Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-11, 20:43   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg synes det er litt ok at det er litt berg-følelse på gavehaugen under treet. De får jo beskjed om å vente til jul hele høsten, og da er det jo greit at det er litt gaver under treet. Imidlertid synes jeg det er viktig at det som faktisk ligger under treet er skikkelige ting man trenger eller kan bruke, ikke for mye ræl. Og det er ikke noe mål at det skal være så mange gaver som mulig eller så stor mengde som mulig slik enkelte slektninger hos oss ser ut til å tro. Hvert av våre barn fikk kanskje 10 gaver hver, det synes jeg er ganske passe. De hadde greid seg med mindre og de hadde helt sikkert tålt mer, men jeg er mest glad for at det var lite ræl i år.

Gammel 26-12-11, 20:46   #2
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt

Jeg liker pakker, jeg. :enkel:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:57   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det forresten også en årlig tradisjon at mine foreldre skal uffe seg litt over gaveberget og hvor mye penger vi må ha kjøpt for. De gjorde det samme da vi var barn, og de gjør det nå. Og hvert år er det et helt vanvittig berg som overgår alt annet de har sett før. Jeg husker det litt annerledes, det var nemlig like mye da vi var små, så har det vært mindre noen år før det er mer igjen nå som det er unger tilstede igjen. Det hadde egentlig vært hyggeligere med gaver hvis man ikke skulle uffe seg sånn over mengden.

Gammel 26-12-11, 21:04   #4
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Hos oss er det ikke så mye gaver. Ungene får nok max 10 stk. Det er fra oss, besteforeldre, en oldemor, to tanter/onkler og en liten ting fra min tante og onkel (stort sett noe billig ræl som blir ødelagt første gang man tar det i bruk) og av og til en og annen liten ekstra gave avhengig av hvem vi feirer med. I år var det faktisk nesten litt lite leker. Men de fikk egentlig det meste de ønsket seg, men de ønsker seg ikke all verden.

Ikke mye gaver til de voksne heller og det syns jeg er helt greit. Har sluttet å gi til venninner, vi går heller ut og spiser sammen rett før eller rett etter jul. Jeg og mannen gir til hverandre og får av barna, foreldre, min mormor og onklene/tantene mine. Av foreldrene mine får vi gjerne noen tusen kroner til møbler osv, og dette vet vi jo om på forhånd eller har fått før jul når vi trengte det. Mormoren min er nesten 90 og gir også alltid penger som vi kan bruke på noe nyttig.

Gammel 26-12-11, 21:08   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Ikke mye gaver til de voksne" henger for meg ikke sammen med å få noen tusen til møbler av foreldrene.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 21:10   #6
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Og her var farfar sur for han ville bare bli ferdig med utdelingen så han kunne gå og legge seg. Det var ingen som tok så mye hensyn til det, nei.

Gammel 26-12-11, 21:11   #7
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

"Ikke mye gaver til de voksne" henger for meg ikke sammen med å få noen tusen til møbler av foreldrene.

Skjønner hva du mener, men jeg mener i antall gaver. Det ligger gjerne ikke noen gave under treet fra foreldrene mine fordi vi allerede har fått det, og vi utveksler ikke gaver med søsken osv. Det blir ikke noe gaveberg av det for å si det sånn.

Gammel 26-12-11, 23:10   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir veldig få julegaver utenom familien. Det betyr ikke at vi har få venner. Skulle vi gitt julegaver til alle venner vi setter pris på og alle barna deres, ville det blitt et vanvittig budsjett når vi allerede har nærmere 30 personer på gavelista.

Gammel 26-12-11, 23:15   #9
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke akkurat hvor mange poden fikk, men en plass mellom 25 og 30.Vi har mange som gir til han. Voksengaver hører også med synes jeg.
Poden åpnet alle pakkene å han var like glad uansett hva han fikk.

Poden får fra 3 sett besteforeldre, 5 faddere, 4 tanter og onkler,oss,3 venninner + noen til.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:03   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Er det vanlig å spise seg i senk i jula altså? Vi har mye god mat, men spiser jo ikke så mye MER enn ellers. De fleste i Norge spiser seg mette hver dag, men jeg syns ikke det er noe vi skal gå rundt og ha dårlig samvittighet for verken i jula eller ellers.

Gammel 26-12-11, 21:26   #11
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns også gaveberg er litt negativt ord, og det skla virkelig være "over the top" for at jeg skal bruke det. Forsåvidt så har jeg brukt det når vi har vært mange sammen, men da mest fordi at mange mennesker = mange pakker, men juletreet er ikke noe særlig større.

Ungene får ca 15 - 20 pakker, en blanding av leker og praktiske ting og de er kjempeglade for det de får. Det er stort sett familie og mine venninner som gir. Jeg elsker pakker, og syns egentlig det er synd at vi venninnene har kuttet ut gaveene til hverandre ...

Gammel 26-12-11, 21:51   #12
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Surmaget uffing og akking om gaver og ikke gaver på julaften, under selve gaveutdelingen, må da være en mye, mye større uting enn et eventuelt "gaveberg"?

I vår familie er vi som regel ca. 20+ mennesker, deriblant en del barn, som feirer sammen. Det sier seg vel selv da at det blir mange pakker. Det er litt uenighet om hvordan ting skal gjøres, da. Noen vil bare ha det overstått, mens andre (deriblant meg) synes det er litt greit å kaste et blikk eller to på hva som blir gitt når noen har gjort seg flid med å velge, kjøpe, pakke inn og gi en julegave. "En-to-tre ANGRIP JULETREET!"-varianten er jeg ikke fan av.

