Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolejulegudstjeneste?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvilket juleavslutningsopplegg velger du/dere?
Kirken - alternativt opplegg finnes ikke 9 4,71%
Kirken - er kristen 27 14,14%
Kirken - er delvis troende 50 26,18%
Kirken - er ikke troende 63 32,98%
Alternativt opplegg - er delvis troende 0 0%
Alternativt opplegg - er ikke troende 29 15,18%
Noe helt annet - spesifiser gjerne 13 6,81%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-11, 13:58   #41
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Skolejulegudstjeneste?

Vi er ikke religiøse, og har alltid sendt ungene på alternativt opplegg. (Med unntak av ett år, da 6. klassene har ansvar for skuespill i kirka og det ville de være med på.)
Da de ble gamle nok til å velge selv, har de også fortsatt å velge det alternative opplegget.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:04   #42
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Nysgjerrig på hva samme tema, men med forskjellig utgangspunkt innebærer på den alternative feiringen.

Jeg husker ikke helt, men et år tror jeg temaet var "Lysfest" og så ble det snakket om det på hver sin arena. Nå har jeg aldri deltatt selv på disse tilstelningene, det er mormor som følger dem i kirken.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:09   #43
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er ateister, og Malin fikk velge selv i år og valgte å ikke gå i kirken. Tidligere har de vært på julevandring i kirken, med kostymer og greier, og det har vært helt i orden så da har jeg bestemt at hun skulle være med. I år het det julegudstjeneste, og da lot jeg henne bestemme selv.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:11   #44
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg er motstander av at gudstjenester skal brukes for å markere noe som helst i offentlig skole, og kommer til å si nei på ungens vegne inntil hun eventuelt protesterer relativt hardnakket.

Gammel 11-12-11, 14:13   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner meg selv som delvis kristen, dvs at jeg i alle fall har en tro i bunnen. Jeg synes videre at å ta en tur til kirken før jul like mye kan sies å være en del av kulturarven.

Storebror fikk velge selv, valgte kirken.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:13   #46
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og, siden jeg aldri kan dy meg. Problemet med skolegudstjenester er ikke at barnene tar skade av å gå i kirken, men at skolen fremmer en holdning om at religion skal være noe som skiller barnene i ulike grupper. Jeg synes at man kunne holde seg til informasjon om religion og ikke religionsutøvelse i skolen. Jeg hadde ikke hatt noe imot at de besøkte ulike gudshus, men jeg liker ikke at de skal delta i religiøse seremonier. Det synes jeg at de foreldrene som er opptatte av det kan gidde å ta dem med på selv.

Veldig godt sagt. Jeg synes i tillegg at det er irriterende at det er så stort fokus på at "alle har forskjellig tro", samtidig som det er veldig lite rom for folk som faktisk ikke har noen tro. Skolene er svært tolerante overfor elever med ulik trosretning, men jeg savner den samme toleransen for familier som ikke har noe tro i det hele tatt. Det tas nesten som en selvfølge at alle har noe religiøs eller i det minste spirituell interesse.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:20   #47
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På skolen vår så må alle levere lapp hvor man enten krysser av på kirken eller juletilstelning i gymsalen. Jeg vet ikke hva skolen velger for de ungene som ikke leverer lapp.

Gammel 11-12-11, 14:24   #48
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi ser på oss selv som kvasi-kristne. Så når snuppa sa at hun ville i kirken, så var det helt greit for oss. Vi har fått ny prest i kirken vår, men vi antar at hun som er nå er grei nok.

Men en del av naboene våre er uttalte ikke-troende. Det var de som var i tvil. Første gang barnet er i en kirke bør kanskje foreldrene være med? Eller kanskje ikke?

Min var første gang i kirke som han kan huske sammen med bhg.

Før det var han med på begravelse (10 mnd) og bryllup (2 år) Han var vel 2 1/2 år da han var med bhg i kirka første gangen.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:26   #49
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er på linje med Blå. Mine barn veit godt at vi ikkje trur på gud, og vi har snakka mykje om det. Dei har også fått vite at dei kan tru på gud og det som Jesus sa, om dei vil. Og at bestemor trur på det. Eg skal likevel innrømme at eg har eit svært anstrengt forhold til kristendom, og eg har enno ikkje funne heilt ut av korleis eg skal takle og handtere alt det kristne som snik seg inn i skulen. Mine barn får velge om dei skal vere med. Jenta var med i fjor, og vil ikkje i år, for det var "dødskjedelig" . Eg føler meg veldig tolerant når eg nesten prøver å overtale henne til å gå, fordi alle veninnene skal, og kanskje vil ho angre på det seinare. Eg vil anta det er 3-4 barn som ikkje deltar i kyrkja.

Gammel 11-12-11, 14:26   #50
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Hos oss har det ikke vært gudstjeneste de siste årene,så jeg vet ikke hva det blir til i år. Vi får all informasjon på Fronter,og det er ikke lagt ut noe der ennå,men blir det gudstjeneste til jul,skal jentene få velge om de vil gå eller ikke.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 14:35   #51
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har store skoleunger (5. og 7. klasse) og etter litt diskusjon i heimen har vi kommet frem til at de bestemmer selv. Alternativet skolen har er ikke helt reellt, det er vanlig skole med en assistent. Mitt eldstebarn blir det eneste med ikke-muslimsk bakgrunn som deltar på skolen.

