|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg synes det er litt ok at det er litt berg-følelse på gavehaugen under treet. De får jo beskjed om å vente til jul hele høsten, og da er det jo greit at det er litt gaver under treet. Imidlertid synes jeg det er viktig at det som faktisk ligger under treet er skikkelige ting man trenger eller kan bruke, ikke for mye ræl. Og det er ikke noe mål at det skal være så mange gaver som mulig eller så stor mengde som mulig slik enkelte slektninger hos oss ser ut til å tro. Hvert av våre barn fikk kanskje 10 gaver hver, det synes jeg er ganske passe. De hadde greid seg med mindre og de hadde helt sikkert tålt mer, men jeg er mest glad for at det var lite ræl i år.
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg liker pakker, jeg. :enkel:
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltHer er det forresten også en årlig tradisjon at mine foreldre skal uffe seg litt over gaveberget og hvor mye penger vi må ha kjøpt for. De gjorde det samme da vi var barn, og de gjør det nå. Og hvert år er det et helt vanvittig berg som overgår alt annet de har sett før. Jeg husker det litt annerledes, det var nemlig like mye da vi var små, så har det vært mindre noen år før det er mer igjen nå som det er unger tilstede igjen. Det hadde egentlig vært hyggeligere med gaver hvis man ikke skulle uffe seg sånn over mengden.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltHos oss er det ikke så mye gaver. Ungene får nok max 10 stk. Det er fra oss, besteforeldre, en oldemor, to tanter/onkler og en liten ting fra min tante og onkel (stort sett noe billig ræl som blir ødelagt første gang man tar det i bruk) og av og til en og annen liten ekstra gave avhengig av hvem vi feirer med. I år var det faktisk nesten litt lite leker. Men de fikk egentlig det meste de ønsket seg, men de ønsker seg ikke all verden.
![]() |
#6 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltOg her var farfar sur for han ville bare bli ferdig med utdelingen så han kunne gå og legge seg.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Skjønner hva du mener, men jeg mener i antall gaver. Det ligger gjerne ikke noen gave under treet fra foreldrene mine fordi vi allerede har fått det, og vi utveksler ikke gaver med søsken osv. Det blir ikke noe gaveberg av det for å si det sånn.
![]() |
#8 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltVi gir veldig få julegaver utenom familien. Det betyr ikke at vi har få venner. Skulle vi gitt julegaver til alle venner vi setter pris på og alle barna deres, ville det blitt et vanvittig budsjett når vi allerede har nærmere 30 personer på gavelista. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg vet ikke akkurat hvor mange poden fikk, men en plass mellom 25 og 30.Vi har mange som gir til han. Voksengaver hører også med synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltEr det vanlig å spise seg i senk i jula altså? Vi har mye god mat, men spiser jo ikke så mye MER enn ellers. De fleste i Norge spiser seg mette hver dag, men jeg syns ikke det er noe vi skal gå rundt og ha dårlig samvittighet for verken i jula eller ellers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg syns også gaveberg er litt negativt ord, og det skla virkelig være "over the top" for at jeg skal bruke det. Forsåvidt så har jeg brukt det når vi har vært mange sammen, men da mest fordi at mange mennesker = mange pakker, men juletreet er ikke noe særlig større.
![]() |
#12 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltSurmaget uffing og akking om gaver og ikke gaver på julaften, under selve gaveutdelingen, må da være en mye, mye større uting enn et eventuelt "gaveberg"?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg klarer ikke å se at mange gaver er negativt. Gaver er koselig, og et tegn på at vi har mange rundt oss som ønsker å gi en oppmerksomhet til jul.
![]() |
#14 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltMeissa: Man kan ha stort nettverk, men avtale at man skal glede hverandre på andre måter enn julegaver. Nettopp fordi man ønsker å unngå gaveberget og for stort fokus på mange gaver. Jeg tenker at hvor stort berget blir har med valg å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg er nok litt allergisk mot å ha dårlig samvittighet etter litt overdose i oppveksten. Jeg vil ikke at mine barn skal ha dårlig samvittighet og føle seg personlig ansvarlige for verdens elendighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg innrømmer det gjerne, jeg spiser mye mer i jula enn ellers. Ikke oftere, men mye større mengder enn jeg pleier. Jeg blir ofte ubehagelig mett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg liker både å gi og få pakker. Jeg kan ikke i farten komme på noen uheldige eller kjipe opplevelser knyttet til hverken kvaliteten eller kvantiteten på julegaver. Vi har liten familie, og Poden er eneste barn på julaften. Han får pakke opp først, mens vi ser på, og så pakker vi voksne opp etter tur, mens han står fritt til å følge med på oppakking eller å begynne å leke med sine egne gaver. Både han og jeg fikk vel kanskje 12-13 gaver hver (noen av mine var felles med mannen). Vi får fra mine foreldre, svigerforeldre, søsken og svigersøsken samt et par venninner - Poden får i tillegg fra et par av våre venner som har gått over til å gi til bare barna. Helt overkommelig mengde og bare fine ting.
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Absolutt. Jeg snakker om min/vår situasjon, som er veldig langt fra å bikke over til at vi er lei av gavene. Jeg ser ikke noen spesiell grunn til å kutte i gavebudsjettet mitt.
![]() |
#19 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltFnatten sier det jeg tenker. :lat: Vi har redusert pakkehaugen betraktelig de siste årene, og er fornøyd med det. Det betyr ikke at vi ikke blir glade for gaver, eller at vi ikke vil glede de vi er glad i. Men vi får mer tid til å gjøre koselige ting samnen i førjulstida, og ja, vi gir mer til veldedige organisasjoner. Jeg synes det er fint å kunne formidle til ungene mine at jula er en tid da vi prøver å glede andre litt ekstra, kanskje spesielt de som ikke har det så utrolig bra som oss. Om noen velger å gi en tohundrelapp til Frelsesarmeen framfor å kjøpe meg et toastjern, synes jeg det er helt strålende. Jeg gir ikke barna dårlig samvittighet for de gavene de får, men jeg formidler at jeg blir minst like glad for noe de har laget som for noe de har kjøpt.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing genereltJeg synes også at det gjør en forskjell om man bare får ræl eller ordentlige presanger med lang levetid. I år fikk både vi og ungene nesten bare "skikkelige" presanger, og da synes jeg ikke det er så betenkelig at det blir mange. Men så skrekkelig mange var det kanskje ikke. Jeg tror ungene mine fikk 13-16 presanger hver. Er det mye?
![]() |
![]() |
|
|