Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du husholdningsbudsjett?
Ja, og synes det er veldig praktisk 31 31,00%
Ja, men ser ikke egentlig poenget 0 0%
Nei, men kunne ha trengt det 26 26,00%
Nei, det vil bare være merarbeid uten oppside 43 43,00%
Deltakere: 100. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-11, 10:23   #41
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: Har du husholdningsbudsjett?

Har ikke. Men denne måneden har jeg startet 1-2 uker-handling og sparer på alt av kvitteringer for å se hva som faktisk går med til nødvendigheter. Jeg er jo ganske fersk alenemor i praksis, så det er litt ekstra viktig for meg å holde styr på utgiftene.

Gammel 28-10-11, 10:27   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva menes med husholdningsbudsjett da? Vi har budsjett. Men det er ikke så veldig detaljert, det er mer hvor mye som går til lån, sparing, barnehager, antatt inntekt inn mm. Og at det legges inn hvis noe skal settes av til ferie etc. Så har vi en sum satt av til mat, en til klær og en til diverse. De tre postene er ganske interessante å holde øye med. Vi har ikke struktur nok i oss til å se sånt uten å få tallene ut i skjemaform.

Så har vi jevnlige møter for å se om vi når målene våre, og vi har et møte rundt nyttår hvor vi bestemmer oss for hva vi skal bruke penger på og ikke året etter. Og hvor mye vi må sette av til faste og mindre faste utgifter hver måned. Dette har faktisk fått oss fra å ha svært dårlig kontroll, men berge pga ok inntekt til å ha god kontroll over egen økonomi. Det er en fin ting for min psyke.

Sist redigert av Katta : 28-10-11 kl 10:53.
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:35   #43
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Eller er det sånn at de fleste kjøper mange ting de ikke trenger og at et budsjett gjør at man lar være å kjøpe de tingene?

Vi kjøper nok mer ting vi ikke trenger om vi ikke har budsjett, ja. Type mer impulshandling på klær/DVD/tegneserier/spill osv. Budsjett er bevisstgjøring. For oss er det også lurt å ha et tak på matbudsjettet, da er det lettere å spare litt på Rema. Spise billigere middager innimellom, bruke rester. Dessuten hjelper budsjettet oss til å sette av buffer til de "usynlige" utgiftene på hus, helse og bil. Vi setter av hver måned, så det ikke kommer som noe sjokk når det dukker opp sjeldnere regninger, som verksted eller årsavgift.

Om vi ikke hadde budsjett, hadde vi nok i større grad hatt følelsen av at vi kunne ta oss råd til det ene og det andre, og da hadde vi ikke greid å nå de langsiktige økonomiske målene våre.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:38   #44
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg unngår å handle når jeg er sulten. Da kommer jeg alltid hjem med masse greier vi strengt tatt ikke trenger.

Gammel 28-10-11, 10:42   #45
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har to greie inntekter og en balansert livsstil når det kommer til pengeforbruk.

Dette er et viktig poeng i denne sammenhengen
Da jeg var gift hadde og var i samme situasjon hadde vi en sånn grei oversikt, kjøpte stort sett det vi trengte og det gikk helt greit rundt lsm, bortsett fra noen få uenigheter.

Nå som jeg er alene - selv om jeg har grei økonomi, er totalbufferen per måned mye mindre og det gjør det jo mye viktigere å ha et budsjett som gjør at jeg er helt sikker på at det skal gå rundt. Denne måneden måtte jeg f.eks ha nye vinterdekk til 5800 fordi jeg punkterte i april og byttet rett til sommerdekk, i september røyk bremsene på bilen til 12500, så fikk jeg etpar parkeringsboter til 1200, jeg må kjøpe nytt dusjkabinett fordi det gamle røyk, advokaten skal plutselig ha 5-6000 for det har vært noe mikk med eksen, en avføringsprøve ift lillegutts mageproblemer som skal sendes til USA koster 4500, og logopedtime til lillegutt 900,- i uka i påvente av evt. vedtak om at HELFO dekker det osv.

Da vi var to var overskuddet per måned større, så da kunne vi tatt slike utgifter nærmest på lønnsoverskuddet alene. Eller hvertfall av bufferkontoen, som bygde seg greit opp. Som alenemamma med stort lån er det vanskelig å arbeide seg opp noen bufferkonto, og det er liksom noe ekstra nesten hver eneste måned... som spiser av de pengene som _skulle_ blitt bufferkonto. Dessuten flyttet jeg rett før jul i fjor og relaterte utgifter og utgifter relatert til å ha ny bolig løper fortsatt. Selv om jeg har grei råd kan 1500,- ekstra ut en måned gjøre at jeg ikke har nok satt av til f.eks studielånet ift budsjettet måneden etterpå. Sparingen som går hver måned er hellig, så den rører jeg ikke uansett.

