Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Trenger tips til ferie i varmere strøk, men ikke typisk turistplass

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-12, 20:56   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger tips til ferie i varmere strøk, men ikke typisk turistplass

Hva med å fly billig til Milano, leiebil derfra til en søt, liten Provencelandsby og leie leilighet, evnt forflytte dere i området til diverse overnattingsteder både langs kysten og innover. Eller nedover kysten i Italia derfra.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 22:20   #2
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Synes ikke det er så veldig rart mannen din vil hjem når han først er på de trakter, da. Hva om det hadde vært omvendt? Dere bodde i Italia, reiste på ferie til Norge og han kun ville til Oslo og Lillehammer?

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-12, 22:22   #3
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde nok fulgt mannens ønske om å besøke familie, ja, sånt bør man gjøre synes jeg.

Gammel 25-03-12, 22:43   #4
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva med et kompromiss? Noen færre dager i Roma, en uke i leid leilighet et eller annet sted lang kysten sør for Roma og noen dager hos mannens familie? Jeg synes at ei uke i Roma høres litt slitsomt ut midt på sommeren. Selv om du vil ha det varmest mulig, så der jeg for meg at varme bygater og små barn er en litt slitsom kombinasjon

Gammel 25-03-12, 23:50   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tanter, onkler og søskenbarn han ikke har noe kjempeforhold til altså, han ser dem sjelden, men jeg skjønner jo at han vil besøke dem av og til. Men nå er det ikke sånn at han savner dem noe særlig og absolutt vil se dem, han tenker mest på at vi sparer penger ved å bo i den crappy leiligheten. Hadde han savnet tanten og onkelen sin og absolutt villet besøke dem, hadde jeg jo gitt etter fortere, men her er det mest snakk om pengene altså.

Vi er fremdeles ikke helt enige, så det er mulig vi venter til i morgen for nå er jo klokka nesten midt på natta. Grrr, dette er fankern ikke lett!

Gammel 26-03-12, 00:56   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kikket litt på denne. Ser det er all inclusive, noe vi i utgangspunktet ikke hadde så lyst til, men det er jo på mange måter praktisk også (spesielt for mann og barn). Synes det så fint ut, og familierommet har køyseng, oppsettet der så fullt levelig ut og vel så det. Men vi skal se mer på det i morgen, jeg fant flere alternativer. Tyrkia var i utgangspunktet ikke på ja-lista, men jeg hører jo endel folk skryte av landet, så.

Gammel 26-03-12, 11:11   #7
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Har ingen erfaring fra Tyrkia, men kunne tenkt meg å reise til Georgiopoulis på Kreta. Mulig dette lille, enkle leilighetshotellet blir litt lite for dere, men ser veldig koselig ut synes jeg:
http://www.startour.no/feriereiser/h...on=sommer-2012

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 11:40   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Har ingen erfaring fra Tyrkia, men kunne tenkt meg å reise til Georgiopoulis på Kreta. Mulig dette lille, enkle leilighetshotellet blir litt lite for dere, men ser veldig koselig ut synes jeg:
http://www.startour.no/feriereiser/h...on=sommer-2012

Takk, men der var det ingenting ledig i det tidsrommet vi reiser (tidligst 13 juli ettermiddag, lørdag 14 juli eller søndag 15 juli). Ellers hørtes det veldig idyllisk ut.

For meg står det mellom disse nå, av charteralternativene:

http://www.ving.no/charteraccomodati...okingFlow=True

Og muligens denne:

Og så fant jeg en leilighet i Spania og en i Albania som så fin ut, men jeg er ånnas på å organisere (tenke nærmeste flyplass, ditt og datt) så jeg liker best pakketurer sånn sett. Da slipper jeg å tenke.

Får se hva mannebeinet sier, vi MÅ bestille i dag altså, jeg tør ikke vente lenger. Italia er ikke avskrevet, men jeg får angst når ting ikke er helt planlagt, jeg liker ikke "rot". Mannen kan ta ting på sparket, jeg må vite hva som skjer fra dag 1.

Så forresten at det var et splitter nytt badeland nær Golden Sands. Bulgaria er jo et fint ferieland, eller? Så var det den dumme all inclusiven da, det hotellet var jo MED all inc, går vel ikke akkurat an å ta det bort mot reduksjon i prisen heller.

