Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Sender du ut julekort?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Sender du ut julekort?
Ja, selvfølgelig! Med personlig hilsen på hvert kort 33 20,63%
Ja, selvfølgelig! Ferdigtrykte kort 83 51,88%
Sender ut noen få 14 8,75%
Sender til de jeg får fra 3 1,88%
Nei, sjelden 12 7,50%
Aldri 15 9,38%
Deltakere: 160. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-11, 23:59   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sender du ut julekort?

Det første. Hjemmesnekra julebrev med julelimericks og bilder pluss noen håndskrevne linjer. Jeg sender vel ut omkring 40 kort, tipper jeg.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 00:05   #2
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, ferdigtrykte til de fleste, i tillegg skriver jeg kort til noen få.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 09:50   #3
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kaster dem.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:10   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar vare på julekort med bilder, men jeg eier jo ikke orden, så noen ligger i skuffer og skap rundt omkring og andre i kasser med julepynt. Jeg må innrømme at jeg fant et i en kasse her om dagen der jeg ikke ante hvem ungene var. Avsenderen var en gammel studievenninne og jeg har aldri sett ungene hennes RL. Koselig er det (å få julekort, altså) likevel, synes jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:48   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en skoeske med julekort. Tar vare på de med bilder, men ikke de med Kirkens SOS-tegninger på hvor det kun står "god jul, hilsen tante". Jeg får ikke så mange at skoesken er full etter de siste 6-7 åra.

Det er mange i familien min som sier at de setter stor pris på å få julekort med bilder av ungene, spesielt gamle tanter som hverken har facebook eller mail, og som bor på andre siden av landet og som vi bare ser i begravelser.

Dette året tenker jeg å sende ut et nyttårsbrev i stedet. Planen er å få tatt et ålreit bilde av hele familien på sydenferien vi skal på. Men som så mye annet, kan det fort hende at det blir med tanken.

Gammel 04-12-11, 10:49   #6
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi sender ferdigtrykte julekort til all familie i inn -og utland og til masse venner både her i byen og ellers i Norge. De vi omgås til daglig får bare kort m bilde av hele familien og kort julehilsen mens de som vi ikke ser så ofte får et masseprodusert julebrev med oppdatering vedlagt. Sender ut ca 50 kort og får tilbake av de fleste.

Alle bilder vi får av andre familier henges opp på siden av kjøleskapet vårt. Tidligere hang de hele året til neste runde, og barna hadde stor glede av å prate om familiene vi hadde bilde av. De senere årene har jeg tatt dem ned en stund etter jul og lagt dem i en bunke i et skap. Etterhvert må jeg vel kaste noen, blir mange etterhvert!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:51   #7
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi sender julekort og ja, de fleste får med personlige hilsener påskrevet. Noen av de nærmeste, altså dem jeg snakker med jevnlig, får bare kortene med den trykte hilsenen, for da har jeg jo ikke noe nytt å fortelle.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 10:59   #8
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Vi sender ut julekort, et helt eksklusivt kort fra Optimalprint.
Blir ikke en personlig hilsen på hvert kort,men på noen.

Har et vennepar som sender ut julebrev og det er så koselig å lese

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 11:56   #9
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av det morsomste ungene mine vet er å ta frem alle de gamle julekortene fra 70- og 80-tallet når vi er hos moren og faren min. Da er de opptatt i timesvis. Jeg tar være på alle julekort i en eske så får vi se, den kommer nok frem en gang igjen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 11:29   #10
Snø
Lykkelig 3barnsmor:)

Snø sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
Snø er populærSnø er populærSnø er populærSnø er populær
Standard

Sender ca 40 stk. Både jeg og mannen har famile fra Svolvær i nord til Belgia i sør, så det blir en del kort med lange personlige hilsener. Til de rundt oss blir det bare god jul.

It's not really my problem if they think I'm weird.
Sid Vicious
Snø er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:14   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har hatt intensjoner om å gjøre det, men gjør det i realiteten aldri.

Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:22   #12
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg får ikke så mange heller, og må innrømme at jeg leser, smiler tynt og så kaster de få vi får.

Smiler tynt? Jøss.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

:noterer Candy på julekortlisten:

Hvorfor det? Håper du på et bredere flir?

Gammel 04-12-11, 12:26   #13
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Hva GJØR egentlig folk med alskens julekort? Tas de vare på til evig tid? Er det egne gigakasser på loftet med pene julepyntede barn anno 1998?)

Jeg har kasse med julekort fra lengre tilbake enn 1998. Og jeg sender ferdigtrykte julekort med en liten personlig hilsen i tillegg.

Gammel 04-12-11, 12:30   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Vi trykker julekort med bilde av ungene - som sendes til kreti og pleti. Også skriver jeg årsrapport med passe dose skryt og realisme som sendes til slekt og nære venner.

Jeg er blant de som synes det er hyggelig å få både bilde med ferdig god jul, lange personlige brev og mer masseproduserte årsapporter. Det er festlig å se hva de enkelte skriver, og jeg kjenner produsentene godt nok til å vite hvem jeg skal legge til og trekke litt fra på. Det har underholdningsverdi i tillegg til litt informasjon fra de vi ikke treffer så ofte.

