Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjemmelaget smør med bi-smak

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 17:00   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmelaget smør med bi-smak

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Damn, we're good, Floksa!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 17:04   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva betyr egentlig å ha høyt celletall? Når vi først er i gang med å spørre om sånne kuting.

Gammel 24-08-11, 17:07   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt skeptisk til å kjerne smør av melk som har høyt celletall. (Har dere mye klassemelk? ) Men jeg ville prøvd følgende: Jeg ville prøvd å syrne melken og kjernet rømme i stedet. Jeg ville prøvd med mer salt. Jeg ville kjernet til all væske var ute av smøret. Jeg ville kjernet ganske langsomt for at væsken skulle slippe.

Gammel 24-08-11, 17:08   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Men hva betyr egentlig å ha høyt celletall? Når vi først er i gang med å spørre om sånne kuting.

Sikker på at du egentlig vil vite det?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 17:08   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

@Adrienne: Celletall handler om brystbetennelse, egentlig.

http://storfehelse.tine.no/7041.cms

Sitat:

Det såkalte celletallet angir antall celler per milliliter melk. Melk inneholder alltid et visst antall celler; hvite blodceller og avslitte jurceller. Kua mobiliserer hvite blodlegemer fra blod til melk ved en infeksjon eller ved en fysisk belastning for å forsvare seg (betennelsesreaksjon) Det er disse cellene som bidrar til økt celletall. Det finnes ingen klar celletallsgrense for når vi kan si at kua har mastitt. En synlig mastitt vil som oftest være forbundet med celletall godt over en million celler per ml, men en skjult mastitt kan ha celletall fra 100 000 celler/ml til over en million.

Celletallet er et dynamisk tall som stadig endrer seg. Celletallet for ei ku varierer igjennom laktasjonen ved at det er høyere ved kalving og i de først 1-3 ukene, lavere i midt laktasjon og noe høyere mot avsining. I tillegg kan brunst, sykdom, stress og fysiske påkjenninger på juret føre til forhøyet celletall i perioder. Denne forhøyelsen er størst hos kyr som står med skjult mastitt. Under selve melkingen varierer også celletallet. En formelkingsprøve har et høyere celletall enn en prøve tatt ut midt under melkingen og celletallet stiger igjen mot slutten av melkingen. På grunn av celletallsdynamikken er informasjonen fra en enkelt celletallsmåling begrenset fordi det kun er et øyeblikksbilde og beslutninger tatt på grunnlag av en enkel celletallsmåling kan bli en dårlig avgjørelse. Vurdering av kuas fremtid bør alltid basere seg på gjentatte celletallsmålinger.

Gammel 24-08-11, 19:27   #6
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden skriker etter emneord.

Gammel 24-08-11, 19:29   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Denne tråden skriker etter emneord.

Jeg får bare lage to!

Gammel 24-08-11, 17:10   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke peiling på det du spør om, men jeg følte likevel et behov for å fortelle at i den forrige barnehagen jeg jobbet i så laget vi smør. Veldig kult og morsomt, og fasinerende for ungene

Gammel 24-08-11, 17:17   #9
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg er litt skeptisk til å kjerne smør av melk som har høyt celletall. (Har dere mye klassemelk? ) Men jeg ville prøvd følgende: Jeg ville prøvd å syrne melken og kjernet rømme i stedet. Jeg ville prøvd med mer salt. Jeg ville kjernet til all væske var ute av smøret. Jeg ville kjernet ganske langsomt for at væsken skulle slippe.

Ja, vi har mye klassemelk (det er et forbannet problem og jeg fikk nettopp sms med siste analysen og der var det på 360, hvilket betyr at jeg må begynne med spannmelk, speneprøver osv. Selv om noe kan spores tilbake til to kyr med piggtrådskade, så må vi inn med ekstraordinære tiltak for å ikke få stopp. Faens dritt altså! )

Fløten min er tykk at jeg ikke får til å syrne den. I allefall ikke på noen måte jeg har prøvd? Og det er dumt, for rømme er anvenlig til mer enn fløte...