Gammel 11-12-11, 14:48   #52
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er ikke kristne. Ungene får velge selv om de vil gå i kirka.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:01   #53
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Her har begge valgt å gå i kirken. Største har valgt kirken hvert år og i alle fall i år for da skal de ha "underholdningen" under gudstjenesten med blokkfløytespill og div. musikkinnslag. Minste hadde julespillet i fjor og ville så klart være med. I år har han også valgt kirken. Vi er kristne, men ikke kirkegjengere og er der kun ved spesielle anledninger og julaften. Mannen er oppvokst med pinsemenigheten men meldte seg aldri inn der selv og konfirmerte seg i kirken. Ungene har fått inn med morsmelka at det er mange som tror på Gud og Jesus, det er mange som tror på noe annet og noen som ikke har noen religiøs tro. Vi har ikke lagt noe føring for dem ang. hva de skal tro på eller ikke tro på. Største er ennå litt usikker på hva hun tror på, minste tror på Gud og snakker med han jevnlig. Om han får noe respons er jeg usikker på

Gammel 11-12-11, 15:48   #54
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Ungene våre går i kirken på julegudstjeneste, både fordi de vil, men også fordi jeg sikkert påvirker dem til å ville det uten å egentlig tenke så mye over det. Det finnes gode alternative opplegg på skolen. Jeg er ikke veldig religiøs og pappaen til ungene er ateist, men jeg syns at tradisjoner og kunnskap om religion er noe man bør få med seg om man skal bli et godt og helstøpt menneske og sender dem gjerne både i kirka og i andre menigheter hvis det passer. Holder meg, og ungene, unna strenge religiøse menigheter uavhengig av religion.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:54   #55
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Nå reiser ungene før kirkegang i år, men begge vil til kirken.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 15:54   #56
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ateist og humanetiker, det samme er mannen.
Alle 4 barn velger selv hva de vil. I år var 6-åringene i kirken, mens 12-åringen og 15-åringen valgte skolen. Det er helt elendig alternativt opplegg her -de som er på skolen jobber med fredsprisvinnere og skriver en oppgave den dagen... Kooooooselig

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 16:02   #57
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kirken. De skal ha et julespill der også, så jeg synes det er ok.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 16:08   #58
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Her får man ikke velge selv, altså om man ikke vil at man skal i kirken så må vi ta kontakt med skolen og så må de prøvde å finne et anternativ.vet ikke hvordan det funker på vår skole.

Vi er ikke troende og turbo elkser å gå i kirka på julegudstjeneste.
De er delt i puljer 1 til 3 i lag,da synger 1 klassen noe ,andre klassen forteller fra evangelien og tredje tenner adventslys og synger til det + en til sang.
veldig koselig

Han skal i kirken på fredag og enda en uke igjen på skolen da

Sist redigert av Honda : 11-12-11 kl 20:10.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 16:18   #59
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes julegudstjeneste er skikkelig triste greier, fordi det viser enda tydeligere at de som er annerledes til daglig er enda mer annerledes til jul. Vi ateister synes bare det er kjipt og ubehagelig med gudstjeneste, men til daglig sklir vi akkurat så mye inn i mengden som vi ønsker selv. Jeg husker hvor utenfor den ene muslimen i klassen min var til daglig, enda han var hvit i huden, hadde norsk som morsmål og var født i Norge. For meg var det uproblematisk å ikke være med på religiøse arrangementer, for jeg var en av flokken ellers. Han var den eneste andre som ikke var med, og men han var heller ikke med i gjengen ellers, sikkert fordi han ble for forskjellig fra oss på for mange måter. Han sa aldri noe, men jeg kan ikke tenke meg annet enn at det må ha gjort vondt å være utenfor - igjen.

Jeg vil ikke at skolen skal drive med ting som skiller ut enkeltelever som "særinger" på denne måten, jeg vil at skolen skal drive med sånne ting som alle kan være med på. Både til hverdags og til høytider.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-11, 16:25   #60
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverken mannen eller jeg er kristne. Likevel har jeg levert lapp på Lillemann sin skole om at han skal få være med på julegudstjeneste med skolen. Jeg tenker det kan bli en fin opplevelse for ham - med lys, lukter, lyder og fin musikk. Det skader ham ikke.

Guttungen sin skole har aldri gitt oss noe alternativ til julegudstjenesten. Der tror jeg man aktivt må si i fra at vi ikke ønsker barnet skal være med. Jeg på min side, syns det er ok at han blir med i kirken.

Jeg er vokst opp i et kristent hjem, hvor det ble lagt stor vekt på at det å tro eller ikke tro, er en avgjørelse bare du selv som person kan ta. Både broren min og jeg har valgt å ikke tro, og dette er alltid blitt respektert. Vi oppdrar Guttungen som ateist - spør han oss direkte, svarer vi at vi tror at Gud og Jesus er eventyr. Jeg ønsker likevel at Guttungen skal bli et menneske som er i stand til å ta egne avgjørelser. Ergo, om han skal kunne ta en avgjørelse på hvorvidt han ønsker å tro på kristendommen en gang i tiden, må han også ha en formening om hva dette innebærer. Dermed syns jeg det er helt greit at han blir med i kirken i regi av skolen. (Han kommer nemlig aldri i kirken i regi av mor og far. )

Sist redigert av Inagh : 11-12-11 kl 16:31.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:52.