|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg referer til Storebrors lærere enten ved navn eller som yrkestittel. Hovedlæreren vi hadde på barneskolen kalte vi Frøken. De andre kvinnelige lærerne ved fornavn og de (få) mannelige ved enten fornavn eller etternavn. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Min mor sier "lærerinne".
|
|
|
#3 |
|
By the Sea
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Nei, jeg blir kalt ved fornavnet og det har jeg alltid blitt.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg tror ikke jeg hadde klart å la være å le om noen hadde kalt meg frøken. Men jeg gjorde det selv - for lenge siden. :fossil:
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg synes frøken er ok å bruke, jeg, dah.. det er søren pine ikke lett å holde styr på alle lærererne som frekventerer ungenes liv heller, dah! I perioder bytter de lærer oftere enn de bytter undertøy!
|
|
|
#6 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Jeg kan virkelig ikke se at det å kalle noen ved fornavn er respektløst. Og jeg grøsser av aurtoritære lærere.
|
|
|
#7 |
|
By the Sea
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg er enig med Kasia. Det er en grunn til at enkelte ord blir modne for utskifting i takt med at samfunnet endrer seg.
|
|
|
#8 |
|
Tåler regn
|
Enig! Respekt er noe man får, ikke noe man tar! Sist redigert av Pelikan : 09-06-11 kl 14:28. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tåler regn
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Læreren min fra barneskolen (var jeg flink nå? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Det er stor forskjell på autoritær og autoritet! |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Enig i alt det Kasia sa. Men hvorfor heter det fortsatt helsesøster?
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Nei, men det var jo autoritet det var snakk om her, og det oppfatter i alle fall jeg som et vanligvis positivt ord.
|
|
|
#15 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Eh, man prøver å være bestevenn om man tituleres med fornavn..? Vi brukte fornavn på alle lærere, fra andre klasse av, tipper jeg. Hvor flinke de var å sette seg i respekt, det varierte
|
|
|
|
#16 |
|
|
Nei, ikke nødvendigvis. Men det er mange lærere som vil at man skal bruke fornavnet fordi det ikke skal bli sånn 'skille' mellom barna og den voksne (har jeg erfart med eldsta). Men jeg mener at det skille bør være der, fordi læreren ikke er bestevennen til ungene.
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?De aller, aller fleste tiltaler meg med navnet mitt. Noen kaller meg for lærer. Bare en forelder har noen sinne kalt meg frøken. Og for å være ærlig klarte jeg aldri å ta ham helt seriøst (det var også flere årsaker til det). Men, jeg er ikke frøken, altså.
|
|
|
#18 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Heh. Nå jobber jeg riktignok ikke i barneskolen, men de få elevene som har prøvd å kalle meg frøken, er ikke akkurat de som viser meg mest respekt, for å si det sånn. Det er vel heller de samme som tror de kan slippe unna med å kalle meg "babe". Ja, det har skjedd. Ja, jeg fikk plukket det av dem.
|
|
|
|
#19 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg har seks års universitetsutdannelse. Jeg håper da det kvalifiserer til å bli kalt noe annet enn frøken.
|
|
![]() |
|
|