Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-07-11, 23:08   #1
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor lang ferie fra barnehage/SFO for ungene?

Vi har 5 uker sommerferie i år, ungene stortrives med det.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:09   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Knerten har fire uker.
Jeg er hjemme fra februar til november (ny baby), men mannen har tre uker ferie i sommer, og de tre ukene traff ikke helt de tre ukene barnehagen har stengt, derfor har han hatt ferie i snart ei uke allerede, men mannen begynner på ferie nå til helga.

Jeg har ikke valgt å ha ham lenger hjemme enn det, rett og slett fordi det ER strevsomt med en aktiv gutt på nesten tre, og en baby med et helt annet tempo, synes jeg, og han stortrives i barnehagen og da får han heller være der og få ut litt energi. Vi bruker heller mulighetene til litt rolige morgener, og henting som ikke akkurat sistemann, men at han får spinne ut all energien sin der sammen med vennene sine, så kan vi kose oss hjemme.

Ja, fire uker i strekk i sommer altså. Han har jo i tillegg fri i forbindelse med påske og romjul, en tur til besteforeldre hit og dit og sitt sånn, så han har noe mer i løpet av året altså.

Gammel 14-07-11, 23:16   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Våre har alltid hatt fri hele skoleferien. Fordi vi kan og liker det. Å nå noe er stress når alternativet er late morgener og kos.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:18   #4
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Mini har 5 uker sommerferie i år. En uke alle tre, to uker sammen med meg og to uker sammen med slektninger (besteforeldre og søskenbarn). Det er tilfeldig at det ble slik i år, i fjor hadde hun to uker sommerferie og gire uker ellers på året.

Jeg tenker at sommerferie i seg selv er ikke så viktig, men at barna bør få 5 uker ferie i løpet av året. De trenger også en pause fra hverdagen.

Gammel 14-07-11, 23:24   #5
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lærermann og lærersvigermor, så hos oss er det praktisk mulig å la barna få fri hele sommerferien og alle andre fridager. I år får storebror 6 el 7 uker ferie mens lillebror får 5 hele uker med ferie. I tillegg får lillebror ofte en del ekstra fridager som tas ut spontant etter vær og hva som passer å finne på av festlige ting her hjemme i barnehageukene.

Jeg unner mannen å ha noen ekstra dager ferie for seg selv, og ikke minst fordi en del av dagene brukes på forefallende husarbeid. Det er deilig å få unna en del ting i huset mens barna har kortere dager på sfo/barnehage med kompiser - istedenfor at de skal gneke rundt og kjede seg og sloss mens en fortvilt pappa prøver å få unna tidenes klesvask ommøblere barnerommet eller liknende.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:31   #6
Heddamor

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

De får ikke mer enn 3 uker. 5 uker er jo alt man har i løpet av et år og jeg vil gjerne ha litt ferie ellers i året også. Tar alltid høstferie, noen dager i jula, vinterferie (oftest 3 dager inntil en helg så vi får oss en hyttetur), samt en ekstradag i påsken. Da var visst alt brukt opp.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:25   #7
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om minsten bare har tre ukers ferie om sommeren, så blir det som regel litt mer. Han er hjemme noen dager han har lyst, eller dager vi skal noe spesielt.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:30   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

De trenger litt avbrekk synes jeg. Også trenger de kanskje litt godt med tid i familien sin, selvom foreldrene kanskje kan syns det er veldig slitsomt til tider.

Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:32   #9
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Våre har i år 5 uker ferie, dette fordi jeg fortsatt er i permisjon og jeg syns det er koselig å ha de sammen med meg nå når jeg har muligheten.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:34   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Mine har forøvrig alle 11 ukene med ferie, siden de er så store at de har skoleferie, men det er ikke noe mas med dem. Minste tenker jeg at nok skal få fire-fem uker om sommeren pluss påske og jul ihvertfall. Vinter- og høstferie får han neppe.

Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:41   #11
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Mine har like mye ferie som det jeg har, og noe mer kan jeg forsåvidt ikke tilby dem heller. Men selvsagt, dersom pappaen har dem blir det jo noe ekstra også. Så de får nok de avbrekkene de trenger.

