|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg har nok eksempler fra Sunnmøre til at jeg tror det stemmer. Og nok ekspempler på amerikaniserte norsknavn fra sørvestlandet til å tenke at det stemmer det også.
![]() |
#2 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntTror jeg må sjekke slektstreet når jeg er hjemom igjen. Hele slekta er nordfra, men kan ikke huske rare kombinasjoner. Mamma og hennes søsken har alle doble fornavn. Jeg kan bare navn nr.2 på tre av de og de er ikke rare. Mamma har forresten tre fornavn. Det var visstnok en som døde like før og måtte få noen oppkalt etter seg for ikke å gå igjen.
![]() |
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntLista!
![]() |
![]() |
#4 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntSiden dere nevner navn som er litt pussig sammensatt, Jeg kjenner en som heter Geir Kai Morten, vet om en annen som også heter det samme, og kjenner en som heter bare Kai Morten.... synes det er litt rar og tung sammensetning. Aner ikke hvor alle kommer fra men vet at familien til han ene har feriested på Lofoten..
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt
Herlige navn. Blostrupmoen er jo ett vanlig slektsnavn. I tillegg så har de flotte stedsnavn. De uttaler de på en måte så det ikke er mulig for besøkende å finne frem.
![]() |
#7 |
Slumrende Ullteppe
|
Min familie på morsiden, ætter fra Blostrupmoen!
![]() |
#8 |
passe nerd
Medlem siden: Sep 2010
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDet er spennende med navn i forhold til uttale, dialekter og hvor ulike trendene er rundt om i landet.
![]() |
#9 |
intro
|
Det er slik de fleste sier det på Østlandet også.
![]() |
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntTrunken, ja.
![]() |
![]() |
#11 |
Kakemonster
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg er halvt sunnmøring, og det er vel en noe høyere forekomst av merkelige navnesammensetninger. Mormor har tre fornavn, mamma og to av brødrene hennes har dobbeltnavn. Slik jeg har forstått det handler det om flere ting. De skulle kalles opp, og man skulle kunne skille de fra andre med samme navn. Min oldefar het Bernt, min morfar hadde Bernt som andre fornavn. Min onkel har samme første fornavn som morfar, og andre fornavn begynner på samme bokstav. Mamma har en kusine og gud vet hvor mange barndomsvenninner med samme første fornavn, men forskjellige andrenavn. Det er mye rart der, altså.
![]() |
#13 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntStedsnavn og uttale er festlig på Jæren også. "Poddlst" og "Vigrst" er Pollestad og Vigrestad.
![]() |
![]() |
#14 |
Forelska
|
Og så har du "Onnai" og "Stabnai" - Undheim og Stamnheim.
Sist redigert av Didjeridust : 10-01-12 kl 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntMin mormors halvbror het Analius til fornavn. Han hadde flere navn, men de har vi glemt.
![]() |
#16 |
Audacious
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntPå østlandet er det vel Maura som skiller seg ut når det gjelder en sterk forkjærlighet for dobbeltnavn, amerikanske navn uttalt på norsk vis osv.
![]() |
#17 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg har masse familie og slekt fra mørekysten, og det finnes knapt nok korte/enkle navn på den lista...
![]() |
#18 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntJeg har jobbet med en sunnmøring som hardnakket påsto at han kjente en som het Knut Knut etter begge bestefedrene sine.
2012, 2007 og 2004 Sist redigert av Appelsin : 29-12-11 kl 09:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Aktiv
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
Jasså??? Det har jeg ikke fått med meg. Kanskje fordi det blir helt vanlig for meg. Født og oppvokst her jeg....
![]() |
#20 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og såntDer pappa kommer fra har de noen fantastiske navn! (dette er jo nå eldre mennesker) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|