Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å lagre mat på benken

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Korleis handterer du matrester?
Det meste står framme. 2 1,32%
Det meste står framme, men blir satt kaldt før leggetid 5 3,29%
Er nøye på enkelte matvarer, men andre varer kan stå framme til leggetid 12 7,89%
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar 8 5,26%
Set det meste i kjøleskapet etter nokre timar, men ikkje tørre kaker, boller el.l. 54 35,53%
Ryddar raskt opp etter måltid og set alt i kjøleskapet, unntatt tørre kaker, boller el.l 63 41,45%
Set alt i kjøleskapet umiddelbart! 5 3,29%
Alt i kjøleskapet, alltid, brød inkludert! 3 1,97%
Deltakere: 152. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 00:44   #41
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å lagre mat på benken

Setter alt i kjøleskapet, selvsagt. Brød har vi i fryseren og tar opp det vi trenger. Blir mat stående mer enn en halvtime-time, blir det kastet, men det skjer sjelden.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:46   #42
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Muggsporene kan komme fra skjea som øste opp i bollen eller selve bollen. Dersom pizzasausen fortsatt er i kaserollen med lokk på og det ikke er puttet noe oppi bør det gå lenger tid før det mugner. Ikke at jeg hadde satt det på benken uansett, altså.

Skjeen ble alltid byttet ut med en ny, sausen sto heller aldri på benken unntatt ved påsmøring(liten lokal pizzakro som het pizzaresturant. Ikke all verdens med kunder så sausen trengte ikke stå framme). Men den muglet etter 3 dager i kjøleskap, så da tenker jeg at ting som ketchup ol kan bli ødelagt av å stå på benken.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 00:52   #43
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Maten oppbevares i kjøleskap, ,ja. Pleier å kjøle ned i kaldt vann og så rett i kjøleskap. Ketchup osv lagres også i kjøleskap.

Gammel 06-01-12, 00:53   #44
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Oppbevarer all mat i kjøleskapet. Middag får bli litt lunken, og så bærer det inn. (unngå for mye kondens). Vi har ingenting på benken - heller ikke brød.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 09:20   #45
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Lagrer alt i kjøleskap etter det er avkjølt, spiser ikke ris og pasta som har stått på benken. Her er en artikkel i forskning.no som forklarer mer detaljert hvorfor det ikke er lurt.

Gammel 06-01-12, 09:53   #46
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle rester av mat og kaker går i kjøleskapet. Bare frukt og tomater får stå på benken.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 09:53   #47
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Etter at jeg hadde et kurs i mikrobiologi under studiene kunne det ikke fallt meg inn i måneskinn å varme opp igjen ris eller pasta. Det som ikke brukes, kastes, også lager vi nytt.

Svigermor derimot, har jo alltid kjølt ned ris på kjøkkenbenken og varmet opp igjen, og det har gått SÅÅÅ bra med dem må vite, så hun tror jeg gjør det på pur f... når hun er her, fordi hun vet veldig godt hva jeg mener om den saken.

Gammel 06-01-12, 10:04   #48
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Etter at jeg hadde et kurs i mikrobiologi under studiene kunne det ikke fallt meg inn i måneskinn å varme opp igjen ris eller pasta. Det som ikke brukes, kastes, også lager vi nytt.

hm. Jeg kan fint finne på å varme opp igjen etter nedkjøling. Fortell meg gjerne litt mer!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:18   #49
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke orket å lese hele tråden.

Vi prøver å være flinke med å sette inn matrester i kjøleskapet etter noen timer, eller i løpet av kvelden. Det kommer litt an på hva det er. Viktigere med ris enn med pinnekjøtt. Men vi varmer gjerne opp både ris og pasta - eller spiser det kaldt dagen etter. Vi har aldri blitt syke, men ville ikke servert det samme til gjester som jeg vet synes at dette er ekkelt.

Når det gjelder de som er en generasjon eller to over oss så tenker jeg at de er vant med å ha det kjøligere på kjøkkenet enn oss. De eldste kan også ha levd ei stund før kjøleskap ble vanlig. Man sparte på maten da også. Tidlig i forrige århundre ble ikke maten nødvendigvis varmet opp igjen, men holdt varm til far kom hjem fra kveldsskift under ei glassklokke - eller etterhvert i varmeskuffe i komfyren.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:36   #50
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har ikke lest hele tråden.

