|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Naboen røyker på verandaen
Ja,ja, så lenge de ikke kaster stein, så...: |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Epikur
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenWhoa, rart røykere føler seg mobbet?
![]() |
#43 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenDet er mye som er ens fulle rett, men betyr det at man er fritatt fra alt hensyn?
![]() |
#44 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenKlart det potensielt er mange irritasjonsmoment når ein bur så tett saman. Det blir litt teit å samanlikne røyking med å koke fisk eller øve på fiolin. Dei fleste røyker mange gonger for dagen. Eg vil tru Morella ville vore heilt komfortabel med ein røykande nabo dersom han hadde røyka to gonger i veka, eller ein gong for dagen.
![]() |
#45 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenMen samme hvor irriterende og plagsomt det er, så er det ikke mye en kan gjøre. Annet enn å ta en prat og håpe at naboen evner å vise hensyn. Det burde han jo selvsagt gjøre, men man kan ikke påtvinge det.
![]() |
![]() |
#46 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenÅ bo i blokk betyr at man må være smidig. Vi opplever at røyk fra navoverandaen siver rett inn på soverommet til poden, og hvis de skal røyke der må han sove med lukket vindu, i et rom som da vil varmes opp til rundt 30 grader om sommeren. Naboen har selvsagt full forståelse for det, og røyker i det hjørnet av verandaen som kun gir plage til dem selv, evt. går helt ned i hagen.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenDet går jo ann å fortelle han om problemet på en hyggelig måte, kanskje dere finner en løsning sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenHvis det er et sted på verandaen han kan sitte for å unngå at røyken siver opp til dere så er det jo bare å ta en prat og spørre om han ikke kan flytte seg dit. Hvis ikke tror jeg du bare må leve med det, det er tross alt hans veranda. Når man er 75 år er det kanskje ikke bare-bare å gå helt ut på gata for å ta seg en røyk når man bor i blokk heller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Fjellpiper
|
Amen! Jeg synes det er snålt at så mange mener at det er helt umulig å tenke seg at røykere bør ta hensyn og unngå å fylle naboleiligheter med røyk. Spesielt når det er snakk om allergier, migrene og små barn. At det kan være vanskelig å ta opp temaet for HI har jeg forståelse for, men holdningen om at dette ville være hinsidig frekt den skjønner jeg ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenHan er sin fulle rett. Og jeg hadde ikke taklet det. Smidighet er en fin ting, men man kan ikke kreve det, om den andre parten ikke vil.
![]() |
#51 |
Epikur
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenJeg har en svær hage hvor jeg kan ta meg den ene røyken i uken uten å plage noen andre enn meg selv.
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
Når du sier det slik så fremstiller du det jo som omtrent slum å bo i blokk. Vi bor i en trivelig bygård og jeg har null interesse av en enebolig. Klærne mine henger ute til tørk italian style, unger leker i bakgården, og man har felles ansvar for utearealer og oppussing. Jeg syns det er dødsdeilig å ikke få ferien min ødelagt fordi huset må dreneres, beises eller taket lekker. Vi har et styre som tar ansvar for slikt.
![]() |
#53 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenSå vidt jeg skjønner er dette en gammel mann som setter seg i hjørnet lengst borte på verandaen sin for å røyke. Skal han ta mer hensyn, må han gå ut av blokka/hva dere nå bor i.
Jøss.
![]() |
#54 |
Glamorøs
|
Det er jeg enig i, og i HIs tilfelle ville jeg nok bare latt det gå.
![]() |
#55 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Folk er ulike, preferanser og prioriteringer likeså.
![]() |
#57 |
Glamorøs
|
Øh, ja? Jeg har ikke sagt noe annet. Fremstilligen din av å bo i noe annet enn enebolig var dog veldig ensidig, og ikke spesielt representativ for de 7-8 bygårdene jeg har bodd i selv, eller alle de andre som så godt som alle jeg kjenner bor i.
Vi har ikke spesielt mye med naboene våre å gjøre vi heller, jeg vil tro det er temmelig på lik linje som i en enebolig.
![]() |
#58 |
Muligens verdt å vente på
|
Men du mener det er en typisk røykeholdning? Det er jøss i min bok.
![]() |
#59 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenJeg kjenner en del røykere med slik holdning, men også mange uten. Selv hadde jeg ikke blitt forbanna om jeg hadde blitt bedt om å ta hensyn. Men det har aldri skjedd, fordi jeg tar hensyn i utgangspunktet. Og det er sikkert flere andre røykere som også gjør det. Min uvane skal forpeste meg, ikke de rundt meg. Jeg blir litt irritert over å blit "satt i bås" med idioter som ikke tar hensyn, og som forpester alle rundt seg.
![]() |
![]() |
#60 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Naboen røyker på verandaenDet blir nok urettferdig å si at alle er sånn, for klart røykere evner å ta hensyn også. Men jeg ble trigget av at noen altså synes det er hårreisende og hadde blitt forbanna hvis bedt om å vise hensyn. Sånn generelt møter jeg veldig lite hensyn fra røykere. De røyker der de vil, når de vil. Inni busskur, rett utenfor inngangen til sykehuset, kjøpesenteret, pleieansatte røyker utenfor inngangen til pleiehjemmet de jobber på, og på jobb er det alltid noen som er ute og tar seg en røyk og det er konstant røykelukt i sentralen. Jeg ble innmari kvalm av den lukta, og måtte lukke vinduet noen ganger i starten av svangerskapet, men den tunge lufta og varmen førte bare til at noen åpnet det igjen. Å sitte ute i egen hage, og måtte emigrere fra lukta er heller ikke noe moro. Ugh!
![]() |
|
|