Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Kaffemaskin for dummies

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 11:25   #41
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaffemaskin for dummies

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

har nå bestilt kremfarget Citiz & Milk og 250 stk kapsler i blandet utgave. (Med en beholder som jeg ikke skal ha, jeg skal nemlig ha dem i en boks jeg allerde har stående på kjøkkenet.)

Kom med rapport når du har fått litt erfaring da! Ønsker meg også kaffemaskin, men tror mannen må overtales. Men jeg har bursdag snart, og da kan jeg ønske meg hva jeg vil Og får jeg det ikke, så er jeg så heldig å tjene mine egne penger, som jeg kan bruke som jeg vil En vinn vinn situasjon for meg.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 12:06   #42
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Er det store smaksforskjeller? De navnene sa meg ikke noe. Er det kaffebønnene som utgjør forskjellen, eller er det tilsatt ekstra smak? Kan man lage mocca?

Jeg rører ut en teskje Options kakaopulver i kaffen, eller hvis jeg skeier ut, et par ruter kokesjokolade, det syns jeg blir best til mocca. Har prøvd flere sånne sirupsmaksgreier, syns ingen av dem er spesielt gode.
Og lilla, sort eller brun kapsel, eller decaffinato intenso til kveldsbruk og for de som ikke skal ha for mye koffein.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 14:26   #43
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Video.
Her lager de latte macchiato da, så de tar melka først.
Men du ser opplegget.
Jeg lager latte med å ha i kaffen i glasset først, så melka over.

(Kilde: youtube.com)

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 16:08   #44
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Haha, der skjønte jeg fint lite! Men jeg fikk da en idé, så takk!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:34   #45
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Fikk jammen lyst å bestille slik maskin jeg og. Hvor kjøper man den billigst? Dette må da være tingen for meg som ønsker en kopp kaffe mens skolestarteren spiser frokost hjemme før vi haster hver vår vei?

Hva slags melk bruker dere til latte, forresten?

Gammel 25-08-11, 22:44   #46
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ideelt sett bruker man helmelk men det har vi sjelden i hus, så vanligvis bruker jeg bare vanlig lettmelk siden det er det vi drikker til vanlig.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:45   #47
Urie
Superaktiv

Medlem siden: Jun 2009
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Nespresso Citiz & Milk fås på elkjøp.no til 1695.
Jeg bruker vanligvis lettmelk til latte

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 22:52   #48
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Nettopp bestilt oss ei Nespresso Citiz & Milk. Gleder meg til den kjem. Men tar gjerne i mot tips til kva kapsel som passer best til kva bruk.

Gammel 25-08-11, 23:16   #49
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lenge holdt igjen på å kjøpe sånn maskin men blir jo bare mer og mer fristet av nok en kaffemaskin-tråd. Det er melkelageren som har holdt igjen men ser jo at den typen her gjør latten til en lek..
Tror jammen jeg skal ønske meg gavekort til jul og kjøpe en sånn.

Gammel 25-08-11, 23:22   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det er melkelageren som har holdt igjen men ser jo at den typen her gjør latten til en lek..

Nuvel. Jeg tror det ikke før jeg har prøvd det.

Nå har kaffen kommet. 250 kapsler fra Nespresso. Nå mangler jeg bare maskin. Den er visstnok sendt til Lefdal, ifølge en mail.

Gammel 25-08-11, 23:25   #51
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hm, den var både stilig og billig. Hvorfor lager den så dårlig kaffe?

Det er pulverkaffe.

Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 22:01   #52
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nå har vi fått maskinen! KOm i posten i dag!

Den ser litt teit ut på benken siden den er nokså lang. Den var mindre bred enn jeg trodde, men vi sliter litt med plassering. Vel vel.

Så har vi tatt hver vår koffeinfri lungo. Vi skal jo snart sove. Den hadde styrkegrad 3, men den var mye mer bitter enn hva vanlig kaffe er, synes jeg. Jeg har ikke prøvd melkeskummeren/ -steameren, eller hva det nå er, men den så enkel ut å rengjøre. Skyller man den bare i varmt vann, altså?

