|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
villende
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg snakker ikke om enkeltpersoner. Jeg er enig med HI at man vel på et eller annet tidspunkt vil måtte forholde seg til om man mener det er å vise godt lederskjønn å bli med båten. At alle på øya ønsket å berge eget liv har jeg full forståelse for og jeg klarer ikke se for meg annet enn at jeg hadde vært med den båten selv, hadde jeg vært der, med mindre barna mine befant seg et annet sted på øya. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forventninger til politiske ledere
Men vet vi egentlig noe om hans muligheter til å lede noe som helst i den kaotiske situasjonen som oppsto på Utøya?
![]() |
#43 |
Passiv
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereDet var ikke noen heltegjerning å dra. Jeg hadde nok dratt jeg og. Men å skal jeg ikke påberope meg å greie å tenke på helhet og andre om det står om livet mitt heller. En statsleder bør nok ha den egenskapen, kjenner jeg. Dog trenger ikke feks en kulturminister å være noen helt, så vi kan fint ha EP med oss videre. |
![]() |
![]() |
#44 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg står fast på at jeg mener at det var folk på utøya som viste bedre lederegenskaper enn andre. Jeg mener også at det er stor forskjell på hva landets statsminister og ref Eric skal foreta seg i en slik situasjon og hva lederne på en øy med ungdommer bør foreta seg når en krise oppstår.
![]() |
#45 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereMen emenr dere politiske ledere generelt burde kurses i hva som er lurt å gjøre i enhver tenkelig krisesituasjon med fare for eget og andres liv?
![]() |
#46 |
villende
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg kjenner jeg er enig med Mindy i at det gir en alt for stor bismak å drøfte dette videre. Vi får uansett ikke omgjort det som har skjedd, og den eneste som bør og skal stilles til ansvar er den som utførte handlingene. Ingen, absolutt ingen, andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Passiv
|
![]() Sv: Forventninger til politiske lederePelle - jeg mener de ikke skal kurses i evt terrorteknikk. Jeg tenker at det mer er en egenskap man har naturlig om man redder eget liv først og fremst, eller om man prioriterer samfunnet ellers. Begge deler er moralsk helt kosher. |
![]() |
![]() |
#48 |
villende
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereOg kanskje jeg kan gå inn i diskusjonen på et senere tidspunkt, men nå er det alt for nært. Og de som sørger og har det vondt bør få ha dette i fred, uten å måtte forholde seg til hva andre mener burde eller ikke burde vært gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Passiv
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereForøvrg er det en viktig ting - EP var ikke statsminister. Han var leder i auf. Det er et ganske lite vesentlig verv, tross alt. I en krise er det naturlig at han først og fremst er sin person. Om han nå hadde vært konge eller statsminister så kan dethende det ville gjort at han hadde handlet annerledes. Det vet vi jo ikke. |
![]() |
![]() |
#50 |
Unik
Under krigen stakk ihvertfall de viktigste lederne til UK.
![]() |
#51 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereLa meg illustrere hva jeg mener med lederegenskaper og det å ta ansvar med et eksempel fra mitt eget liv. Jeg var ni, lillesøsteren min tre og vi var dammen med søskenbarna våre på syv og fire på hytta. I fire var alene nede på bryggen, med redningsvester på (gode, gamle dager, de det skrives om instatusoppdateringene på fjesboka.
![]() |
#52 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg vil at vi fortsatt skal ha fredelige politiske ledere i Norge. Å rømme fra en øy der en fyr går amok med automatvåpen er kanskje ikke heroisk, men man overlever. En død leder er ikke mye tess.
![]() |
#53 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereI aftenposten for litt siden var det en av lederne i Telemark bataljon som hadde en artikkel om hendelsen på Utøya, og spesielt om politiets innsats. Han skrev at for vanlige mennesker så er det rent instinkt å flykte fra skudd, og det strider mot det meste i kroppen vår å gå mot skuddlinjen. Han forklarte noe om den opptreningen som skal ligge i bunn for å klare å trosse de instinktene vi som mennesker har, og gå inn i skuddlinjen. Dette handlet egentlig om politiet og de første politimennene som kom til stedet, hvordan det var veldig forståelig at de ikke hev seg i første og beste båt ut til Utøya. Jeg tenker at det samme gjelder jo de som var på Utøya som prøvde å komme seg derfra fortest mulig.
![]() |
#54 |
Tittel og tittel....
|
![]() |
#55 |
Unik
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereMM; det der blir jo noe helt annet. Noe kunne jo faktisk gjøres, ikke fare for eget liv og hendelsen (falle i vannet) var ikke sjokkerende utenkelig.
![]() |
#56 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereSelvfølgelig er det noe helt annet. Og jeg forsøkte med vilje å få fokuset over på noe helt annet. Jeg synes spørsmålene i HI er interessante, men synes det er fryktelig ubehagelig å diskutere det med fokus på Utøya-tragedien.
![]() |
#57 |
Borte
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereVi er født og oppvokst i et land der vi aldri har trengt å forholde oss til faren for å bli massakrert og der de færreste har opplevd dødsangst. Jeg syns ikke man kan forvente noe som helst av noen som helst av dem som var på Utøya. Ingen der hadde noen oppskrift på riktig reaksjon i den helt uvirkelige og absurde situasjonen de var i. Hvilke ungdomsledere i Norge har noensinne hatt plikt til å bøte med livet for å redde andre i sin lederfunksjon? Jeg tror at AUF-lederen og mange av de andre lederne og deltakerne sliter voldsomt med disse tankene i etterkant, og det mener jeg at de ikke skal trenge. Ingen kunne gjort noe for å stoppe massedrapet og den eneste ansvarlige er den som utførte drapene.
![]() |
#58 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Det går vel nesten ikke an å diskutere dette foruten om Utøya. Det er ikke ofte vi får testet ut om politiske ledere har disse naturlige medfødte lederegenskapene som du sikter til.
![]() |
#59 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg leste artikkelen til FrP-dama da den først sto i TB og syntes kommentaren om Pedersen var ufin og langt under beltestedet.
![]() |
#60 |
villende
|
![]() Sv: Forventninger til politiske ledereJeg klarer visst ikke helt å gi slipp på diskusjonen... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|