|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du husholdningsbudsjett? | |||
Ja, og synes det er veldig praktisk |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 31,00% |
Ja, men ser ikke egentlig poenget |
0 | 0% |
Nei, men kunne ha trengt det |
26 | 26,00% |
Nei, det vil bare være merarbeid uten oppside |
43 | 43,00% |
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Har ikke. Men denne måneden har jeg startet 1-2 uker-handling og sparer på alt av kvitteringer for å se hva som faktisk går med til nødvendigheter. Jeg er jo ganske fersk alenemor i praksis, så det er litt ekstra viktig for meg å holde styr på utgiftene.
![]() |
#42 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Hva menes med husholdningsbudsjett da? Vi har budsjett. Men det er ikke så veldig detaljert, det er mer hvor mye som går til lån, sparing, barnehager, antatt inntekt inn mm. Og at det legges inn hvis noe skal settes av til ferie etc. Så har vi en sum satt av til mat, en til klær og en til diverse. De tre postene er ganske interessante å holde øye med. Vi har ikke struktur nok i oss til å se sånt uten å få tallene ut i skjemaform.
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012 Sist redigert av Katta : 28-10-11 kl 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?
Vi kjøper nok mer ting vi ikke trenger om vi ikke har budsjett, ja. Type mer impulshandling på klær/DVD/tegneserier/spill osv. Budsjett er bevisstgjøring. For oss er det også lurt å ha et tak på matbudsjettet, da er det lettere å spare litt på Rema. Spise billigere middager innimellom, bruke rester. Dessuten hjelper budsjettet oss til å sette av buffer til de "usynlige" utgiftene på hus, helse og bil. Vi setter av hver måned, så det ikke kommer som noe sjokk når det dukker opp sjeldnere regninger, som verksted eller årsavgift.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er et viktig poeng i denne sammenhengen Sist redigert av m^2 : 28-10-11 kl 10:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Jeg har aldri hatt det. Hadde en tanke om at jeg må lage meg et når jeg nå er alene, men jeg ser at trenden fra tidligere i livet holder seg. Jeg går pent i pluss og legger meg opp penger. Så da surfer jeg videre på overslaget i hodet og sunn fornuft, for jeg orker ikke legge tid på det akkurat nå.
![]() |
#47 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Nei, men vi har hatt det i perioder der vi har følt at vi ikke ante hva som rant ut og til hva, og da vi lurte om vi hadde råd til det ene eller det andre.
![]() |
#48 |
Mother of Dragons
|
Vi pleier å ha budsjett, men hvor detaljert det er kommer an på økonomisk situasjon i den og den perioden. Da vi bodde i leilighet hadde vi svært god råd og budsjettet var ikke-eksisterende, det gikk helt greit rundt. Så kjøpte vi dyrt hus og gikk ned i lønn et par år, og da er det mer et cashflowproblem, at vi vet hva vi bruker penger på, og må prioritere hva som skal kjøpes fra måned til måned.
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
Budsjettet hjalp oss med å se om det var rom for fritt forbruk av caffe latte, dyr eller billig ferie, oppussingsoppstart eller en pause, raust shoppingbusjett eller snu bunken i skapet, osv.
![]() |
#50 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Nei, det hadde ikke vært kostnadseffektiv bruk av tid, tror jeg.
![]() |
#51 |
maler
|
Hm. Hos meg er alt relativt. Det hjelper å se hvor mye jeg bruker på ting og tang. Det er ofte slik når jeg kjøper noe nytt at jeg evt kunne ha forskjøvet det til neste måned hvis jeg har brukt for mye så langt i måneden. Og hvis jeg forskyver på et følt behov, hender det til og med at behovet blir borte. For eksempel ved at været endrer seg eller jeg finner noe etter de to store som kan brukes. "Trenger" er relativt. Og hvis poden for eksempel virkelig trenger nye sko og det er lite penger, kan det medføre at det ikke er rom for fullt så bra mat i helgene resten av måneden. Så jo, det hjelper meg å følge med. Men det er ikke så veldig detaljert dette budsjettet vårt. Vi har nok også begge i oss å kunne bli ufornuftige og miste oversikten hvis vi ikke følger godt nok med.
![]() |
#52 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Svarte akkurat i den andre tråden fordi jeg også reagerte på at så mange hadde budsjett, og nei- vi har ikke. Jeg er ingen tallperson, og ville mest sannsynlig begynt å gråte hvis noen plasserte et regneark foran meg :innrømmer: men har noenlunde kontroll på hva som går inn og ut og så setter vi av litt penger hver månded slik at vi har litt å ta av hvis en krise skulle oppstå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Ja, vi har et budsjett som viser hva som skal settes av til variable utgifter, og hvem som betaler hva, og sparer hva.
![]() |
![]() |
#54 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Det er her jeg føler at vi har noe å vinne på et budsjett. For å si det slik, det har aldri blitt kjøpt en bukse her fordi en annen var utslitt. Klær, bortsett fra kanskje ull, blir ikke utslitt hos oss. Til det har vi for mye. Dessuten, det er pinlig å si det, aner jeg ofte ikke hva ting koster i matbutikken, vi kjøper det vi lyster, og mer til. Noe sier meg at utgifter til dill og dall blir ganske mye. Et blad til mor, en aktivitetsbok til barna, en film, osv osv. Jeg blir rett og slett litt kvalm over hvor mye penger vi bruker til husholdning og en bevisstgjøring på dette vil gjøre det lettere å kutte ut sløsingen. Trur eg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ja. Hvis vi har lite penger en måned fordi vi har brukt for mye på andre ting, så går jeg ikke til frisøren akkurat da. Er det ekstra trangt, så trenger jeg jo ikke kjøpe den parmesanen heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Da må du i tillegg til budsjettet først kjøre et regnskap og DET er skummelt det!!! Jeg la inn et helt år i utgifter og klassifiserte det i forskjellige bolker og fikk litt sånn hakeslepp over hvor pengene egentlig går. Men når jeg da lagdre budsjett var det mye greiere å budsjettere med at det faktisk er sånn (veldig store matutgifter) og da slippe å gå over hver eneste mnd og med dårlig samvittighet og evt. på bekostning av noe annet på toppen av det hele lsm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?I vår verden betyr budsjett egentlig bare økonomisk oversikt. Det er ikke så skummelt - snarere tvert imot.
![]() |
#58 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Det er nettopp det jeg har tenkt til. Et regnskap over hvor alle pengene går, ned til hver minste lille ting. Gjorde det en gang i "ungdommen" og fikk sjokk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Vi er ikke så gode på skriftlig budsjett. Men diskuterer og har mål for de ulike utgiftene. Mat får ikke være større enn x.xxx,- da ser vi på hva vi kjøper.
![]() |
#60 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?Vi har ikke budsjett og har det vel ganske greit økonomisk selvom jeg går ned ganske mye i lønn nå som jeg er i perm. Vi setter inn en ganske stor andel av lønna vår på en felleskonto hver måned og på denne er det 5-10' i pluss hver måned. Disse pengene bruker vi til ekstra nedbetaling på lån. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|