Gammel 14-07-11, 23:43   #12
eka
Grubler.

eka sin avatar

eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er lærer og har derfor lang ferie/avspasering om sommeren. Nå har barna hatt ferie i 4 uker og skal ha fri i 4 uker til. Mannen skal ha ferie i 3 uker. Barna ønsker å være hjemme. Men jeg må innrømme at det hadde vært litt godt med noe fri alene (til husarbeid etc). Man kan liksom ikke finne på noe med barna hver dag i 8 uker, så noen dager blir vi "gående litt oppå hverandre" her hjemme.

Men som lærer, føler jeg at barnehagen og sfo forventer at mine barn skal ha fri. Andre som føler det slik?

Gammel 14-07-11, 23:43   #13
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Lillesøster har fri fra barnehagen fra i morgen og frem til skolestart. Det blir totalt 5 uker.
Første uken skal hun være hjemme sammen med storesøsteren. De andre ukene har vi alle ferie sammen.

Gammel 14-07-11, 23:44   #14
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

I mange kommuner så er SFO/barnehage sommerstengt og det er kanskje ikke alltid det det er på samme tidspunkt som når en eller begge av foreldrene får ta ferie.

I noen kommuner så følger SFO skoleruta og er da stengt i skolenes ferie. Det tror jeg skaper utfordringer for mange familier og i år som det er ca 9 uker fra skoleslutt til skolestart så er det ikke mye familien får tatt ferie sammen om det ikke finnes annen familie i nærheten som kan hjelpe til.

Gammel 14-07-11, 23:54   #15
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

I mange kommuner så er SFO/barnehage sommerstengt og det er kanskje ikke alltid det det er på samme tidspunkt som når en eller begge av foreldrene får ta ferie.

Det stemmer for meg (eller jeg har ikke barnehagebarn lenger, men sfo er stengt i juli). Jeg kan ikke alltid ha ferie i juli.

Hadde et lite håp om at barna skulle med faren sin i begynnelsen av ferien, men det ble det ikke noe av. Minsten får/fikk 7 uker fri fra sfo. De ukene nå før min ferie er hun litt "her og der" og med besteforeldre. To eldste har fri 9 uker (for store for sfo).

Da jeg bodde med eksen, hadde sfo/barnehagebarn og han ikke hadde fri på sommeren prøvde jeg å få ferie i juli. Hadde han fri kunne jeg ta ferie på andre tider.

Gammel 14-07-11, 23:47   #16
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror de får 5 uker sommerferie i år. Da får de en uke alene med meg, og en uke alene med mannen. De bruker ikke å ha det, men jeg fikk ny jobb som måtte starte 1. august og da har mannen enda en uke ferie igjen. Mannen jobber denne uken, selv om vi hadde ferie i forrige uke. Det har med jobben hans å gjøre (3. kvartal som skal inn), og jeg ville ikke sende lillebror i barnehagen etter at han han hadde sluttet. Han starter SFO 8. august.

De har alltid hatt fri i jul og påske, fordi vi kan.

Sist redigert av Karamell : 14-07-11 kl 23:53.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:50   #17
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

5 uker, begge to. Tilfeldigheter gjorde til at det ble så lenge.
SFO er for øvrig stengt hele juli.

Gammel 14-07-11, 23:50   #18
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her blir det fem uker ferie på de minste i år. 3-4 uker med oss, og så bidrar svigermor med 1-2 uker. Jeg gruer meg til hverdag igjen kjenner jeg. Vi koser oss i ferien.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 23:52   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SFO er stengt hele juli, og de fleste kommunale barnehager er stengt de siste 3 ukene i juli. Ikke nødvendigvis optimal ferietid for noen av oss, men vi trikser det til.
På grunn av permisjon og styr er det i år kun jeg som har ferie nå i juli. Det blir litt slitsomt å skulle underholde to unger når det pissregner og er kaldt ute. Legg gjerne til at alle venner er bortreist hist og pist, så blir det kjipt.
Nå som det har vært fint, og vi i tillegg har vært en uke som klimaflyktninger østpå, blir det langt lettere.

Gammel 14-07-11, 23:53   #20
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er barnehage og SFO åpent hele sommerferien med unntak at to planleggingsdager i SFO. :ikke barnehagemor lenger:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:18.