvorfor dette ikke er en bra måte å ernære seg på.

Vet ikke, jeg hadde uansett ikke planer om å slå meg på den trenden.

Han sa noe om at å bruke oppskriftene var helt ok, men å kutte ut så mye som de har gjort blir feil og lett mangelfullt. Eller noe sånt. Ikke vet jeg, er ikke utdannet på feltet.

Gammel 24-05-11, 02:33   #3
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Selve tittelen synes jeg blir latterlig, kunne likegjerne vært "Eplekjekk familie" for meg. Rett og slett overkill med den tittelen, og jeg ville faktisk kviet meg for å lese en bok som het det.
Aner for øvrig ingenting om boken, men antar det er en litt fjollete og overspent bok om en styla familie som er litt over gjennomsnittet engstelige for tilsetningsstoffer. Kanskje de til og med har vært plaget med f.eks candida-sopp i sitt tidligere, syndige liv?
I det hele tatt; en slik tittel gir nytt liv til mange fordommer, kjenner jeg.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:28   #4
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Selve tittelen synes jeg blir latterlig, kunne likegjerne vært "Eplekjekk familie" for meg.

Spot on!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:21   #5
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke huske at jeg reagerte veldig på tittelen. Jeg oppdaget "konseptet" før boken var kjent i Norge, i forbindelse med at jeg måtte kutte sukker, gjær, gluten og melk (blant annet) i en lang periode, og fant mange gode oppskrifter og tips der. Jeg synes boken i seg selv er helt grei, og mye av det de har fått til er supert, men det har tatt av og blitt kommersialisert til de grader. Jeg pleide å følge hjemmesiden deres med blogger og sånt, men sluttet med det da det handlet mer om å være pen og rik enn å det opprinnelige konseptet. Det er veldig synd, i grunnen. Men men, det var vel ikke det HI spurte om... Ordet kjernesunn er jo litt kvalmt, ja.

Gammel 23-05-11, 23:51   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke problemet. Uten å ha lest boken, da.

Gammel 24-05-11, 18:05   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ser ikke problemet. Uten å ha lest boken, da.

Jeg ser heller ikke problemet og HAR lest boka. Det eneste jeg reagerer på er alle bildene av dem i badedrakt/badebukse og at de er så sykt kropps- og utseendefikserte. Det blir for ille, men ellers liker jeg godt boka og synes kostholdet er veldig bra.

Gammel 24-05-11, 00:48   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ohff - slitsomt..

Gammel 24-05-11, 00:57   #9
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opp før klokka fem for å stelle den økologiske kjøkkenhagen, alle får persille til frokost og så er det på fjelltur med nikkers, eplekinn og grønn te på termos, alle ungene i bæremeis og så forteller de historier om de andre familiene rundt leirbålet der de griller lyng og røtter. Sånn ser jeg for meg en kjernesunn familie

Gammel 24-05-11, 01:09   #10
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg får "blogg med nærbilder av matretter, side om side med striglet hus og fargekoordinerte barn"-vibber.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 08:09   #11
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det hørtes spennende ut. Hadde det stått "sunn familie", vill man bare følt at en sånn bok har man lest før, men denne er helt klart noe mer og jeg synes kjernesunn er ett fint navn

Må si dere er positive her inne, og åpen for ting som kanskje er endel anderledes. "Jeg gidder ihvertfall ikke lese en bok som ikke gjør det som jeg alt gjør det"

Sist redigert av Nip : 24-05-11 kl 08:15.
Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:35   #12
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Må si dere er positive her inne, og åpen for ting som kanskje er endel anderledes. "Jeg gidder ihvertfall ikke lese en bok som ikke gjør det som jeg alt gjør det"

Det handler kanskje mer om at man ikke ukritisk kaster seg over alle nye kostholdsfanatiske retninger som dukker opp, men har gjort seg opp en mening om eget kosthold allerede, basert på hva man selv står for og mener er bra, sunt og verdt å bruke energi på.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:51   #13
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det handler kanskje mer om at man ikke ukritisk kaster seg over alle nye kostholdsfanatiske retninger som dukker opp, men har gjort seg opp en mening om eget kosthold allerede, basert på hva man selv står for og mener er bra, sunt og verdt å bruke energi på.

Men man må jo ikke kaste seg over alle nye kostholdfanatiske retninger som dukker opp.

Jeg hadde vel strengt tatt ett kosthold basert på den oppveksten jeg kommer fra, bare fordi man vokser opp sånn og gjør som alle andre. Jeg har utfra bøker, nett og vett endelig klart å skape noe eget føler jeg.

Sånn er det vel egentlig med hverdagen min også, jeg har bare vært før - nå føler jeg at jeg finner meg selv mer og mer og hva jeg faktisk ønsker, liker å holde på med, ikke bare fester med venninner fordi det er det vi gjør.

Jeg er ikke noe spesielt for å leve kjernesunt altså, men synes fortsatt det er en skikkelig fin bok og en tankevekker. Det hender jo faktisk at man får seg en liten aha opplevelse ved å teste ut nye ting og være åpen for at selv med beina godt plantet på jorda så kan andre og nye ting gi en bra boost eller fin ny vending i livet.

Jeg har nok hatt litt for mange slike i det siste og derfor er litt "nyfrelst" på mange områder.

Gammel 24-05-11, 11:06   #14
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men man må jo ikke kaste seg over alle nye kostholdfanatiske retninger som dukker opp.

Jeg hadde vel strengt tatt ett kosthold basert på den oppveksten jeg kommer fra, bare fordi man vokser opp sånn og gjør som alle andre. Jeg har utfra bøker, nett og vett endelig klart å skape noe eget føler jeg.