Det jeg derimot tenker når det blir såpass mange gaver som vi jo tross alt har i vår julefeiring, er at man godt kan spre det litt utover dagen. F.eks. fikk barna mine åpne hver sin gave på morgenen (jeg ga dem gavene med "koseklær" så de kunne ha det på seg mens de så julefilmene og koste seg med julestrømpa), jeg foreslo at niesen min kunne åpne den fra oss da hun ble utålmodig under middagen (hun er 2 år gammel og gaven var duplo) osv. Jeg vil heller at ungene skal få anledning til å stoppe opp og leke med/glede seg over hver enkelt av gavene enn at alt skal vente til etter middagen og de knapt rekker å registrere hva de får.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 22:37   #13
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg klarer ikke å se at mange gaver er negativt. Gaver er koselig, og et tegn på at vi har mange rundt oss som ønsker å gi en oppmerksomhet til jul.

Vet ikke hvor mange barna fikk hver, men 15-20 stk vil jeg tro.

Vi kjøper en god del gaver selv som vi gir bort til jul. Alle i nærmeste familie får, da også voksne. Alle søskenene vår får, og barna deres. Noen reagerer på at jeg fortsatt kjøper gaver til mine voksne nieser og nevøer, men for meg handler det om å gi en ting til de som står meg nær, og de står meg like nær nå som da de var små.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:06   #14
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Meissa: Man kan ha stort nettverk, men avtale at man skal glede hverandre på andre måter enn julegaver. Nettopp fordi man ønsker å unngå gaveberget og for stort fokus på mange gaver. Jeg tenker at hvor stort berget blir har med valg å gjøre.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:29   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg er nok litt allergisk mot å ha dårlig samvittighet etter litt overdose i oppveksten. Jeg vil ikke at mine barn skal ha dårlig samvittighet og føle seg personlig ansvarlige for verdens elendighet.

Gammel 26-12-11, 23:33   #16
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg innrømmer det gjerne, jeg spiser mye mer i jula enn ellers. Ikke oftere, men mye større mengder enn jeg pleier. Jeg blir ofte ubehagelig mett.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 23:35   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker både å gi og få pakker. Jeg kan ikke i farten komme på noen uheldige eller kjipe opplevelser knyttet til hverken kvaliteten eller kvantiteten på julegaver. Vi har liten familie, og Poden er eneste barn på julaften. Han får pakke opp først, mens vi ser på, og så pakker vi voksne opp etter tur, mens han står fritt til å følge med på oppakking eller å begynne å leke med sine egne gaver. Både han og jeg fikk vel kanskje 12-13 gaver hver (noen av mine var felles med mannen). Vi får fra mine foreldre, svigerforeldre, søsken og svigersøsken samt et par venninner - Poden får i tillegg fra et par av våre venner som har gått over til å gi til bare barna. Helt overkommelig mengde og bare fine ting.

(Jeg er ellers av dem som ikke ser noen grunn til å kutte akkurat i gavebudsjettet for å avhjelpe nøden i verden eller hjelpe miljøet. Jeg har råd til både gaver til familie og venner og bidrag til veldedighet; skulle jeg begrense eget forbruk, ville jeg kuttet i eget forbruk, ikke i den delen av forbruket som går til å glede andre.)

Gammel 26-12-11, 23:44   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Gleder er viktige og har en verdi. Det er når det bikker over og ikke blir satt pris på skikkelig at jeg tenker det kan være greit å sette forbruket litt i perspektiv. Enten for å innse hvor sykt heldig man er eller for å nedjustere litt slik at man makter all pakkeåpningen uten å bli lei.

Absolutt. Jeg snakker om min/vår situasjon, som er veldig langt fra å bikke over til at vi er lei av gavene. Jeg ser ikke noen spesiell grunn til å kutte i gavebudsjettet mitt.

Gammel 26-12-11, 23:59   #19
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Fnatten sier det jeg tenker. :lat: Vi har redusert pakkehaugen betraktelig de siste årene, og er fornøyd med det. Det betyr ikke at vi ikke blir glade for gaver, eller at vi ikke vil glede de vi er glad i. Men vi får mer tid til å gjøre koselige ting samnen i førjulstida, og ja, vi gir mer til veldedige organisasjoner. Jeg synes det er fint å kunne formidle til ungene mine at jula er en tid da vi prøver å glede andre litt ekstra, kanskje spesielt de som ikke har det så utrolig bra som oss. Om noen velger å gi en tohundrelapp til Frelsesarmeen framfor å kjøpe meg et toastjern, synes jeg det er helt strålende. Jeg gir ikke barna dårlig samvittighet for de gavene de får, men jeg formidler at jeg blir minst like glad for noe de har laget som for noe de har kjøpt.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 00:12   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også at det gjør en forskjell om man bare får ræl eller ordentlige presanger med lang levetid. I år fikk både vi og ungene nesten bare "skikkelige" presanger, og da synes jeg ikke det er så betenkelig at det blir mange. Men så skrekkelig mange var det kanskje ikke. Jeg tror ungene mine fikk 13-16 presanger hver. Er det mye?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:21.