|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: VanskeligJeg bestemmer hva jeg synes er greit for mine barn. Ja, her om dagen sto det tre barn inne i min gang, alle tre med godteri - dattern min var nummer fire - de kom for å spørre om det var gluten i godteriet eller om Sandra også kunne få... Svaret jeg ga? Spiller ingen rolle om det er gluten eller ei, det er tirsdag, ikke lørdag. Hva betyr det hos oss? Ikke godis. Punktum.
![]() |
#42 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vanskelig
Kjenner igjen mye av dette, og et slikt opplegg funker fint her i huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
anglofil
![]() Sv: VanskeligAltså, bare for å presisere. Frukt på kino er selvfølgelig greit. Jeg selv har faktisk alltid med meg frukt eller annen sunn snacks på kino som vesla selvfølgelig bare må forskyne seg med så mye hun vil. Men jeg så for meg et scenario der et barn må sitte å spise oppskjært medbrakt frukt mens kompiser sitter med popcorn og annet snop. Det blir bare for ekstremt i mitt hode og bare trist.
![]() |
#44 |
By the Sea
|
![]() Sv: VanskeligDet er mulig andre er på kino mye oftere enn oss. Vi er på kino annenhver måned ca. og popcorn og brus er definitivt en viktg del av hele kino-opplevelsen for mine barn. Jeg synes ikke vi skal frarøve barn det positivt stemningsskapende rollen mat kan ha. Det å manisk gumle smågodt sammen med venner hver ettermiddag tror jeg verken er positivt eller nødvendig for noen, men om jeg skulle insistert på vann hjemmefra og ikke noe popcorn de sjeldne gangene gutta er på kino ville nok bltt like grinete som jeg ville blitt om noen hadde bestemt at ost og kjeks på en vinkveld måtte droppes. Og vinnen også, i grunnen. Det fikk holde med vann. Jeg fikk da være mer enn fornøyd med anledningen til å skravle med venner? Det kan da ikke være nødvendig å tylle i seg vin og spise masse ost av den grunn??
![]() |
#45 |
anglofil
![]() Sv: VanskeligDet å spise popcorn på kino for vesla er en like "integrert" del av hele opplevelsen som det var for meg å spise m sjokolade på kino da jeg var liten.
![]() |
#46 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Eller sitrondrops som gjorde at man ble helt sår i ganen etter kinoen. Isbre var også en kinoklassiker. :sporer av: |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: VanskeligDu har fått mange gode svar her.
Festlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: VanskeligSjokolade hver forballkamp var nå en merkelig skikk. Her deler fotballgruppa ut gratis frukt i forbindelse med fotballkamper (hjemmekampene på "vår" bane). I løpet av utesesongen har vi kjøpt is en gang. Mange kjøper is eller brus hver gang, men mange gjør det ikke.
![]() |
#49 |
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() Sv: VanskeligJeg er sikkert "blessed" for mine barn liker vann bedre enn brus - 7-åringen ville ikke valgt brus på kino fremfor vann. Vannet velger hun fra "brusskapet" i kiosken på Kinoen. Så, brus trenger da ikke gjøre hele kinoopplevelsen for noen.
![]() |
#50 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: VanskeligDet er stor forskjell på barn. I noen familier kan man ha snop stående fremme uten at noen blir fristet, og da er det jo en smal sak. Men det finnes også barn som er veldig opptatt av kaker og søtt, og som også har stor appetitt på det. Vi hadde med oss en barn på ferie i år som var opphengt i hva som fantes i skuffer og skap, som ofte lurte på når de kunne få is/saft, og som måtte stoppes etter å ha spist dobbelt så mye som våre to, og fortsatt ville ha mer. Jeg syntes det var kjempevanskelig, spesielt med tanke på at det var en jente i en alder hvor vekt og kosthold kan føles som et minefelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er fullt klar over det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, du kunne nektet han smil og kake på cafè, og det er du som bestemmer, så det hjelper vel ikke så mye at andre forteller hva de gjør? Jeg ville nok ikke kjøpt godteri til ungene etter en fotballtrening, men det vanker ofte vafler/brus når det er turneringer i helgene og jeg synes ikke det gjør så mye. Det er mange uker det er bursdag på tirsdag og is på torsdag hos oss også, og jeg lever fint med det. Jeg tenker at du har tre valg: |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Rockesøster
|
Ja, det er rimelig å nekte han det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Her er besteforeldre og kompis besøk helt klart en stor del av hverdagen... Samme med fotballen, bursdager og feiringer - det glir veldig i ett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Om du sendte med gutta med andre foreldre, ville du også da sagt nei? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Jeg har ikke problemer med å bestemme, jeg klarer bare ikke helt å se om jeg er urimelig streng, eller om jeg faktisk burde være det. Jeg har aldri vært mamma før, så ikke alltid så lett å vite hva som er det lureste - ofte kan jo ting man gjør i beste mening, ende med helt motsatt av hva man ønsket.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Ja, sånn er jeg også. Jeg har intet søtbehov lenger fordi jeg ikke spiser kaker/is og diverse med sukker |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: VanskeligMen Nip, får alle andre, eller mange andre?
![]() |
#59 |
Rockesøster
|
Årsaken til at du får småfrekke svar er (i alle fall fra min side) måten du fremlegger dette på, gang etter gang. Ikke alltid like direkte,- men det skinner gjennom at du synes at andre skal endre på sine kostvaner, i alle fall når gutten din skal serveres. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
By the Sea
|
...min yngste liker heller ikke brus, han foretrekker også vann.
![]() |
|
|