Synes likevel det er vanskelig å vite hvem utenom familien som ønsker seg julebrev (selvangivelse), ettersom de er så innmari utskjelte. Kanskje jeg skal lage poll på FB?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:48   #15
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, omkring 50 med personlige hilsener på.

Gammel 04-12-11, 14:09   #16
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg visste ikke at å smile tynt er en så fornærmende handling, men jeg skal sannelig ta det til meg og smile fetere neste gang.

Det er da fornærmende? Mente du det på en annen måte?

For min del trenger du ikke presse flem et fett smil. Det er ikke mitt julekort du smiler tynt av før du viser det frem til resten av familien slik at de kan kikke uinteressert på snørrunger de ikke kjenner.

Gammel 04-12-11, 14:02   #17
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Vi begynte i 2009. Kortene har vært ferdigtrykte, og vi har brukt egne bilder, fotografbilder og i år har vi kjøpt julekortpakke hos fotograf. Jeg har pleid å bestille 40 kort, men da har jeg "loddet ut" de siste 2-3 kortene på Facebook. I år er det som sagt en pakke, med fotografering og 30 kort, så da har jeg kuttet litt i lista. Noen var ganske naturlige, som tidligere kolleger vi ikke har snakket med siden sist jul, gamlebarnehagen til Kosegrisen osv. Andre skulle jeg gjerne sendt til, men sånn er det, liksom.. Jeg skriver noe bakpå alle kortene, det er jo ikke trykt på hvem det er fra..

Gammel 04-12-11, 15:25   #18
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Jeg kjenner jeg er litt overrasket over meg selv over mine julekortfølelser. Nå er det analysert.

Jeg har ikke tid til alle de jeg skulle ønske jeg hadde tid til. Det er mange mange som har forsvunnet ut og bort, men som jeg på et tidspunkt i livet hadde mye med å gjøre. Jeg har ikke glemt dem, jeg bryr meg enda, men tida er ikke der. Jeg sender et brev til jul, for enda å ha en link. Jeg blir glad om jeg får et tilbake. Får jeg ikke det på noen år, tenker jeg de er uinteressert, og jeg slutter å sende. Det må være litt toveis.

Så er det de jeg ikke bryr meg så mye om. Jeg hadde ikke sendt noe til dem, om ikke de hadde sendt først. Men jeg synes det er fint at noen tenker på meg, orker å skrive et kort, kjøpe frimerke og gå til posten med det. Ikke alltid disse korta er overvettenes interessante, jeg hadde ikke kjøpt boka for å si det sånn, men jeg setter pris på omtanken. Selv om det er kun ungeskryt eller ei linje med god jul og ferdig med det.

Så. Jeg reagerer på at folk disser julekorta de får altså. Jeg gjør det. Jeg synes det er respektløst.

For meg handler det om å vise omtanke. Ikke bare til de nærmeste, men også de mer perifere, de glemte tantene, alle vennene som enda hadde vært der om postnummeret fremdeles var det samme.

Gammel 04-12-11, 15:52   #19
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

For meg handler det om å vise omtanke. Ikke bare til de nærmeste, men også de mer perifere, de glemte tantene, alle vennene som enda hadde vært der om postnummeret fremdeles var det samme.

Jeg liker å få julekort, det er kjekt å gå i postkassen i desember. Og jeg syns julekortskrivingen er kos også, det blir som en liten mimrestund; Inga, ja, jeg husker da vi hadde prosessorientert juleverksted med mye gløgg. Birte må få kort, lurer på om hun har samme kjæreste i år. Osv.

Gammel 04-12-11, 21:50   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg har ikke tid til alle de jeg skulle ønske jeg hadde tid til. Det er mange mange som har forsvunnet ut og bort, men som jeg på et tidspunkt i livet hadde mye med å gjøre. Jeg har ikke glemt dem, jeg bryr meg enda, men tida er ikke der. Jeg sender et brev til jul, for enda å ha en link. Jeg blir glad om jeg får et tilbake. Får jeg ikke det på noen år, tenker jeg de er uinteressert, og jeg slutter å sende. Det må være litt toveis.

Ja, sånn har jeg også tenkt. Det er mange jeg nesten ikke har kontakt med lenger, men jeg har hatt det, og jeg regner dem fremdeles som bekjente. Det er hyggelig å få kort av dem og da må jeg jo også sende et selv.

Jeg sender alltid julekort. I år skal jeg ikke. Jeg orker ikke. Jeg må porsjonere ut energien min på andre ting. Jeg misliker å skrive julekort og det tar krefter å velge bilde, bestille, skrive, putte i konvolutt og finne adresser, kjøpe frimerker og sende. Det er fader meg et helt prosjekt. I tillegg har jeg mye gørr å fortelle i år, og nå orker jeg ikke fortelle om det til flere. De fleste kjenner meg jo og vet dette. De som ikke vet noe, orker jeg ikke legge ut til i julekort. Og hvis jeg IKKE skal skrive om dette, blir det også feil, for jeg orker ihverfall ikke sånn smile-skryte-greier som bare er delvis sant.

Niks. Det blir ikke julekort i år. Og jeg har allerede rukket å fornærme en person, ser det ut til. Det får være. Alle som vet hvordam vi har hatt det i år, må skjønne hvorfor de ikke får.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.