Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 21:43   #1
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Høytlesningsbok for fjerdeklassing?

Jeg synes forresten det er et poeng å ikke bare lese klassikere fra egen barndom til ungene. Noen er jo udødelige, men barnebøker speiler ofte sin tid, så bra bøker av nyere dato kan være vel så aktuelle for ungene. Her i huset satser vi på fin blanding, noe nytt og noe gammelt.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 21:44   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Jeg synes forresten det er et poeng å ikke bare lese klassikere fra egen barndom til ungene. Noen er jo udødelige, men barnebøker speiler ofte sin tid, så bra bøker av nyere dato kan være vel så aktuelle for ungene. Her i huset satser vi på fin blanding, noe nytt og noe gammelt.

Jepp, det er jeg veldig enig i. Og jeg tar gjerne mot tips om bøker fra alle tidsaldre, for å si det sånn.

Og siden "Kabang!" er helt ny og kanskje ikke mange kjenner til den, kan jo den telle som mitt eget tips tilbake til alle dere. (Det er samme forfatter som skrev "The curious incident of the dog in the night-time", som jeg likte så godt for et par år siden, det var derfor jeg fant på å kjøpe den.)

Gammel 24-08-11, 21:45   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda: Frendeløs er tidvis skrekkelig sørgelig, ja, så den kan sikkert være litt uggen å høytlese, hvis man er av sorten som får klump i halsen. Det er også mulig han er litt liten ennå. (Jeg har drn i hylla, men har ikke lest den for Frøkna ennå.)

Lille Lord Fountleroy er derimot både handling og spenning, så den kan kanskje gå.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 22:05   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda: jeg leste Good night, Mister Tom for bare et år siden, eller så, og den passer nok for litt eldre barn, først og fremst, synes jeg også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-11, 07:31   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk for masse fine forslag, alle.

Gammel 27-08-11, 01:48   #6
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sigbjørn Mostue fenger fjerdeklassingen og pappaen her i huset. Jeg har ikke lest det selv (for jeg får ikke nærme meg det rommet ved leggetid, for det er deres bøker nemlig!), men det er tydeligvis såpass spennende at jeg må inn og minne pappaen på at poden skal på skolen om morgenen og at det er på tide å slutte å lese når klokka nærmer seg 21.30.

De har så langt lest:
Den siste magiker I (bok nr II kommer senere i høst og heter Belz og Ebub)
Gravbøygen I
Nissedreperen II
Og i vente har de:
Krakens gap III

Her er det som står om den første boka de leste av denne forfatteren:
Forlaget skriver om denne boka:
Simen, en helt vangli gutt fra Kløfta, får livet snudd på hodet da han er med på å knuse ei rute i det falleferdige huset til "Indianer'n" - en av stedets originaler. Under flukten faller Simen og skader seg. Da han våkner, befinner han seg i stua til den gamle mannen, med hjernerystelse og ødelagt ankel. Interiøret står slettes ikke i stil med husets ytre. Her er det gamle bøker fra gulv til tak og spennende gjenstander fra alle verdenshjørner. Den gamle mannen helbreder Simen på uforklarlig vis, og røper en hemmelighet som overgår enhver fantasi: Han er en ekte magiker! Og ikke bare det, han er den siste magiker, som vokter hemmeligheter så store at de for enhver pris ikke må havne i gale hender.
Simen blir tilbudt opplæring i magiens fantastiske verden. Men noen mystiske, svarte biler skygger dem, og mørke krefter begynner å vise seg. Simen blir snart stilt overfor trusler bokstavelig talt av en annen verden.
Den siste magiker er første bok i en ny, nervepirrende trilogi fra forfatteren bak den prisbelønte serien Alvetegnet.

Gammel 27-08-11, 09:49   #7
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Konkyliebæreren av Chitra Banerjee Divakaruni, er en bok jeg har tenkt å ta fram snart. Det er fantacy, i indisk miljø. Har lest den tidligere og husker den godt.

Tror det er flere bøker i serien, men vet ikke om de andre har kommet på norsk ennå.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.