Å hjelpe til hjemme når man har besøk
Her i huset er det ofte flere enn husets medlemmer til middag. Alle 3 skoleungene har med seg noen hjem en eller flere ganger i uka, og i tillegg kan det hende jeg henter noen av våre venners barn i bhg. Det gjør at det er et herlig kaos, men jeg vil ha det slik. 
For at hverdagen vår skal gå opp på en grei måte må alle ungene her ha faste husarbeidsoppgaver og ansvar for enkelte ting.
Hver gang nest eldste har med seg noen hjem ser jeg at de reagerer når jeg ber dem ta ut av oppvaskmaskina, dekke på bordet før middag e.l. Jeg synes også at de kan ta av etter seg, og sette fat og glass i oppvaskmaskina.
Eldstemor har ei venninne som er med hjem hit hver torsdag og spiser middag med oss. De to må ofte lage middag til hele familien, siden mannen og jeg kommer senere hjem fra arbeid.
Jeg har snakka med mødrene til noen av disse venninnen, og de sier at dere unger 11-12år ikke har spesielle oppgaver i hjemmet, og at de ikke gidder mase på at ting skal bli gjort. (Må tilføye at disse mødrene ikke reagerer på at jeg sier ungene må bidra når de er her. Vi snakker om at noen av dem spiser middag med oss 1-2ganger hver uke. Og det kommer jo i tillegg til de venninnene som 6åringen og 15åringen har med hjem.)
Burde jeg se bort fra disse oppgaven når ungene har med seg noen hjem, eller er det greit at de må bidra - jeg er kanskje frekk, men jeg synes ikke det gjør noe om venninnene hjelper til heller jeg, da... 
Føler meg litt som Mor Grusom innimellom.
|