Så for meg har det blitt mye, mye viktigere med budsjett nå som konsekvensen av uforutsette utgifter er så mye større rent umiddelbart i tid. Men også langtidseffekten av å bruke mer penger enn jeg har budsjettert for en måned er viktig for meg. Selv om jeg har "grei inntekt og balansert livsstil når det gjelder pengeforbruk" jeg også.

Sist redigert av m^2 : 28-10-11 kl 10:47.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:42   #46
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har aldri hatt det. Hadde en tanke om at jeg må lage meg et når jeg nå er alene, men jeg ser at trenden fra tidligere i livet holder seg. Jeg går pent i pluss og legger meg opp penger. Så da surfer jeg videre på overslaget i hodet og sunn fornuft, for jeg orker ikke legge tid på det akkurat nå.

Gammel 28-10-11, 10:47   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men vi har hatt det i perioder der vi har følt at vi ikke ante hva som rant ut og til hva, og da vi lurte om vi hadde råd til det ene eller det andre.

Nå har vi en veldig tilfeldig økonomi.

Gammel 28-10-11, 10:50   #48
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke skjønner, er hvordan et budsjett kan hjelpe til å bruke mindre penger? Man spiser jo like mye uansett og er en bukse utslitt og man må ha en ny så er det jo bare sånn. Ryker vaskemaskinen må man ha ny. Fungerer ikke bilen, må man reparere den (eller klare seg uten om det er mulig).

Eller er det sånn at de fleste kjøper mange ting de ikke trenger og at et budsjett gjør at man lar være å kjøpe de tingene?

(Tror jeg kanskje bare er kjedelig fornuftig - så prøver å sette meg inn i andre måter å se på pengebruk på).

Vi pleier å ha budsjett, men hvor detaljert det er kommer an på økonomisk situasjon i den og den perioden. Da vi bodde i leilighet hadde vi svært god råd og budsjettet var ikke-eksisterende, det gikk helt greit rundt. Så kjøpte vi dyrt hus og gikk ned i lønn et par år, og da er det mer et cashflowproblem, at vi vet hva vi bruker penger på, og må prioritere hva som skal kjøpes fra måned til måned.

En utslitt bukse trenger absolutt ikke å medføre at man må kjøpe ny, (for å ta et av dine eksempler) om det er andre ting som må prioriteres den måneden.

Nå har vi økt lønna igjen og budsjetterer mindre detaljert igjen. Men om man har liten forskjell på hva som kommer inn og hva som går ut, så er et budsjett uvurderlig altså, synes jeg i hvert fall.

Gammel 28-10-11, 10:54   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg ikke skjønner, er hvordan et budsjett kan hjelpe til å bruke mindre penger? Man spiser jo like mye uansett og er en bukse utslitt og man må ha en ny så er det jo bare sånn. Ryker vaskemaskinen må man ha ny. Fungerer ikke bilen, må man reparere den (eller klare seg uten om det er mulig).

(Tror jeg kanskje bare er kjedelig fornuftig - så prøver å sette meg inn i andre måter å se på pengebruk på).

Budsjettet hjalp oss med å se om det var rom for fritt forbruk av caffe latte, dyr eller billig ferie, oppussingsoppstart eller en pause, raust shoppingbusjett eller snu bunken i skapet, osv.

Gammel 28-10-11, 10:54   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det hadde ikke vært kostnadseffektiv bruk av tid, tror jeg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:57   #51
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Hos meg er alt relativt. Det hjelper å se hvor mye jeg bruker på ting og tang. Det er ofte slik når jeg kjøper noe nytt at jeg evt kunne ha forskjøvet det til neste måned hvis jeg har brukt for mye så langt i måneden. Og hvis jeg forskyver på et følt behov, hender det til og med at behovet blir borte. For eksempel ved at været endrer seg eller jeg finner noe etter de to store som kan brukes. "Trenger" er relativt. Og hvis poden for eksempel virkelig trenger nye sko og det er lite penger, kan det medføre at det ikke er rom for fullt så bra mat i helgene resten av måneden. Så jo, det hjelper meg å følge med. Men det er ikke så veldig detaljert dette budsjettet vårt. Vi har nok også begge i oss å kunne bli ufornuftige og miste oversikten hvis vi ikke følger godt nok med.

Gammel 28-10-11, 11:00   #52
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Svarte akkurat i den andre tråden fordi jeg også reagerte på at så mange hadde budsjett, og nei- vi har ikke. Jeg er ingen tallperson, og ville mest sannsynlig begynt å gråte hvis noen plasserte et regneark foran meg :innrømmer: men har noenlunde kontroll på hva som går inn og ut og så setter vi av litt penger hver månded slik at vi har litt å ta av hvis en krise skulle oppstå.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:10   #53
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Ja, vi har et budsjett som viser hva som skal settes av til variable utgifter, og hvem som betaler hva, og sparer hva.

