Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-12-11, 00:39   #1
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Sv: Stemmer dette? Om sunnmøringer og disharmoniske navnevalg og sånt

Jeg har nok eksempler fra Sunnmøre til at jeg tror det stemmer. Og nok ekspempler på amerikaniserte norsknavn fra sørvestlandet til å tenke at det stemmer det også.

Gammel 29-12-11, 00:40   #2
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Tror jeg må sjekke slektstreet når jeg er hjemom igjen. Hele slekta er nordfra, men kan ikke huske rare kombinasjoner. Mamma og hennes søsken har alle doble fornavn. Jeg kan bare navn nr.2 på tre av de og de er ikke rare. Mamma har forresten tre fornavn. Det var visstnok en som døde like før og måtte få noen oppkalt etter seg for ikke å gå igjen.

Gammel 29-12-11, 00:43   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lista! I morgen skal jeg shoppe på Brooklyn Square!

Gammel 29-12-11, 00:55   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Siden dere nevner navn som er litt pussig sammensatt, Jeg kjenner en som heter Geir Kai Morten, vet om en annen som også heter det samme, og kjenner en som heter bare Kai Morten.... synes det er litt rar og tung sammensetning. Aner ikke hvor alle kommer fra men vet at familien til han ene har feriested på Lofoten..

Gammel 29-12-11, 00:46   #5
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

I Hedmark er det også mange artige kombinasjoner har jeg hørt..

Gammel 29-12-11, 00:58   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg trodde Solan var et fantasinavn fram til jeg så mannens slektstre. At Blostrupmoen var et ekte etternavn fra Alvdal var også ganske overraskende for meg.

Herlige navn. Blostrupmoen er jo ett vanlig slektsnavn. I tillegg så har de flotte stedsnavn. De uttaler de på en måte så det ikke er mulig for besøkende å finne frem.

Gammel 29-12-11, 16:03   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At Blostrupmoen var et ekte etternavn fra Alvdal var også ganske overraskende for meg.

Min familie på morsiden, ætter fra Blostrupmoen!

(Guttungen er vel den eneste ungen i Norges historie som har sittet og heiet på Rudolf Blostrupmoen under racerbilløpet, og ikke på Reodor Felgen, da han så Flåklypa. )

Gammel 29-12-11, 17:27   #8
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er spennende med navn i forhold til uttale, dialekter og hvor ulike trendene er rundt om i landet.

Jeg er vestlending bosatt på sørlandet og har endelig knekt koden med uttalen av en del navn her: Det er akkurat som de putter inn en ekstra N slik at f.eks Signe høres ut som Sing-ne. Uttal det som sing på engelsk og legg til en norsk ne-ending. Som vestlending sier jeg egentlig Signe som SiGg-ne.
Og ikke så langt unna herfra er det mange som liksom ikke klarer å si navn som har e mot slutten som e. Inger blir blir IngAr.

Navn som er vanlige her nede hadde jeg aldri hørt før og omvendt også.

Gammel 29-12-11, 17:58   #9
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Jeg er vestlending bosatt på sørlandet og har endelig knekt koden med uttalen av en del navn her: Det er akkurat som de putter inn en ekstra N slik at f.eks Signe høres ut som Sing-ne. Uttal det som sing på engelsk og legg til en norsk ne-ending.

Det er slik de fleste sier det på Østlandet også.

Gammel 29-12-11, 00:51   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trunken, ja. Jeg må alltid innom når vi er her!

Gammel 29-12-11, 00:56   #11
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg er halvt sunnmøring, og det er vel en noe høyere forekomst av merkelige navnesammensetninger. Mormor har tre fornavn, mamma og to av brødrene hennes har dobbeltnavn. Slik jeg har forstått det handler det om flere ting. De skulle kalles opp, og man skulle kunne skille de fra andre med samme navn. Min oldefar het Bernt, min morfar hadde Bernt som andre fornavn. Min onkel har samme første fornavn som morfar, og andre fornavn begynner på samme bokstav. Mamma har en kusine og gud vet hvor mange barndomsvenninner med samme første fornavn, men forskjellige andrenavn. Det er mye rart der, altså.

Gammel 29-12-11, 00:57   #12
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg har hatt en lærer som heter Kai Morten. Han er hedmarking.

Gammel 29-12-11, 01:02   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Stedsnavn og uttale er festlig på Jæren også. "Poddlst" og "Vigrst" er Pollestad og Vigrestad.

Gammel 10-01-12, 10:34   #14
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Stedsnavn og uttale er festlig på Jæren også. "Poddlst" og "Vigrst" er Pollestad og Vigrestad.

Og så har du "Onnai" og "Stabnai" - Undheim og Stamnheim.
...og "Varao" - Varhaug

Sist redigert av Didjeridust : 10-01-12 kl 10:41.
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 01:30   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mormors halvbror het Analius til fornavn. Han hadde flere navn, men de har vi glemt.
Familien hennes kom fra Ramberg i Lofoten, og de hadde alle det jeg vil si er litt "rare" navn og sammensetninger av navn.
Min oldemor het Frigga. Det har jeg aldri hørt noe annet sted.

Min farfar hadde bare mange navn, men navn med en historie.
Et fornavn + oppkallt etter en onkel - + navnet på båten han nesten ble født på + mors etternavn + fars etternavn.

Han fikk Norges Vels medalje for lang og tro tjeneste, og navnet hans tok nesten hele diplomet.

Jeg tror det var mye vanligere før og ha doble og triple navn, og barna ble kallt opp etter flere.

Gammel 29-12-11, 05:31   #16
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På østlandet er det vel Maura som skiller seg ut når det gjelder en sterk forkjærlighet for dobbeltnavn, amerikanske navn uttalt på norsk vis osv.

Gammel 29-12-11, 08:15   #17
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har masse familie og slekt fra mørekysten, og det finnes knapt nok korte/enkle navn på den lista...

Gammel 29-12-11, 08:16   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har jobbet med en sunnmøring som hardnakket påsto at han kjente en som het Knut Knut etter begge bestefedrene sine.

Selv har jeg mye familie fra Nord-Norge. De var litt sånn "fine på det" - kjøpmenn og skomakere og sånt, de gav barna sine vanlige navn vil jeg si. Gjerne dobbeltnavn, men likevel.
(Kjell, Agnes, Alida)
Den nyeste generasjonen har også vanlige navn.

Sist redigert av Appelsin : 29-12-11 kl 09:02.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 11:55   #19
Stompen
Aktiv

Stompen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Stompen er litt kulStompen er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

På østlandet er det vel Maura som skiller seg ut når det gjelder en sterk forkjærlighet for dobbeltnavn, amerikanske navn uttalt på norsk vis osv.

Jasså??? Det har jeg ikke fått med meg. Kanskje fordi det blir helt vanlig for meg. Født og oppvokst her jeg....

Kom med noen eksempler da

Stolt mamma til fem små trollunger
2005, 2006, 2x2010 og lille overraskelse 2012
Stompen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 12:09   #20
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Der pappa kommer fra har de noen fantastiske navn! (dette er jo nå eldre mennesker)
Sjalm, Dorotea, Ludolf, Norvald, Nilsine (hun ble født først og de skulle jo ha gutt først. Neste ble gutt og han fikk navn Nils), Othelius, Ingvald, Jetmund, Gullaug, Patricia Ann, Kjellrunn, Herulf, Leikny, Åsta, Nikoline, Dankert, Alv Magne, Myrthle, osv! Utrolig mange morsomme navn! (måtte lete i telefonkatalogen)

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:24.