Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kvinnelig lærer = frøken?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-11, 19:24   #1
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kvinnelig lærer = frøken?

Jeg referer til Storebrors lærere enten ved navn eller som yrkestittel. Hovedlæreren vi hadde på barneskolen kalte vi Frøken. De andre kvinnelige lærerne ved fornavn og de (få) mannelige ved enten fornavn eller etternavn.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 19:25   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mor sier "lærerinne".
Jeg sier lærer og synes lærerinne, frøken, barnehagetante, sykesøster og frøken er gammeldagse og heldigvis utdaterte titler. For ikke å snakke om rådmann, lensmann, jordmor, helsesøster og lignende.

Gammel 08-06-11, 19:38   #3
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg blir kalt ved fornavnet og det har jeg alltid blitt.

Men gutta på YF synes det er morsomt å kalle meg frøken, og det er helt greit.

Gammel 08-06-11, 19:40   #4
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Hvor: Oslo
Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror ikke jeg hadde klart å la være å le om noen hadde kalt meg frøken. Men jeg gjorde det selv - for lenge siden. :fossil:

Gammel 08-06-11, 19:44   #5
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes frøken er ok å bruke, jeg, dah.. det er søren pine ikke lett å holde styr på alle lærererne som frekventerer ungenes liv heller, dah! I perioder bytter de lærer oftere enn de bytter undertøy!

Men jeg er nok gammeldags, og prøver så godt jeg kan å ikke bruke frøken til læreren til Snuppa. Vi bruker fornavn eller 'lærer' mest.

Vi kalte våre lærere for frøken og lærer da jeg vokste opp. Gjerne etterfulgt av etternavnet. Det å bruke fornavn føltes respektløst. Lærerne skulle ha en viss autoritet, og ikke være venner. Ser nå at de som prøver å være bestevenner, og ikke klarer å få den autoriteten ødelegger mye både for seg selv og ungene.

Gammel 09-06-11, 11:58   #6
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Vi kalte våre lærere for frøken og lærer da jeg vokste opp. Gjerne etterfulgt av etternavnet. Det å bruke fornavn føltes respektløst. Lærerne skulle ha en viss autoritet, og ikke være venner. Ser nå at de som prøver å være bestevenner, og ikke klarer å få den autoriteten ødelegger mye både for seg selv og ungene.

Jeg kan virkelig ikke se at det å kalle noen ved fornavn er respektløst. Og jeg grøsser av aurtoritære lærere. Jeg ser for meg elever som er redde for læreren sin. Respekt skal man selvfølgelig ha for læreren, men den respekten skal jo være gjensidig og gå begge veier.

Gammel 09-06-11, 12:02   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Kasia. Det er en grunn til at enkelte ord blir modne for utskifting i takt med at samfunnet endrer seg.

Gammel 09-06-11, 14:20   #8
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Jeg kan virkelig ikke se at det å kalle noen ved fornavn er respektløst. Og jeg grøsser av aurtoritære lærere. Jeg ser for meg elever som er redde for læreren sin. Respekt skal man selvfølgelig ha for læreren, men den respekten skal jo være gjensidig og gå begge veier.

Enig! Respekt er noe man får, ikke noe man tar!

Sist redigert av Pelikan : 09-06-11 kl 14:28.
Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 11:14   #9
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Læreren min fra barneskolen (var jeg flink nå? ) har bursdag i dag. Vi var den første klassen hun hadde etter hun var utdannet, så hun husker oss godt. Var inne på facebooksiden hennes, og vet dere hva som stod på siden hennes fra en tidligere klassekamerat?:
Hei. gratulerer masse med dagen frøken

(Det er 30 år siden vi hadde henne som lærer, så det henger nok igjen i vokabularet til mange, uten at det er vondt ment!)

Gammel 09-06-11, 15:45   #10
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg grøsser av aurtoritære lærere. Jeg ser for meg elever som er redde for læreren sin.

Det er stor forskjell på autoritær og autoritet!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-11, 16:25   #11
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Enig i alt det Kasia sa. Men hvorfor heter det fortsatt helsesøster?

Gammel 10-06-11, 01:57   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

. Men hvorfor heter det fortsatt helsesøster?

Og jordmor ...

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 03:33   #13
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er stor forskjell på autoritær og autoritet!

Ja, det vet jeg jo. Men autoritær har ikke positive assosiasjoner i mitt hode.

Gammel 10-06-11, 09:59   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det vet jeg jo. Men autoritær har ikke positive assosiasjoner i mitt hode.

Nei, men det var jo autoritet det var snakk om her, og det oppfatter i alle fall jeg som et vanligvis positivt ord.

Gammel 08-06-11, 19:49   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, man prøver å være bestevenn om man tituleres med fornavn..? Vi brukte fornavn på alle lærere, fra andre klasse av, tipper jeg. Hvor flinke de var å sette seg i respekt, det varierte

Jeg bruker fornavnet til fastlegen min også. Burde jeg kalt henne doktor? Fastlege? Allmennpraktiker?

Gammel 08-06-11, 19:53   #16
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Eh, man prøver å være bestevenn om man tituleres med fornavn..?

Nei, ikke nødvendigvis. Men det er mange lærere som vil at man skal bruke fornavnet fordi det ikke skal bli sånn 'skille' mellom barna og den voksne (har jeg erfart med eldsta). Men jeg mener at det skille bør være der, fordi læreren ikke er bestevennen til ungene.

Forøvrig vet jeg også av erfaring at mange eldre leger bli sure hvis du kaller dem med fornavn. En lege skal være dr. etternavn.

Gammel 08-06-11, 19:50   #17
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

De aller, aller fleste tiltaler meg med navnet mitt. Noen kaller meg for lærer. Bare en forelder har noen sinne kalt meg frøken. Og for å være ærlig klarte jeg aldri å ta ham helt seriøst (det var også flere årsaker til det). Men, jeg er ikke frøken, altså.

Hvordan man snakker om meg ved middagsbordet bryr jeg meg ikke så mye om.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 19:54   #18
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Heh. Nå jobber jeg riktignok ikke i barneskolen, men de få elevene som har prøvd å kalle meg frøken, er ikke akkurat de som viser meg mest respekt, for å si det sånn. Det er vel heller de samme som tror de kan slippe unna med å kalle meg "babe". Ja, det har skjedd. Ja, jeg fikk plukket det av dem.

Ingen har noen gang kalt meg frøken i alvor. Da hadde jeg ledd, ja.

Gammel 08-06-11, 20:27   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg har seks års universitetsutdannelse. Jeg håper da det kvalifiserer til å bli kalt noe annet enn frøken.

Gammel 08-06-11, 20:30   #20
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg har seks års universitetsutdannelse. Jeg håper da det kvalifiserer til å bli kalt noe annet enn frøken.

Er du gift da? *fjaser*

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:49.