Mannen har en konto som vi har hvert vårt kort til, og dette er mat/husholdningskonto, dvs vi kjøper alt av mat, dopapir, vaskemidler osv på den + at vi kan betale med denne om vi spiser ute også (ikke viss vi gjør det veldig mye). Veldig kjekt!

Så har vi det sånn at vi begge sitter igjen med hvert vårt fribeløp, og her legger vi oss ikke borti hva det brukes til. Og trenger en av oss noe mer så ordner vi det, men det har heldigvis ikke vært nødvendig det siste året.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:20   #54
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

.

Det er her jeg føler at vi har noe å vinne på et budsjett. For å si det slik, det har aldri blitt kjøpt en bukse her fordi en annen var utslitt. Klær, bortsett fra kanskje ull, blir ikke utslitt hos oss. Til det har vi for mye. Dessuten, det er pinlig å si det, aner jeg ofte ikke hva ting koster i matbutikken, vi kjøper det vi lyster, og mer til. Noe sier meg at utgifter til dill og dall blir ganske mye. Et blad til mor, en aktivitetsbok til barna, en film, osv osv. Jeg blir rett og slett litt kvalm over hvor mye penger vi bruker til husholdning og en bevisstgjøring på dette vil gjøre det lettere å kutte ut sløsingen. Trur eg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:24   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Hvis vi har lite penger en måned fordi vi har brukt for mye på andre ting, så går jeg ikke til frisøren akkurat da. Er det ekstra trangt, så trenger jeg jo ikke kjøpe den parmesanen heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:24   #56
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benzo, her.

Jeg blir rett og slett litt kvalm over hvor mye penger vi bruker til husholdning og en bevisstgjøring på dette vil gjøre det lettere å kutte ut sløsingen. Trur eg.

Da må du i tillegg til budsjettet først kjøre et regnskap og DET er skummelt det!!! Jeg la inn et helt år i utgifter og klassifiserte det i forskjellige bolker og fikk litt sånn hakeslepp over hvor pengene egentlig går. Men når jeg da lagdre budsjett var det mye greiere å budsjettere med at det faktisk er sånn (veldig store matutgifter) og da slippe å gå over hver eneste mnd og med dårlig samvittighet og evt. på bekostning av noe annet på toppen av det hele lsm.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:27   #57
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

I vår verden betyr budsjett egentlig bare økonomisk oversikt. Det er ikke så skummelt - snarere tvert imot.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:27   #58
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Da må du i tillegg til budsjettet først kjøre et regnskap og DET er skummelt det!!! Jeg la inn et helt år i utgifter og klassifiserte det i forskjellige bolker og fikk litt sånn hakeslepp over hvor pengene egentlig går. Men når jeg da lagdre budsjett var det mye greiere å budsjettere med at det faktisk er sånn (veldig store matutgifter) og da slippe å gå over hver eneste mnd og med dårlig samvittighet og evt. på bekostning av noe annet på toppen av det hele lsm.

Det er nettopp det jeg har tenkt til. Et regnskap over hvor alle pengene går, ned til hver minste lille ting. Gjorde det en gang i "ungdommen" og fikk sjokk.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 11:54   #59
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi er ikke så gode på skriftlig budsjett. Men diskuterer og har mål for de ulike utgiftene. Mat får ikke være større enn x.xxx,- da ser vi på hva vi kjøper.

Vi fører regnskap for mat, reiseutgifter, strøm og fyring, forsikringer, oppussing og barn. Nå jobber jeg med å føre 2011 postene for fyring og oppvarming til 2012 budsjett. Bare for at vi skal ha en pekepinn om de store utgiftsmånedene. Fyrngsoljen kostet over 9,50 pr liter i år. Selv om vi ikke setter av penger i dag, så kan det være lurt. Vi venter at fyrings utgiftene øker når vi tar i bruk hele kjelleren.

Jeg digger Excel 2010, det blir så pent!

Gammel 28-10-11, 12:27   #60
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Vi har ikke budsjett og har det vel ganske greit økonomisk selvom jeg går ned ganske mye i lønn nå som jeg er i perm. Vi setter inn en ganske stor andel av lønna vår på en felleskonto hver måned og på denne er det 5-10' i pluss hver måned. Disse pengene bruker vi til ekstra nedbetaling på lån.

Ellers er jeg nok også litt gjerrig av natur. Går heller tørst enn å handle på bensinstasjon f.eks... Bruker langt mindre enn de 1000,- husfruen nevner i uka i hverfall. At mannen kjøper kaffe hver dag gjorde også pittelitt vondt, men har innsett at vi har råd og at det får være måte på hvor kjip jeg skal være. Har regnet ut hva det koster for han da.
Mat, vin og reiser er jeg ikke gjerrig på da, det er jo viktig.

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.