|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?
Det mamma fikk da pappa døde var hvertfall en sum penger som dekket transport av avdøde fra sykehuset og til kirken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror det går på avdødes økonomi i og med at det trekkes fra før boet lignes og fordeles. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var der min familie fikk problemer. Uten å gå i detalj, så kan jeg si at mye kan skje i løpet av 10-11 måneder. Gravferdstøtten er meget streng, noen vil sikkert gi opp bare på grunn av at de ikke orker å klage pga følelsesmessig kaos. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Da vi mistet jentungen, valgte vi gravlegge henne på enklest mulig måte, vi hadde ingen seremoni, annet enn kistenedsettelse. Det eneste vi betalte for da, var frakt av kisten fra sykehus til kapellet, kisten, som var standard barnekiste, og gravsteinen. Vi fikk helt automatisk gravferdsstøtten på 18.000 kroner, og dette dekket alle utgiftene.
![]() |
#46 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Ruinert av begravelse?De fleste kirkebegravelser jeg har vært i har vært i kapell, og der er det intet orgel eller organist. Ergo må man da betale en musiker hvis man vil ha litt musikk.
![]() |
#47 |
heimføing
|
I likhet med tante Veronica, så kommer jeg også fra ei bygd der man tradisjonelt har ordnet alt selv. Jeg har vært med og hjulpet til i begravelser fra jeg var barn, tror jeg. Besteforeldre, gamle naboer, andre slektninger. Bygdefolket fikset alt selv. Husker at mannfolkene måtte hjelpe å tine/grave på kirkegården, selv om det nok var en kommunal kirketjener så trengte han praktisk hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Alle fagforeningene i LO-systemet (og sikkert andre også) har faktisk gravferdsstøtte til sine medlemmer. Det er ikke veldig mye penger, men det er en liten slump. Ikke er den vanskelig å få, men det er veldig få som søker om det fordi de ikke vet om at den eksisterer.
![]() |
#49 |
|
Vi betalte for organisten i mamma sin begravelse, det vet jeg helt sikkert fordi jeg reagerte veldig på det i ettertid.
![]() |
![]() |
#50 |
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?"Leie av organist" står det på fakturaspesifiseringen. Ingen annen musikk enn de pålagte salmene, og det var i den kirken hun tilhørte.
![]() |
![]() |
#51 |
Pauset
Hvor: Barteby
Mange velger jo en bårebukett, eller å dekorere kistelokket. Vi hadde heldekkende dekorasjon til mine foreldres begravelse. Lit uvanlig i begge tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Drømmer
|
De fleste har nok en krans til kisten, min nevø og niese hadde egen krans til pappaen sin å så tror jeg søsteren min hadde en egen der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Hvis man orker. Da pappa døde helt plutselig gikk jeg rundt i en slags tåke og var ikke meg selv, orket knapt å dusje eller noenting frem til begravelsen. Jeg var i sjokk. Kan tenke meg det hadde vært en halv milliard ganger verre om det var noen av barna mine som døde. Jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde reagert da, men sannsyligheten er jo stor for at jeg hadde meldt meg ut av "alt" en lang, lang stund.
![]() |
#56 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Uff, jeg kjenner at jeg hadde klart meg med en hjemmesnekret kasse og markblomster om alt er så dyrt at de etterlatte sitter igjen med en kjemperegning.
![]() |
#57 |
|
Da pappa døde i høst tok vi kontakt med NTL med spørsmål om dette og fikk til svar at ordningen var avsluttet. Stemmer ikke det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Tja...
![]() Sv: Ruinert av begravelse?Da mannen til mamma døde i 2008 kostet begravelsen, med minnesamvær , 60.000,-
![]() |
#60 |
Librocubicularist
|
Når eg ser det reknestykket i Dagbladet, tenker eg at det kanskje er litt redd for å verke småleg som har vore med på at det blir så dyrt. For det skal ikkje vere nødvendig å komme opp i desse summane. Og det er jo viktig at begravelsesbyrået lar pårørande kjenne at det er greit å velje rimelege løysingar- det betyr ikkje at ein er mindre glad i avdøde. Men viss ein har den haldninga at bare det beste er godt nok for den avdøde (som kanskje mange vil ha i ein slik situasjon), vil det jo også bli mykje dyrare. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|