Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Ovnsdøra eksploderte!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-06, 12:33   #41
Sita
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: På et jorde
Sita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ovnsdøra eksploderte!!!

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ikke gi deg. Det der er TULL! Klart at ingen forventer at en flett ny komfyrdør eksploderer fordi den er varm!!! Kanskje du kan få høre litt med noen konkurrenter av BEHA, bare for å være ekkel? Tviler på at feks Miele vil finne på å si at "Jo, denne toppmodellen er veldig bra, for den eksploderer bare av og til i motsetning til den billigere som eksploderer ganske ofte."

Det er forresten litt lurt å føre en liten logg underveis, der du noterer hver gang du snakker med noen hos BEHA (få navnet på vedkommende!) og hva som blir sagt og avtalt, og forbrukerrådet etc. I tilfelle tilfelle.

Har ikke lest hele jeg, men synes dette var godt skrevet. De fleste som har komfyr bruker den jo ikke med silkehansker. Man må jo kunne kjøpe produkter man er trygg på at tåler å bli brukt!

Sita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 22:42   #42
Sviski
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2009
Sviski har et hav av muligheter foran seg
Standard

Norsk kjøpslov er 2års garanti og 5års reklamasjonsrett på slike produkter. Det vil i realiteten si at leverandøren må bevise at det er din skyld innenfor 2år og at du må bevise at det er leverandørens skyld etter dette.

Dersom du har den ovnen du har avbildet så er den produsert på beha på heistad. Normalt så er disse veldig korslige og enkle å ha med å gjøre...

Har vært borti et par "eksplosjoner" av ovnsdører. Hovedgrunnen til dette er at døren har blitt strammet for hardt til. Dersom du selv har tatt døren fra hverandre for å rengjøre mellom glassene så er det vanskelig å få dekt dette.

Det som blir nevnt om at "dunking" og "bomping" innat døren skal være grunnen høres tåplig ut. grunnen er at døren er for "trangt" innat glasset og at den hyppige varmen - kulden gjør utslaget. Har ikke glasset mm å gå på så vil den kunne eksplodere.

Det jeg ville gjort:
Har du skrudd på døren for å komme til så er det i grunn ingenting du kan gjøre.

Dersom du mener bestemt å ikke ha gjort dette så er dette en reklamasjonssak. Nekter du for å ha skrudd på døren så er dette "bevis" nok, hvor da leverandøren må bevise at du har skrudd. Da de nå nekter å dekke "skaden" så ville jeg gått til butikken du kjøpte varen av først. Forklart det som har skjedd og gitt de et brev som du forlanger at de bringer videre til leverandøren. (har du kjøpt varen hos elkjøp så kan det lønne seg å sende brevet selv). Men som regel så er det enklere å få dekt dersom du går via butikk, de kan presse leverandøren. Hos oss hadde du fått dekt dette på et blunk.

Dersom det ikke hjelper å sende brev så ville jeg tatt kontakt med forbrukerrådet.
Uansett så vil dette ta tid! Slike saker går aldri fort, vil lønne seg å gå via butikk og leverandør som raskeste mulighet.

PS: Norsk lov stadfester også at du har krav på lånekomfyr av den butikken du har handlet hos dersom servicen tar over en uke. Dette skal da gå kostnadsfritt for deg hvor butikken må levere deg lånekomfyren GRATIS. Dette kan være vansklig å få til uten å kreve det dersom du har kjøpt hos elkjøp.

ps2: Ikke vær sur på butikkansatte, de er der for å hjelpe deg, men vær bestemt og nevn ord som norsk lov så pleier ting å gå sin gang.

Sviski er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 22:47   #43
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sviski, her.

Uansett så vil dette ta tid! Slike saker går aldri fort, vil lønne seg å gå via butikk og leverandør som raskeste mulighet.

Vi får nå likevel håpe at Acsa har fått løst saken i løpet av de to årene det har gått siden denne tråden ble startet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 22:49   #44
Sviski
Nybegynner

Standard

hahaha....

jeg er ikke spesielt god på å sjekke datoer merker jeg... Ny her :-)
Hvordan klarte jeg å finne fram til en så gammel tråd!? :P

Gammel 23-07-09, 22:53   #45
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sviski, her.

Hvordan klarte jeg å finne fram til en så gammel tråd!? :P

Har du søkt på noe, kanskje?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 22:58   #46
Sviski
Nybegynner

Standard

Sv: Ovnsdøra eksploderte!

neida, så langt har jeg ikke kommet enda ;P

trykker litt rundt så sikkert klart å rota meg bort...

For å ikke spamme for mye... Hvordan gikk saken?

Gammel 23-07-09, 23:14   #47
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, så utrolig ekkelt!
Om Beha står på sitt, så lukter dette forbrukerinspektørane og TV2 hjelper deg lang vei.

Gammel 24-07-09, 13:08   #48
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, hvordan gikk det?

Ikke alltid så dumt at gamle (uavklarte) tråder dras frem igjen egentlig.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 13:33   #49
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Hva er det som gjør at glass plutselig eksploderer? I helgen opplevde jeg at glasskolben i menulysestaken som stod i vindusposten plutselig eksploderte og lå i knusbiter på gulvet. Den stålholderen som kolben står i, stod igjen i vindusposten. Kolben "hoppet" altså ut av stålholderen.

Sånt er ekkelt når man har barn i huset!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 20:20   #50
Sviski
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hva er det som gjør at glass plutselig eksploderer? I helgen opplevde jeg at glasskolben i menulysestaken som stod i vindusposten plutselig eksploderte og lå i knusbiter på gulvet. Den stålholderen som kolben står i, stod igjen i vindusposten. Kolben "hoppet" altså ut av stålholderen.

Sånt er ekkelt når man har barn i huset!

glass som det meste annet her i verden utvider seg ved høy oppvarming. Da den presser seg ut mot stålbånnen din så har den ingen vei å gå og vil dermed kunne eksplodere. Skal mye til for at dette skal kunne skje, da glasset trekker seg mye tilbake etter å ha blitt avkjølt. Men ville nok holdt meg unna "bånnplater" som er "stramme" mot glassokkelen.

Gammel 03-08-09, 21:04   #51
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg fikk jo ikke et øre igjen, da...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.