Gammel 26-03-12, 11:59   #9
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvor i Spania ligger leiligheten du har sett på? Det går jo mange fly til Alicante og Malaga, men dere reiser vel en av de helgene med absolutt størst trafikk så jeg hadde ikke tatt sjansen på å bestille leilighet før jeg hadde sjekket flybilletter. Leiebil i Spania er veldig kurant! Flybilletter til Barcelona pleier å være ganske dyre. Det er forresten ca 6-7 timers kjøretur fra Barcelona til Alicante. Det gir en pekepinn på avstandene.

Albania hørtes hakket for eksotisk ut for meg

Gammel 26-03-12, 12:16   #10
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde blitt veldig forvirret av å gjøre det sånn. Titting rundt om forvirrer bare enda mer og gjør fristelsene enda strørre.. det er alltid et finere sted..

Jeg gjør det sånn,
ville ha tittet på flypriser først, funnet en dato og bestemt hvilken pris dere er villig til å gi for billettene. De har økt veldig i pris nå mot sommrern så sjekk hvor Ryan Air lander, det blir vel det billigste.
Så ville jeg sjekket bosteder utifra rimelig avstand til flyplassen, max en times kjøring velger jeg. Og sjekket flere bosteder og og spurt om å holde av et døgn eller to før dere bestemmer dere.

Lykke til.

Gammel 26-03-12, 12:45   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg blir forvirret av alt unntatt pakkereiser, jeg er helt talentløs på sånt. Får helt panikk bare av tanken. Så det får mannen min hjelpe meg med, jeg krisemaksimerer og får skjelven. Pakketurer/charter er enklere for da er alt ordnet - av noen andre, og skulle noe gå skeis, er det liksom "deres" feil og det kan ordnes lettere opp i.

Men det er jo litt dumt å alltid velge charter fordi jeg har panikk for å fikse reiser selv ... Takk for tips, jeg og mannen skal sette oss ned og kikke i kveld, for siste gang.

Gammel 26-03-12, 12:47   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Vi kikket forresten på flypriser til Roma i går. Norwegian og SAS var oppe i 20.000, men KLM kostet bare rundt 10.000 for samme reise! Og vi har funnet endel rimelige boliger nær eller i Roma, så det kan jo hende vi går for den varianten også.

Gammel 26-03-12, 13:10   #13
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva med Amalfikysten ? Der er det fantastisk nydelig. Så kan dere ta tog/buss til Ferrandina ?
Eller et annet sted langs kysten, så det går ann å ta tog inn til Ferrandina.

Noen dager/en uke der og så noen dager/en uke på hotell/leilighet i Ferrandina ?

Prisen som er oppgitt er for 5 netter:
http://www.booking.com/searchresults...ity=1;src=city

(kun de to øverste hotellene som er i Ferrandina, de andre er i områder fra 13 km - et par mil unna).

Eller vil der helst være hele ferien på en plass og slippe å dele opp ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 13:28   #14
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Flyreise for 10.000 i juli er jo kjempepris. Det ville jeg slått til på altså.
Lei en bil på flyplassen i Roma så er dere friere ifm å leie bolig i litt radius.
Og så kan dere jo dele opp ferien med å leie bolig to steder, evt kjøre sydover som dere har tenkt, om det ikke altfor langt unna Roma. Det er fri km. på leiebilene så det er bare å kjøre ivei.

Gammel 26-03-12, 14:20   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Hotel Degli Ulivi lå vi på sist, det er de hardeste, vondeste sengene jeg har ligget i i hele mitt liv så det vil jeg helst unngå igjen. Men jeg kan godt takle et par netter altså. Men jeg vet at mannen helst vil bo gratis i svigerfars leilighet (vi bor alene der altså), i stedet for hotell, og det kommer jeg nok til å si ja til i og med at det faktisk er helt gratis og leiligheten er ok om jeg ser litt gjennom fingrene på et par ting, som feks renhold osv. Jeg vet vi må vaske som gale når vi kommer, ingen har bodd der på flere måneder så det kryr vel av diverse.

Det blir ikke mer enn 3-4 dager der, uansett. Mulig vi dropper hele Ferrandina og, vi får se. Det som lokker meg mest med charter, er avslappingen. Jeg er så trøtt og sliten for tiden og vil se frem til en avslappende ferie der alt blir tatt hånd om, der jeg bare kan legge fra meg alt, slippe å tenke, slippe å lage mat, vaske, slippe å stresse og vite at ungene storkoser seg, har basseng, lekeplass osv, men også at vi kan dra på utflukter når vi vil. Så der lokker charter litt nå, må jeg innrømme. Samtidig er jeg litt lunken til turisthelvetet, og det hadde vært herlig å treffe lokalbefolkning, smake på lokal mat og ikke bare buffeter ... Dette er så vanskelig, misunner de som har funnet Sitt Sted og alltid vet hvor de skal dra, jeg hater dette.

