|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)
Men det er altså en synd? For det er ingen tvil om at både stjeling, utroskap, grådighet osv er synder i bibelsk forstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Ustabil
|
Ja, ja, du får nå mene hva du vil. Prestene kom i grunnen litt senere i tid. Og ja, hvis du ser "stort" på det, så er heller ikke kvinnelige prester akseptert i Bibelen. Kvinnen skal være mannen underordnet, osv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Personlig pessimist
|
Nei! Det er ikke opp til oss å dømme. Jeg gjentar: "Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt. For med den dommen dere dømmer, skal dere selv bli målt.” Matt.7,1
![]() |
![]() |
#45 |
Ustabil
|
Ja, og det er sikkert greit. Kvarme har sikkert ingen problemer med å bli avsatt som biskop hvis han skulle vise seg å leve i homofilt partnerskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Tilbake
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Ja og det er dette jeg ikke klarer å få til å stemme med den Gud jeg 'kjenner'. Han ville da vel ikke nektet noen å elske hverandre? Det blir bare helt feil for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ustabil
|
Nei, han nekter da vel ingen noen ting. Men han sier at de ikke skal "arve Guds rike". Med andre ord så kommer de ikke til "himmelen". De er syndere. Og derfor kan de ikke være prester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Paulus!
![]() |
#50 |
Personlig pessimist
|
Jesus sier til den kvinnen som skulle steines (etter at ingen fant seg verdig til å kaste første steinen) "Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort, og synd ikke mer fra nå av".
![]() |
![]() |
#51 |
Superduperaktiv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Superduperaktiv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Personlig pessimist
|
Ja, eller om han ble tatt i løgn, tenkte ondt om naboen, eller kjører for fort? Tviler på at han ville like å bli avsatt som biskop av den grunn. Som sagt, i guds øyne er alle syndere, og ingen bedre enn andre...
![]() |
![]() |
#54 |
Semiaktiv
Er det bare de som garantert kommer til himmelen som kan bli prester? Jeg vet om mange prester som jeg tviler på kommer inn i den himmelen de tror på. Kvarme blant annet.
![]() |
#55 |
inn i dimman
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Utrolig hvordan man plukker og mikser hva man skal følge av alt som står i bibelen - for der står det jaggu mye rart. Syns jeg har hørt noe om å selge alt sitt gods og gull for å følge Jesus....
![]() |
#56 |
Superduperaktiv
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Semiaktiv
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Tror disse reglene i bibelen hadde vært ganske annerledes hvis Jesus var skrivekyndig og selv kunne formidle skriftlig for ettertiden det han stod for.
![]() |
#58 |
Tilbake
Medlem siden: Feb 2007
![]() |
Det er ganske vanskelig dette. Hvem kommer til himmelen og ikke? Jeg er enig i at syndsbegrepet er viktig i kristendommen og at det i våre dager heller mer og mer mot en alt-er-lov-mentalitet. Men med alle de kravene som stilles for å kunne arve Guds rike i følge disse tekstene blir det jammen meg ikke lett å komme inn. For meg er Nådebegrepet det viktigste i kristendommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Superduperaktiv
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Og i tiilfelle noen skulle være i tvil, så har jeg ikke en døyt i mot homofile. Tvert i mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Superduperaktiv
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|