Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-12-11, 23:04   #41
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om det å bruke rase for å beskrive et annet menneske

Jeg synes det er greit å si at noen har asiatisk utseende. Men jeg har en i familien som sier pakkis og neger og da kjenner jeg at jeg blir både flau og litt lei meg.

Jeg synes det kan være vanskelig å spørre noen med ikke-norsk utseende hvor de kommer fra. Jeg lurer som regel på hvor de bor eller hvor de har vokst opp, ikke hvilket land deres besteforeldre eller foreldre kommer fra. Mange svarer feks Pakistan hvis foreldregenerasjoen kommer derfra, mens jeg lurte på om de har vokst opp på Økern eller Grefsen.

Gammel 30-12-11, 23:12   #42
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

men det nytter bare ikke forvente mer av folk enn de kan gi.

Utrolig godt sagt. Den skal jeg legge meg på harddisken.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 01:49   #43
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har også lagret "det nytter bare ikke forvente mer av folk enn de kan gi".

Fantatisk fint ordtak å ha i bakhode for så mye og mangt selv om det var spesiellt fint i den sammenhengen Niobe nevnte det.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 10:21   #44
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi har et greit forhold, mye fordi jeg bestemte meg for å ha det. De er veldig mye bedre som besteforeldre enn de var som foreldre, og det setter jeg stor pris på. I mange år var det sårt for meg at de aldri har beklaget noe (og de har utvilsomt sviktet på enkelte punkt), men det nytter bare ikke forvente mer av folk enn de kan gi.

Jeg er veldig glad i dem, men det ikke til dem jeg går når jeg har det vanskelig. Det sluttet jeg tidlig med.

Du fremstår som sterk og klok, og later til å ha kommet deg gjennom dette helskinnet og med en innsikt som ikke er alle forunt. Dessverre kjenner jeg til flere historier som likner på din. Alle er barn adoptert på 70-tallet. Man kan jo bare håpe på at adoptivforeldre i dag blir oppfordret til å reflektere litt nærmere over saker og ting - og at de som ikke evner dette ikke blir godkjent som adoptivforeldre.

Da vi var i godkjenningsprosessen snakket jeg en del med min farmor om dette. De adopterte på 60-tallet. De hadde fire barn fra før av, bodde i en liten leilighet, og deres motivasjon for å adoptere var at de ville "hjelpe et barn". Nå gikk det veldig bra i min families tilfelle - men det var ikke nødvendigvis gitt med dette utgangspunktet. I våre samtaler med barnevernet var de veldig klare på at det var ønsket om å få et barn som måtte være motivasjonen for å adoptere.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 10:31   #45
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skal man hjelpe barn får man bli fadder gjennom SOS Barnebyer, Plan etc. Adopsjon er ikke veldedighet!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 10:35   #46
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg lærte leksa mi i 2003 når jeg sammen flere fra barselsgruppen på NM skulle på babymassasje. De fleste klarte vi kjapt å identifisere men den ene jenta som vi viste hvor kom fra, og hadde jente født i samme måned, snakket veldig trøndersk osv gjennkjente vi ikke. Trodde til og med hun kunne ha løyet om kjønnet på barnet. Jenta var jo av asiatisk opprinnelse, adoptert som barn, men det slo meg aldri.

Det morsomme var jo at jenta hadde forutsett dette. Til tross for at alt annet stemte så skjønte jeg aldri at det var henne. Fikk meg en kraftig lekse den dagen gitt. Trodde ikke jeg hadde slike fordommer, men de var der gitt. Har ledd mye av denne.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-12-11, 11:59   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Du fremstår som sterk og klok, og later til å ha kommet deg gjennom dette helskinnet og med en innsikt som ikke er alle forunt. Dessverre kjenner jeg til flere historier som likner på din. Alle er barn adoptert på 70-tallet. Man kan jo bare håpe på at adoptivforeldre i dag blir oppfordret til å reflektere litt nærmere over saker og ting - og at de som ikke evner dette ikke blir godkjent som adoptivforeldre.

Da vi var i godkjenningsprosessen snakket jeg en del med min farmor om dette. De adopterte på 60-tallet. De hadde fire barn fra før av, bodde i en liten leilighet, og deres motivasjon for å adoptere var at de ville "hjelpe et barn". Nå gikk det veldig bra i min families tilfelle - men det var ikke nødvendigvis gitt med dette utgangspunktet. I våre samtaler med barnevernet var de veldig klare på at det var ønsket om å få et barn som måtte være motivasjonen for å adoptere.

Takk!
Jeg vet at adoptivforeldre i dag generelt har et mye mer reflektert syn på adopsjon, enn de hadde for 30 år siden. Men det gjelder jo samfunnet som helhet også.

Jeg får alltid litt dårlig samvittighet når jeg åpenlyst kritiserer foreldrene mine på denne måten. De gjorde jo virkelig sitt beste, og på andre områder var de flinke. Og nå som jeg selv har vært mor noen år, så vet jeg jo at om jeg ikke kommer til å gjøre samme feilene, så vil jeg uansett gjøre andre. Men så er det greit å kalle spadene spader, for holdningene deres var jo ikke unike, og de finnes fremdeles.

Og misforstå meg rett; jeg er glad for å være adoptert, men nok ikke i større grad enn de fleste kommer på å være glad for å være født.

Jeg har et godt (les: ryddig, sivilisert, søndagsmiddaghyggelig) forhold til foreldrene mine i dag, men det har krevd meg noen års innsats. Det kan være hardt å tilgi noen som aldri innrømmer feil, og følgelig aldri beklager noe. Men det er met slitsomt å være sint.

Gammel 31-12-11, 13:30   #48
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

på Niobe.

Det er utrolig hva folk kan og kunne finne på. Men jeg tror at holdningen til det å adoptere er noe annerledes nå. Jeg håper i hvert fall det. Vi har slektninger, på vår alder, som har adoptert. Og i vår foreldregenerasjon igjen er det tydelig at disse som har adoptert blir sett på som "snillere" enn oss andre som har vært så egoistiske å føde barn selv, når så mange barn i verden trenger et hjem. Men enten man føder selv eller adopterer så er det ønsket om å få et barn som er det sentrale, ikke om å være snill, tror jeg.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:20.