Svigers gjør det og mannen er avlært den uvanen.
Foreldrene mine gjorde det før broren min begynte på kokkelinjen på videregående. Siden min mor hjalp han med lesingen, spesielt i faget hygiene, ble det slutt på den praksisen gitt. Da ble jeg og strengt opplært.
Vet ikke helt hvordan jeg skal lære opp svigers, der står alt på benken i flere dager. Kjøttkaker, poteter, ris, alt.

Gammel 06-01-12, 10:50   #51
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

hm. Jeg kan fint finne på å varme opp igjen etter nedkjøling. Fortell meg gjerne litt mer!

Se linken til Miromurr! Det er han professoren jeg har blitt "skremt/belært" av på et foredrag.

Og, ja, etter kjapp nedkjøling så skal det være trygt. Jeg tar bare ingen sjanser.

Gammel 06-01-12, 13:00   #52
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Skjeen ble alltid byttet ut med en ny, sausen sto heller aldri på benken unntatt ved påsmøring(liten lokal pizzakro som het pizzaresturant. Ikke all verdens med kunder så sausen trengte ikke stå framme). Men den muglet etter 3 dager i kjøleskap, så da tenker jeg at ting som ketchup ol kan bli ødelagt av å stå på benken.

Ketchup holder seg lenger, inneholder både sukker og eddik som gjør at det holder bedre. Artikkel i A-magasinet om dette i dag, finner bare ikke artikkelen på nett så jeg får ikke linket.

Gammel 06-01-12, 15:38   #53
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er oppvokst med et fryktelig lite kjøleskap og dertil ingen plass til slikt, så den vanen er litt vond og vende. Ergo; det er ganske mye som blir stående fremme ...men også en god del som settes i kjøleskapet. Litt hipp som happ med andre ord.

Gammel 06-01-12, 16:09   #54
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Svigermor gjør det, og jeg slutta raskt å spise restemiddager der. Vi setter maten i kjøleskap når den er avkjølt nok til det. Glemmer vi den, går det stort sett i søpla, litt avhengig av hva det er. Mannen spiser gjerne pizza som har stått en stund, men han setter ikke potetene i bolle uten lokk på benken til dagen etter, i alle fall, så han gjør ikke helt som han har lært hjemmefra.

Gammel 06-01-12, 16:26   #55
Lyppa

Lyppa sin avatar

Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Ketchup holder seg lenger, inneholder både sukker og eddik som gjør at det holder bedre. Artikkel i A-magasinet om dette i dag, finner bare ikke artikkelen på nett så jeg får ikke linket.

Ok, så det er ikke sukker og eddik i pizzasaus?

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 00:26   #56
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Ok, så det er ikke sukker og eddik i pizzasaus?

Jo, men ikke like mye.

Gammel 07-01-12, 00:51   #57
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi kaster alt for mye matrester fordi vi er så trege med å sette rester kaldt og fordi vi glemmer at vi har rester i kjøleskapet.

Skjerpings! Du liker jo ikke fråtsing, da burde du heller ikke sløse. Jeg kaster aldri mat, men jeg fråtser dessverre for mye. Vet ikke hva som er verst, jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 02:28   #58
lillenøste38
Sperret

Medlem siden: Jan 2012
lillenøste38 er litt kul
Standard

Alle middagsrester settes i kjøleskapet med en gang det er avkjølt. Jeg oppbevarer alt av åpne matvarer kaldt...kaker også.

Livredd for å bli matforgiftet...blitt det en gang..aldri mer...

Men for å komme med ennå ett spørsmål når det gjelder mat...

Hvordan oppbevarer dere frityroljen? får den stå i frityrkokern til neste gang du skal bruke den, selv om det kan gå uker i mellom hver gang...hvor ofte skiftes den?

Jeg har brukt å sile den å ha den over på flaska igjen å oppbevart den kaldt, men ikke brukt den mer enn en gang til etter det..leste en plass at man kunne gjøre det...

Men etter at jeg ble matforgiftet den ene gangen, å da hadde brukt oljen om igjen, så ble jeg redd det var oljen jeg ble dårlig av...
Så nå kastes den etter en gangs bruk..

Sist redigert av lillenøste38 : 08-01-12 kl 00:09.
lillenøste38 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-12, 09:11   #59
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Alle middagsrester oppbevares i kjøleskap etter det er avkjølt.

Jeg husker med gru den pastaretten vi glemte på benken et døgn. Helt utrolig hvor fort bakteriene jobber. Pastaen var som gele.

Gammel 07-01-12, 09:21   #60
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av gnuri, her.

Nei. Matvarer som har blitt stående ute av en eller annen grunn blir kastet dagen etter. Jeg er redd for å bli matforgiftet.

Signerer.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:07.