Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfiskering av mobiltelefon på skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-11, 10:12   #41
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Konfiskering av mobiltelefon på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Regelen er nedfelt slik i skolens ordensreglement, som foreldre (FAU) har vært med på å bestemme. Så lenge regelen er slik, må vi gjennomføre det.

Da endrer vi regelen, pleier en kollega å si.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:35   #42
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper de varsler foreldrene da hvis eleven plutselig blir stående uten telefon. Jeg synes det er helt greit at den inndras, men ikke greit at dette varer flere dager og ikke greit hvis foreldrene ikke varsles. Mobil hos oss er sikkerhetsnettet vi har når vi sender eldstemann med kollektivtrafikk ned i byen, og det oppleves nok som verre sett fra vår side enn sett fra hans side om den ble inndratt i 2-3 dager tror jeg.

Gammel 07-12-11, 10:39   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her leverer alle telefonen påmorgenen og får de tilbake når skolen er ferdig hver dag. Veldig greit.

Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:40   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men jeg ser for meg at den kommer til å bli med på skolen etterhvert når de ikke lenger hentes for å ringe og spørre om de kan være med andre unger hjem.

Hos oss tar AKS de telefonene så lenge de går der. Det er ikke lov å ha med telefon på skolen før fjerde klasse, tror jeg. Jeg har ikke satt meg inn i det, siden det er en foreløpig ikke eksisterende problemstilling.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:03   #45
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss blir telefonene inndratt hvis du brukes på skolen og foreldrene blir kontaktet og må hente telefonen selv, så vidt jeg vet. Det synes jeg er greit.
Min går i 4. klasse og de fleste har mobil. Det har ikke vært noe problem med smugbruk av telefonene i skoletiden. Jeg håper det varer.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:11   #46
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Mobiltelefoner blir oppbevart til dagen er slutt. Andre eiendeler om lighter, fyrstikker, kniv, sprettert ol blir ikke utlevert igjen. Slik er reglene på min skole.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:12   #47
Slettet bruker
Passiv

Standard

Før eller senere vil en eller annen filme de andre i garderoben. :erfaren:

Det er en grei regel at telefonene ligger innsamlet til dagen er omme.

Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:15   #48
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

På tenåringenes skole var det en grov episode noen år tilbake. Da ble det totalforbud. Nå hr de visst glemt det og det virker som om det ikke er så hytt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:18   #49
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, hvor gammelt er barnet? Er det en ungdomskolelev synes jeg det er greit nok.

Barneskoleelver bør får den igjen hvis foreldrene henter den samme ettermiddag (må jo være før kl 16 da). Men strengt tatt ser jeg ikke behovet for at barneskoleelver trenger å ha med telefonen på skolen? Om de trenger å få tak i foreldrene i skoletiden har jo skolen telefon.

Her har 9-åringen mobiltelefon, men den ligger altså hjemme i skoletiden. Han har den fordi vi ikke har fasttelefon og fordi han har sluttet på SFO. Om han skal til venner må han hjem først og hente hente telefonen sin.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:25   #50
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Men strengt tatt ser jeg ikke behovet for at barneskoleelver trenger å ha med telefonen på skolen? Om de trenger å få tak i foreldrene i skoletiden har jo skolen telefon.

Her har begge mine hatt med telefon etter at de sluttet på SFO. Dette fordi at vi oppdaget at de ringte hjem med venners telefoner, etter skoletid, for å spørre om de kunne enten bli med noen hjem, eller ta med noen hit.

Jeg syntes det ble litt ekkelt at de alltid lånte telefoner, så da fikk de ta med, men da med grei beskjed om at den skal ligge avslått i sekken i skoletiden.

Guttungen slår av telefonen når han går om morgenen nå, og slår den ikke på før skolen er over. Er det noe i skoletiden, så ringer jo lærer.

Storesøster har vel nå sin på hele tiden, men på lydløs. Hun går på ungdomsskolen nå, og de har lov til å ha telefoner, men de skal ikke brukes i timene.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 11:37   #51
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Her har begge mine hatt med telefon etter at de sluttet på SFO. Dette fordi at vi oppdaget at de ringte hjem med venners telefoner, etter skoletid, for å spørre om de kunne enten bli med noen hjem, eller ta med noen hit.

Jeg syntes det ble litt ekkelt at de alltid lånte telefoner, så da fikk de ta med, men da med grei beskjed om at den skal ligge avslått i sekken i skoletiden.

Guttungen slår av telefonen når han går om morgenen nå, og slår den ikke på før skolen er over. Er det noe i skoletiden, så ringer jo lærer.

Storesøster har vel nå sin på hele tiden, men på lydløs. Hun går på ungdomsskolen nå, og de har lov til å ha telefoner, men de skal ikke brukes i timene.

Ja, vi er kanskje heldige som har alle vennene helt i nærheten av der vi bor. Det er ikke ekstra pes å legge sekken i gangen og hente telefionen før han går hjem til noen andre.

Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 12:09   #52
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden trenger å ha telefon i sekken fordi han tar bussen rett etter skolen og ned i byen og går alene til fritidsaktivitet som begynner rett etter skolen. Det er viktig at han kan alarmere oss hvis noe ikke går på skinner. Han trenger ikke å bruke den i skoletiden selvfølgelig, men den må være med i sekken. Jeg tror det er ganske mange som trenger telefon av tilsvarende grunner.

Gammel 07-12-11, 12:46   #53
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Poden trenger å ha telefon i sekken fordi han tar bussen rett etter skolen og ned i byen og går alene til fritidsaktivitet som begynner rett etter skolen. Det er viktig at han kan alarmere oss hvis noe ikke går på skinner. Han trenger ikke å bruke den i skoletiden selvfølgelig, men den må være med i sekken. Jeg tror det er ganske mange som trenger telefon av tilsvarende grunner.

Helt klart.

Gammel 07-12-11, 12:53   #54
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Telefoner inndras, og foreldrene må komme å hente den selv.

Jeg blir sprø av foreldre som mener at regler gjelder for alle andre enn deres barn. Hvis telefonen er en kritisk eiendel, må dere faktisk få dem til å ikke bruke den i skoletiden.

Kjører jeg altfor fort, mister jeg lappen. Det nytter ikke å si at jeg ikke kan klare meg uten bil. Ved å ikke støtte skolen på dette, kan du være sikker på at mobilen blir brukt igjen senere i samme situasjon. Bjørnetjeneste kalles det.

Gammel 07-12-11, 12:56   #55
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Syns det er helt feil at telefonen inndras for flere dager i strekk. Mange har behov for telefon hver dag.
Syns forøvrig at telefonene burde legges på et bestemt sted gjennom skoledagen for å forhindre dette. Når de kommer på skolen om morgenen og så få de tilbake når de drar. Men dette krever jo en del fra skolen og er vel heller ikke helt riktig.

Gammel 07-12-11, 13:06   #56
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Jeg blir sprø av foreldre som mener at regler gjelder for alle andre enn deres barn. Hvis telefonen er en kritisk eiendel, må dere faktisk få dem til å ikke bruke den i skoletiden.

Henvender du deg til noen i denne tråden nå?

Kjører jeg altfor fort, mister jeg lappen. Det nytter ikke å si at jeg ikke kan klare meg uten bil. Ved å ikke støtte skolen på dette, kan du være sikker på at mobilen blir brukt igjen senere i samme situasjon. Bjørnetjeneste kalles det.

Ved å ikke støtte skolen på hva? At mobilen kan inndras for flere dager?

Gammel 07-12-11, 13:15   #57
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Telefoner inndras, og foreldrene må komme å hente den selv.

Det er jo det folk gjør "jeg kan ikke miste lappen fordi jeg har kjørt for fort, for jeg er lastebilsjåfør" yeah, right, drit i å kjøre for fort, da...

Prinsipielt er jeg helt enig med deg. Da vi hadde med ulovlige ting i timen i min tid, fikk vi dem igjen på slutten av skoleterminen. Da var du j... forsiktig med ting som betydde noe.

Hva som gjelder på skolen skal være nedfelt i ordensreglementet på skolen.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:17   #58
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Henvender du deg til noen i denne tråden nå?

Ved å ikke støtte skolen på hva? At mobilen kan inndras for flere dager?

Jeg kom nok med et generelt hjertesukk om foreldre som klager på absolutt alt skolen gjør for å prøve å opprettholde en viss orden og arbeidsro i timene.

Hvis man som forelder er uenig i skolens handlemåte, er det viktig å ringe skolen og formidle dette på en ok måte. Da er sjansen for å få gjennomslag for eventuelle endringer ganske stor. Uansett bør man ikke rakke ned på skolens regler foran barna, det fører aldri noe godt med seg.

Gammel 07-12-11, 13:22   #59
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis man som forelder er uenig i skolens handlemåte, er det viktig å ringe skolen og formidle dette på en ok måte. Da er sjansen for å få gjennomslag for eventuelle endringer ganske stor. Uansett bør man ikke rakke ned på skolens regler foran barna, det fører aldri noe godt med seg.

Helt enig, men det er vel ingen som har gjort det her heller? Hovedinnlegget var et ganske åpent spørsmål uten kritikk, eller har jeg misforstått Malou?

Sitat:

Poden hadde brukt mobilen under en konsert klassen var på i skoletiden og læreren tok den. Helt greit det - han vet godt at det ikke er lov å bruke den i timen. Men han skulle få den tilbake om 2-3 dager? Er det vanlig?

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 13:24   #60
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet faktiskt ikke hvilke regler som gjelder for mobiltelefon på vår skole. Jeg vet at de må ha den avslått i sekken hele skoledagen, men vet ikke hva som skjer om læreren skulle konfiskere den. Har ikke hørt noe om at den blir inndratt for flere dager, så regner med at de får den igjen ved skoledagens slutt. Ikke hørt noen regel om at det er foreldrene som må hente den i tilfelle.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:49.