Gammel 26-03-12, 16:07   #16
Johansen43
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2012
Johansen43 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har du vurdert Frankrike? Vi leide et hus et lite stykke fra kysten (Ventenac-en Minervois), mellom Provence og Spania og hadde det som base og reiste litt rundt omkring, kunne godt vært litt nærmere kysten. Carcassonne var en stor hit blant ungene her - ekte eventyrslott. Og det var jo fint der for oss voksne også.

Ikke så fisefint i dette området som det ofte blir i nice, cannes og rundt der.

Her fant jeg litt mer info om Carcassonne: ferieiprovence.no/carcassonne
På samme siden så jeg de hadde litt om Collioure som vi besøkte en dag - det var en fantastisk stilig by. Hvis man finner et hus man kan leie i nærheten der hadde det vært flott.

Man finner ganske rimelige fly til Marseille, også kan man reise derfra. Vi leide bil.

Vi leide av noen norske, men jeg klarer ikke å finne nettsiden dem igjen, kan være de har sluttet å leie ut.

Johansen43 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 16:00   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Har funnet masse fine hoteller i Roma nå. Billig!

Gammel 26-03-12, 16:10   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja, jeg vurderte Frankrike og har lyst å reise dit og. Jeg vil reise overalt.
Elsker å reise og oppleve nye land, og Italia har jeg jo vært i. Men jeg har aldri vært i Roma annet enn på flyplassen, og har lenge drømt om å besøke steder der, bla. Vatikanet (ikke fordi jeg er religiøs, men jeg har lest Engler og Demoner og fikk lyst å se Vatikanet etter den boka). Ja og Colosseum og andre steder. Og mannen vil besøke slekta, så jeg må vel føye meg der. *snill kone*

Kanskje jeg skulle lære meg noen italienske gloser, klarer vel et par fraser på 4 mndr?

Gammel 26-03-12, 16:13   #19
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ja, jeg vurderte Frankrike og har lyst å reise dit og. Jeg vil reise overalt.
Elsker å reise og oppleve nye land, og Italia har jeg jo vært i. Men jeg har aldri vært i Roma annet enn på flyplassen, og har lenge drømt om å besøke steder der, bla. Vatikanet (ikke fordi jeg er religiøs, men jeg har lest Engler og Demoner og fikk lyst å se Vatikanet etter den boka). Ja og Colosseum og andre steder. Og mannen vil besøke slekta, så jeg må vel føye meg der. *snill kone*

Kanskje jeg skulle lære meg noen italienske gloser, klarer vel et par fraser på 4 mndr?

Synes det høres fint ut, jeg. Du får besøke Roma som du har lyst til og mannen besøke slekten, som han har lyst til.
Husk at Roma er kjempevarmt i juli, så finn deg et hotell med badebasseng.
Og litt italiensk på 4 måneder, klarer du fint.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-12, 16:18   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg er jo bare dum som vegrer meg for å besøke slekta, jeg vet det. Jeg får bare angst av språkbarrierer, blir klam og svett og vil bare synke ned i gulvet. Hadde de enda snakket engelsk, men de kan ikke ett kløyva ord, med unntak av søskenbarna til mannen, som kan si "fakk yo" og et par uttrykk til i samme gate.

Svigerfar var med sist, han tolket jo alt mellom oss, så da gikk det jo bedre. Mannen min skjønner hva de sier, men sliter jo litt med å kommunisere tilbake. Men han er jo roligheten selv og klarer alltids å gjøre seg forstått. Og jeg har jo møtt dem før, de er verdens søteste. Dog har de store problemer med å skjønne at jeg er vektoperert (og enda verre nå som jeg er veganer ...) og ikke kan spise tredve kilo mat i slengen. Pluss dessert.

Hmm svømmebasseng ja, det bør vi nok ha. Skal ta et nytt søk. Hvis noen vil hjelpe meg så blir jeg evig takknemlig, men jeg skal alltids klare det selv også. Jeg fant en finfin side her:

http://no.hotels.com/search.do?desti...chParams.rooms

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:37.