Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvillinger født med 5 års mellomrom

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-01-12, 00:41   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Kan noen forklare meg hva som er spesielt her? Det er da "dagligdags" at befruktede egg legges på frys og settes inn noen år senere. Kan man liksom kalle alle barn født etter fryseforsøk "tvillinger", "trillinger", "firlinger" osv?

Ja nettopp, det er der jeg også er.
Da har jeg en "trilling" i fryser'n i Haugesund.

Gammel 06-01-12, 10:22   #2
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom.

Ja men siden antall på frys fra samme uttak kan være ganske høyt så vil mange lykkes med minst to. I alle fall såpass mange at jeg ikke har sett på det som noen sensasjon.

Nei, det var jo mitt poeng i det første innlegget jeg skrev også - at dette absolutt ikke er uvanlig. Men husk også at mange (f.eks. meg, med fire ordinære forsøk) aldri får noen fryseegg i det hele tatt. Det er (eller var, i alle fall) stor forskjell på hvor mange egg det er vanlig å få på frys ved de ulike klinikkene. Da jeg var i gamet, var St. Olavs blant de klinikkene som hadde flest fryseegg. Ullevaal hadde ikke engang tilbudet. Hvis jeg tipper at jeg kjenner 100 IVF-ere, er det bare et par-tre av disse som har to barn i ulik alder fra samme forsøket (men langt flere som har fått "ordentlige" tvillinger).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-01-12, 10:58   #3
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Så i følge denne artikkelene, så ville jeg hatt trillinger, om fryseforsøket i februar 2011 hadde ført frem?????

Nei, da hadde det blitt et søsken som tilfeldigvis var befruktet på samme tidspunkt som tvillingene.
Tvillinger/triller er det kun når det deles livmor.

Gammel 06-01-12, 22:51   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvillinger født med 5 års mellomrom

Når er det embryo med eneggede deler seg? Det skjer vel forholdsvis tidlig i prosessen?

Opprinnelig lagt inn av Store norske leksikon

Eneggede tvillinger oppstår ved at ett enkelt befruktet egg deler seg og blir to atskilte fosteranlegg innen 14 dager etter befruktningen.

Jeg vet ikke hvor "gamle" fosteranlegg de kan fryse ned. Tror ikke det er vanlig praksis å vente så lenge som to uker, men det kan godt hende det er mulig.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:19.