Jeg skal prøve å lage latte i morgen. Det var ikke plass til mye melk i den beholderen. Hvor mye melk beregner man på en gjennomsnittlig latte?

Kan man bruke rismelk eller havremelk? Har ei allergisk venninne.

Gammel 30-08-11, 22:47   #53
Urie
Superaktiv

Medlem siden: Jun 2009
Urie er litt kulUrie er litt kul
Standard

Jeg har prøvd å lage latte med rismelk og det ble ikke særlig vellykket.
Det gikk mye bedre med soyamelk med vaniljesmak.

Urie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 22:57   #54
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Hyacinth: Blei det Citiz and Milk på deg og ? Fekk i alle fall mi maskin i dag. Me har ikkje testa den enno, men den får nok prøvd seg i morgon. Angåande melkesteameren så er det merka inni kor mykje melk du skal ha oppi. Avhenger av kva type kaffi du skal lage deg.

Gammel 30-08-11, 23:01   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Hyacinth: Blei det Citiz and Milk på deg og ? Fekk i alle fall mi maskin i dag. Me har ikkje testa den enno, men den får nok prøvd seg i morgon. Angåande melkesteameren så er det merka inni kor mykje melk du skal ha oppi. Avhenger av kva type kaffi du skal lage deg.

Jepp! Citiz and Milk. Jeg så det var et merke inni. Jeg skjønte ikke før nå hva de to små dingsene er til. Jeg får prøve den i morgen. I dag drakk vi bare vanlig kaffe. Det var mannen som testet den, jeg har ikke prøvd. Får litt angst av sånne nye ting og vil aller helst at det bare skal lage selg selv...

Gammel 30-08-11, 23:04   #56
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Standard

Les litt i bruksanvisningen. Sto ein del lurt der.

Gammel 30-08-11, 23:29   #57
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

De "dingsene" oppi melkesteameren er nok vispen. Den er festet med magnet og skal sitte i bunn. Om du skal ha latte, ta for all del ut vispen. Til latte brukes melk opp til øverste merket. Om du kjører igang med vispen oppi, får du kjøkkenbenken full av melkeskum. :btdt:

Vispen i, og melk til nederste merket gir fantastisk cappuchino skum.

Gammel 31-08-11, 08:49   #58
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

De "dingsene" oppi melkesteameren er nok vispen. Den er festet med magnet og skal sitte i bunn. Om du skal ha latte, ta for all del ut vispen. Til latte brukes melk opp til øverste merket. Om du kjører igang med vispen oppi, får du kjøkkenbenken full av melkeskum. :btdt:

Vispen i, og melk til nederste merket gir fantastisk cappuchino skum.

Takk! Har laget meg latte nå. Så ikke helt ut som på kaffebar, men den smakte like godt. Jeg er livredd for å ta feil visper, ja, så jeg styrte litt med det og de knappene...

Brukte espresso til latten, men i bruksanvisningen står det at man skal bruke lungo? 1/2 lungo og 1/2 varm melk. Synes det hørtes litt lite ut. Brukes ikke espresso til latte?

Latten passet perfekt til Green Gate-koppene mine.

Gammel 31-08-11, 09:46   #59
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Har laget meg latte nå. Så ikke helt ut som på kaffebar, men den smakte like godt. Jeg er livredd for å ta feil visper, ja, så jeg styrte litt med det og de knappene...

Brukte espresso til latten, men i bruksanvisningen står det at man skal bruke lungo? 1/2 lungo og 1/2 varm melk. Synes det hørtes litt lite ut. Brukes ikke espresso til latte?

Latten passet perfekt til Green Gate-koppene mine.

Jeg bruker 1 espresso til latte/cappuccino.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-11, 10:01   #60
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bruker bare espresso jeg. Stor kopp til kaffe, liten til latte etc.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:55.