Sånn er det vel egentlig med hverdagen min også, jeg har bare vært før - nå føler jeg at jeg finner meg selv mer og mer og hva jeg faktisk ønsker, liker å holde på med, ikke bare fester med venninner fordi det er det vi gjør.

Jeg er ikke noe spesielt for å leve kjernesunt altså, men synes fortsatt det er en skikkelig fin bok og en tankevekker. Det hender jo faktisk at man får seg en liten aha opplevelse ved å teste ut nye ting og være åpen for at selv med beina godt plantet på jorda så kan andre og nye ting gi en bra boost eller fin ny vending i livet.

Jeg har nok hatt litt for mange slike i det siste og derfor er litt "nyfrelst" på mange områder.

Ja, dette med nyfrelst bærer de fleste av innleggene din om kosthold veldig preg av, for å si det slik .

Jeg er ikke motstander av å tenke nytt eller prøve nye ting, men så snart noe bærer preg av fanatisme, hallelujastemning eller Å Være Det Eneste Rette kjenner jeg at dette ikke er noe jeg orker å forholde meg til.
Jeg har min egen retning både når det gjelder livsstil og kosthold som er basert på den kunnskap og erfaring jeg har.
Livskvalitet og livsglede er noe jeg jobber hardt for å opprettholde, og da er det ikke plass til fanatisme og kokokosthold.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 14:01   #15
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja, dette med nyfrelst bærer de fleste av innleggene din om kosthold veldig preg av, for å si det slik .

Jeg er ikke motstander av å tenke nytt eller prøve nye ting, men så snart noe bærer preg av fanatisme, hallelujastemning eller Å Være Det Eneste Rette kjenner jeg at dette ikke er noe jeg orker å forholde meg til.
Jeg har min egen retning både når det gjelder livsstil og kosthold som er basert på den kunnskap og erfaring jeg har.
Livskvalitet og livsglede er noe jeg jobber hardt for å opprettholde, og da er det ikke plass til fanatisme og kokokosthold.

Hva så om det er relativt nytt for meg, det er jo utelukkende hatt en positiv virkning for min del, hvorfor er det noe å rakke ned på, på samme måte som kjernesunn familie.

Men gir egentlig kjernesunn familie uttrykk for det?

De har funnet det som føles rett for dem, de deler det og jeg leser ihvertfall de fleste bøkene enten det er kjernesunn, raw food, super food osv at man ikke nødvendigvis burde eller skal leve akkurat som dem selv, men prøve å finne sin livstil, det handler jo ikke om fanatiske eller hallelujastemning overhodet synes jeg. Jeg vil anta og tro at kjernesunn familie lever ett liv med like mye livskvalitet og livsglede som andre, kanskje tilogmed mer.

Jeg må si at jeg har ekstremt mye mer glede og kvalitet i livet mitt nå, enn før. Mulig du ikke ville fått samme gleden av mitt kosthold, men hva vet du om det?

Gammel 13-06-11, 11:24   #16
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det hørtes spennende ut. Hadde det stått "sunn familie", vill man bare følt at en sånn bok har man lest før, men denne er helt klart noe mer og jeg synes kjernesunn er ett fint navn

Litt enig i dette.
Boka syns jeg er litt revolusjonerende, fordi familien har gjort seg så sterke, positive erfaringer - ikke bare med fysikken, men først og fremst med psyken. Sønnen med ADHD/Tourette (tror det er den kombinasjonen han har) er nærmest symptomfri og medisinfri etter å ha endret kostholdet. Det i seg selv synes jeg er spennende og sier ganske mye.
I tillegg er hele gjengen gladere, mer opplagt, friskere, slutt med de vanlige infeksjonene (hoste/forkjølelse osv) dvs supert immunforsvar, sunnere/sterkere kropper.

Men kostholdsendringen innebærer å kutte melk, gluten, sukker og kunstige tilsetningsstoffer. Det er en STOR omveltning for de aller fleste, slik at man heller tar sterk avstand til dette ekstreme - enn å snuse interessert.

Det er klart at familien ønsker å spre budskapet for at flere skal kunne erfare sterke og sunne kropper, både egne og barnas. Men sterke budskap blir lett oppfattet som fanatisk og religiøst.

Jeg er altså der at jeg tror at dette er en viktig bok, de har gjort mange erfaringer og de har også mange eksperter i ryggen. De har gått grundig til verks i forhold til ernæringsbehov/vitaminer/mineraler, og de har også fulgt opp med blodprøver osv.
Jeg har boka + "kjernesunn mat" og får mye inspirasjon.
Om dette hadde vært kost som kunne kjøpes for ikke altfor mye penger og var tilgjengelig i de fleste matbutikker og spisesteder, hadde jeg ikke vært i tvil.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 08:32   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjernesunn er for meg en bra ting. Gode asosiasjoner.

Men bøker om dietter og livsstil er noe av det verste jeg ser. Jeg aner ikke hvilken bok det er, men vet ut fra tittelen at det er en bok jeg ikke vil lese.

Gammel 24-05-11, 09:20   #18
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes tittelen er kvalmende, og det jeg har lest om familien er langt over the top for min del.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 09:40   #19
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Tittelen pirrer meg ikke selv om jeg har hvitt hus og blogg. Knis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 10:18   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Tittelen pirrer meg ikke selv om jeg har hvitt hus og blogg. Knis.

Det har jeg også - er det bekymringverdig? (På den annen side kan bloggen min neppe forveksles med en muffins-/kjernesunn mat-blogg. )

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.