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er en indikasjon på at juret prøver å reparere seg/ beskytte seg mot noe.
Da øker antall hvite blodlegemer i melka.
Det kan være alt fra en baktriell infeksjon, til at kua har ubalanse i vomma(magen) eller smerter i en fot. Som oftest betyr det bakterier, altså mastitt men man kan ha høyt celletall uten mastitt.

Gammel 24-08-11, 23:43   #10
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ja, vi har mye klassemelk (det er et forbannet problem og jeg fikk nettopp sms med siste analysen og der var det på 360, hvilket betyr at jeg må begynne med spannmelk, speneprøver osv. Selv om noe kan spores tilbake til to kyr med piggtrådskade, så må vi inn med ekstraordinære tiltak for å ikke få stopp. Faens dritt altså! )

Ikke sant det er herlig når man må teste hele flokken?

Vi slet med bismak på melka en gang, og holdt på å måtte tømme tanken pga det. Men vi fant jo ikke ut hvilken ku, uansett hva vi gjorde.

Jeg glemmer aldri den kvelden, når jeg, eksen og begge ungene drakk varm melk fra engangskopper i fjøset, for å finne ut om vi kunne kjenne forskjell Det gjorde vi. På nest siste av 25 kyr

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 00:31   #11
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Vi slet med bismak på melka en gang, og holdt på å måtte tømme tanken pga det. Men vi fant jo ikke ut hvilken ku, uansett hva vi gjorde.

Jeg glemmer aldri den kvelden, når jeg, eksen og begge ungene drakk varm melk fra engangskopper i fjøset, for å finne ut om vi kunne kjenne forskjell Det gjorde vi. På nest siste av 25 kyr

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 00:35   #12
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Jeg ser det for meg

Gammel 24-08-11, 17:12   #13
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Men. Hvordan kan man vite at den ene jurdelen () har mindre melk enn de andre?

Gammel 24-08-11, 17:18   #14
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Men. Hvordan kan man vite at den ene jurdelen () har mindre melk enn de andre?

Man er synsk

Gammel 24-08-11, 17:26   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Man er synsk

Jammen altså. DET er ikke et svar jeg uten videre kan godta. Faktisk.

Gammel 24-08-11, 17:32   #16
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Slutter aldri å fasineres over Hariets kunnskapsspekter!

Sist redigert av era : 24-08-11 kl 17:45.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 17:39   #17
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du må vel ned på celletallet uansett for å få levert elitemelk, du får sette inn støtet der. Kukontrollen og jodflaska neste?

Gammel 24-08-11, 17:47   #18
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Du må vel ned på celletallet uansett for å få levert elitemelk, du får sette inn støtet der. Kukontrollen og jodflaska neste?

100% elitemelk er det lenge siden vi har hatt (2009 sier tallene) og med 360 nå så rykket vi vel ned på 3.klasse. Rådgivertjenesten er selvfølgelig inne i bildet og jeg må vel ringe i morgen og få tatt ny prøve da, for å se om det faktisk er skadene ( 2 avrevne patter ) som har gitt celletalls hoppet og for å få noen gode råd. Joddypping er jeg ingen fan av, med mindre det er påvist bakerieelt. Hos oss er det som regel andre ting som gir celletallet, hvilket er noe dritt, for diffust celletall er mye vanskeligere å gjøre noe med

Gammel 24-08-11, 22:08   #19
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

100% elitemelk er det lenge siden vi har hatt (2009 sier tallene) og med 360 nå så rykket vi vel ned på 3.klasse. Rådgivertjenesten er selvfølgelig inne i bildet og jeg må vel ringe i morgen og få tatt ny prøve da, for å se om det faktisk er skadene ( 2 avrevne patter ) som har gitt celletalls hoppet og for å få noen gode råd. Joddypping er jeg ingen fan av, med mindre det er påvist bakerieelt. Hos oss er det som regel andre ting som gir celletallet, hvilket er noe dritt, for diffust celletall er mye vanskeligere å gjøre noe med

AU! Dakar kua.

Sånn ellers: Fine, fine tråden!

Gammel 24-08-11, 17:45   #20
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Kukontrollen

Emneord
inseminør, kukontroll, kuleleddet dukkeforum, kumøkk, kuting, porrig, propping, romvesen, sie jur

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.